Visa ett inlägg
Gammal 2012-03-06, 18:46   #77
dellgren
Super Moderator

dellgrens avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 8661
Standard

ESC 2012: Litauen

Jag läste häromdagen en intressant artikel på SVTs Melodifestivalensajt om hur man kan indela den svenska uttagningens 2000-talshistoria i 4 faser. Gustav Dahlin beskriver hur den klassiska schlagern har dött ut och där utvecklingen gått 90-talets dansbandsinfluerade schlager (Charlotte Nilsson), via Booby Ljunggrens storhetstid i början på 2000-talet (Shirley Clamp) och Fredrik Kempes dominans (Eric Saade) i slutet för att numera handla om florfillers (Danny). Man kan väl på sätt och vis applicera samma koncept på Eurovision Song Contest. Det som vann kring Millennieskiftet hade absolut inte gått hem idag och bidragen blir mer och mer inriktade på att passa dansgolvet eller hitlistorna. Länderna från öst bidrar starkt till denna trend samtidigt som stora delar av västra Europa inte helt och hållet vill släppa taget om sina traditionella schlagers.

Och mitt i detta resonemang kommer Litauen med årets bidrag. Det går emot precis allt jag skrivit ovan och jag förstår verkligen vad litauerna anser vara bra och modern musik. Är vår kära baltgranne verkligen så ouppdaterad? Fast när jag tittar tillbaka på vad Litauen haft med i Eurovision inser jag att det måste vara Europas minst utvecklade land. Där finns absolut ingenting som kan ha skickat till Europa med tanken att ta hem hela tjottaballongen. Skräp rent ut sagt!

Den litauiska uttagningen är exakt identisk med Melodifestivalen med två smådetaljer som skiljer. Så helt plötsligt inser jag hur stolta vi ska vara över Melodifestivalen som åtminstone producerar en hel del bra låtar. Det ska tilläggas att jag inte sett något alls av den litauiska uttagningen och har ingen som helst aning om motståndet till finalvinnaren.

TV-bolaget LRT hade visserligen stora ekonomiska bekymmer men valde ändå att arrangera en nationell uttagning med fyra semifinaler och en final. Vem som helst fick lämna in sitt bidrag under slutet av 2011 och därefter skulle en jury plocka ut 36 bidrag som skulle tävla i fura semifinaler med 9 bidrag i varje. Från varje semifinal skulle sen 3 bidrag väljas till finalen genom 50% jury och 50% tittarröster. Utöver de 12 bidragen fick juryn även plocka med två extra bidrag som inte tagit någon av de tre främsta platserna i respektive semifinal.

Finalen gick av stapeln den 3 mars och det fastställdes en prislista för de som hamnade i toppen av finalen. Vinnaren skulle få drygt €4 300, tvåan drygt €2 900 och trean €1 400. Detta kan jag ställa mig extremt frågande till med tanke på att vi pratar om ett bolag med en svår ekonomisk situation och som till och med funderar på en intern uttagning till nästa års Eurovision. Skippa vinstpengarna och låt artisterna tävla för äran. Det känns som om det är tillräckligt med prestige och mediatid för finalisterna ändå för att de ska kunna tjäna in en och annan litas.

De fjorton finalisterna framförde sina bidrag och sedan var det upp till jury och tittare att välja ut 3 bidrag som skulle gå vidare till Superfinalen. Skönt att höra det uttrycket igen eftersom det var ett tag sedan denna nymodighet fanns i någon nationell uttagning i år... Redan i grundomgången av finalen hade både juryn och tittarna samma favorit så naturligtvis ska jag inte fylla ut någon spaltmeter i onödan eftersom Superfinalen aldrig blev något spännande. Donny Montell med "Love is blind" skickas till Baku för att representera Litauen i årets Eurovision. Och vet ni vad? Litauen är i samma semifinal som Sverige så det tackar och bockar vi för. För Litauen har inget som helst i finalen att göra.

För er som har lite hum om olika namn kanske inser att Donny Montell inte låter speciellt litauiskt. I Litauen slutar ju i stort sett alla namn på -vicius eller -das och detta låter väl aningen engelskt? Jodå. Pojkspolingen är helt och hållet litauisk och heter egentligen Donatas Montvydas. Om han nu skullevälja ett artistnamn - kunde han då inte välja något som låter lite mer... tidsenligt? Nej just ja. Litauen var det som vi pratade om.

Glädjande nog finns det inte så mycket information att hitta om denna Donny Montell. Mitt intresse för detta bidrag är i stort sett lika med noll men jag ska pliktskyldigt säga att han är född i Vilnius och är fyller 25 år i sommar. Han har tydligen slagit igenom i någon talangtävling för fyra år sedan och efter det haft några listettor i hemlandet. Suck.

Låten då? "Love is blind" heter den alltså och ja... Den är helt ouppdaterad? När jag lyssnar på den kan jag inte sluta tänka på att dom troligen försökt kompensera för något. Den går i ett tempo som gör mig så frustrerad! Antingen får dom se till att öka tempot och köra lite hårdare på musiken. Eller så får dom lugna ner den helt och hållet och göra ballad av den. Den känns lite som George Michael i skarven av 80- och 90-talet inblandat med en gnutta disco.

Totalt anonymt och dessutom så envisas han att sjunga på sin taskiga öststatsengelska. Han kunde väl åtminstone ha framför bidraget på litauiska så hade han kanske fått några sympatier hos mig. Men nej, han tror säkert att han är så förbannat cool och modern att han måste visa sina kunskaper i engelska. Skönt nog finns det inte något liveklipp på honom än utan jag gar bara hört studioinspelningen (tror jag). Vill inte höra hans engelska live.

Äh. Jag drar inte ut på eländet. Jag trodde faktiskt inte det skulle kunna bli sämre än Albanien i år men varsågod Litauen - ni klarade det med råge. Omgångens överlägset lättaste poäng att sätta på min betygsskala mellan 1 och 5. Det är skönt att stänga ner detta kapitel nu och ge Litauen årets mest solklara: 1
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat