Igårkväll hade Finland sin nationella uttagning, Uuden Musiikin Kilpailu (Den nya musikens tävling), och vi svenskar har all anledning att känna oss stolta. Efter fem deltävlingar var det så dags för YLE att plocka fram sitt bidrag som ska tävla för Finland i den första semifinalen (ej Sverige) i slutet av maj.
YLE valde att vidareuttveckla den nationella finalen och många nyheter kom till. Mellan 15 augusti och sista september förra året kunde man skicka in sina bidrag till tävlingen och låten måste vara helt nyskriven. Minst en av upphovsmännen samt artisten måste ha finskt medborgarskap eller vara bosatt i Finland och enbart en sång per artist var tillåtet. Bidraget som skickades in till YLE fick heller inte skickas till andra nationella uttagningar ute i Europa vilket jag tycker är bra då detta beteende blir allt vanligare och vanligare. Det har ju förekommit en del låtar i Eurovisions senare historia som faktiskt ratats av Melodifestivalen först för att sedan skickas iväg till någon (oftast) öststats nationella uttagning.
Hela framförandet av uttagningen ändrades också då det var bland annat auditions, klubb-gig och juryförhändlingar som slutligen kunde plocka fram de sex finalisterna (av 540) som skulle få tävla i Helsingfors Ishall (ej att förväxla med finalarenan från 2007, Hartwall Arena).
I finalen av Uuden Musiikin Kilpailu tävlade två bidrag som sjöngs på engelska, tre som sjöngs på finska och ett som sjöngs på svenska och som ni redan listat ut så var det just det svensksjungande bidraget som tog hem finalen och får representera Finland i Baku. Nu ska det tilläggas att hon sjunger på finlandssvenska med sin härliga accent men troligen så kommer det att ändras till engelska lagom till semifinalen den 22 maj. Värt att notera är att finalen, precis som i övriga Europa, inkluderade en så kallad Superfinal med tre bidrag som i slutändan skulle slåss om segern.
När jag söker runt lite på internet så är det svårt att hitta information om henne. Jag misstänker att hon är en oetablerad artist och kommit fram tack vare den öppna uttagningen i Finland. Hon är i alla fall född 1990 i Sjundeå, en bit utanför Helsingfors och har svenska som sitt första språk.
"När jag blundar", som vinnarlåten heter är skriven av hennes bror, Jonas Karlsson och kan lättast beskrivas som en känslosam ballad. Jag har så svårt att få grepp om mina egna känslor för den här låten. Jag kan inte sluta lyssna på den men samtidigt så är det en sådan låt som "man inte får tycka om". Men det kan inte hjälpas. Jag sveps med av hennes känsla för musiken och texten och jag gillar verkligen dramatiken som skapas.
Finlandssvenskan är inget som jag stör mig på utan snarare så ger det bidraget en extra dimension av charm. Som jag skrev innan så kommer låten troligen att göras om till engelska inför semifinalen och för mig som svensk tycker jag detta är synd. Jag tror att den kommer tappa lite i karaktär då men naturligtvis - för resten av Europa så kan det förbättra möjligheten. Men skulle hon välja att sjunga den på svenska så är det faktiskt första gången sedan 1998 som språket är med i Eurovision då Jill Johnson sjöng "Kärleken är".
Framträdandet kan tyckas ganska tråkigt men jag tycker det är klockrent. Avskalat och enkelt - precis som låten. Pernilla står still och sjunger sin låt och i förgrunden dansar en barfota balettdansös runt i harmoni. Dessutom sitter det en herre med cello (?) en bit bakom Pernilla. Enklare än så behöver det inte vara.
Jag har förstått att denna låt skapat en del protester i Finland. Med det nationalistiska tänket som kommit fram mer och mer i Finland är det många som högljutt protetsterar mot att Finland ska representeras av ett före detta ockupationsspråk. Jag har läst många kommentarer om att det finns finnar som till och med skäms över att skicka iväg ett bidrag på svenska. Men dom är i minoritet och med tanke på att det var det finska folket som röstade fram låten så måste den ha gått hem runt om i alla bastustugor i Suomi.
Jag tycker inte riktigt om att jag ger "västländerna" höga poäng och ratar allt från öst. Jag vill inte vara så kliché. Men samtididgt så tycker jag inte att de gamla kommunistländerna riktigt har levererat i år samtidigt som det känns som att fler ursprungsmedlemmar i ESC återigen börjar ta det på allvar. Betyget balanserar återigen mellan två olika poäng men på en skala mellan 1 och 5 så ger jag Finland:
4