Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2012-03-06, 03:56   #76
Super Moderator
 
dellgrens avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 1 163
Sharp$: 8661
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av musse33 Visa inlägg
http://www.expressen.se/noje/melodif...n-pa-fredagen/


Här är nog svaret du sökte

Om nu detta inte var en gammal artikel vill säga.....
Tack. Artikeln var visserligen gällande fjolårets final men kan ju vara som så att reglerna är desamma i år också. Tack iaf!
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-06, 17:46   #77
Super Moderator
 
dellgrens avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 1 163
Sharp$: 8661
Standard

ESC 2012: Litauen



Jag läste häromdagen en intressant artikel på SVTs Melodifestivalensajt om hur man kan indela den svenska uttagningens 2000-talshistoria i 4 faser. Gustav Dahlin beskriver hur den klassiska schlagern har dött ut och där utvecklingen gått 90-talets dansbandsinfluerade schlager (Charlotte Nilsson), via Booby Ljunggrens storhetstid i början på 2000-talet (Shirley Clamp) och Fredrik Kempes dominans (Eric Saade) i slutet för att numera handla om florfillers (Danny). Man kan väl på sätt och vis applicera samma koncept på Eurovision Song Contest. Det som vann kring Millennieskiftet hade absolut inte gått hem idag och bidragen blir mer och mer inriktade på att passa dansgolvet eller hitlistorna. Länderna från öst bidrar starkt till denna trend samtidigt som stora delar av västra Europa inte helt och hållet vill släppa taget om sina traditionella schlagers.

Och mitt i detta resonemang kommer Litauen med årets bidrag. Det går emot precis allt jag skrivit ovan och jag förstår verkligen vad litauerna anser vara bra och modern musik. Är vår kära baltgranne verkligen så ouppdaterad? Fast när jag tittar tillbaka på vad Litauen haft med i Eurovision inser jag att det måste vara Europas minst utvecklade land. Där finns absolut ingenting som kan ha skickat till Europa med tanken att ta hem hela tjottaballongen. Skräp rent ut sagt!

Den litauiska uttagningen är exakt identisk med Melodifestivalen med två smådetaljer som skiljer. Så helt plötsligt inser jag hur stolta vi ska vara över Melodifestivalen som åtminstone producerar en hel del bra låtar. Det ska tilläggas att jag inte sett något alls av den litauiska uttagningen och har ingen som helst aning om motståndet till finalvinnaren.

TV-bolaget LRT hade visserligen stora ekonomiska bekymmer men valde ändå att arrangera en nationell uttagning med fyra semifinaler och en final. Vem som helst fick lämna in sitt bidrag under slutet av 2011 och därefter skulle en jury plocka ut 36 bidrag som skulle tävla i fura semifinaler med 9 bidrag i varje. Från varje semifinal skulle sen 3 bidrag väljas till finalen genom 50% jury och 50% tittarröster. Utöver de 12 bidragen fick juryn även plocka med två extra bidrag som inte tagit någon av de tre främsta platserna i respektive semifinal.

Finalen gick av stapeln den 3 mars och det fastställdes en prislista för de som hamnade i toppen av finalen. Vinnaren skulle få drygt €4 300, tvåan drygt €2 900 och trean €1 400. Detta kan jag ställa mig extremt frågande till med tanke på att vi pratar om ett bolag med en svår ekonomisk situation och som till och med funderar på en intern uttagning till nästa års Eurovision. Skippa vinstpengarna och låt artisterna tävla för äran. Det känns som om det är tillräckligt med prestige och mediatid för finalisterna ändå för att de ska kunna tjäna in en och annan litas.

De fjorton finalisterna framförde sina bidrag och sedan var det upp till jury och tittare att välja ut 3 bidrag som skulle gå vidare till Superfinalen. Skönt att höra det uttrycket igen eftersom det var ett tag sedan denna nymodighet fanns i någon nationell uttagning i år... Redan i grundomgången av finalen hade både juryn och tittarna samma favorit så naturligtvis ska jag inte fylla ut någon spaltmeter i onödan eftersom Superfinalen aldrig blev något spännande. Donny Montell med "Love is blind" skickas till Baku för att representera Litauen i årets Eurovision. Och vet ni vad? Litauen är i samma semifinal som Sverige så det tackar och bockar vi för. För Litauen har inget som helst i finalen att göra.

För er som har lite hum om olika namn kanske inser att Donny Montell inte låter speciellt litauiskt. I Litauen slutar ju i stort sett alla namn på -vicius eller -das och detta låter väl aningen engelskt? Jodå. Pojkspolingen är helt och hållet litauisk och heter egentligen Donatas Montvydas. Om han nu skullevälja ett artistnamn - kunde han då inte välja något som låter lite mer... tidsenligt? Nej just ja. Litauen var det som vi pratade om.

Glädjande nog finns det inte så mycket information att hitta om denna Donny Montell. Mitt intresse för detta bidrag är i stort sett lika med noll men jag ska pliktskyldigt säga att han är född i Vilnius och är fyller 25 år i sommar. Han har tydligen slagit igenom i någon talangtävling för fyra år sedan och efter det haft några listettor i hemlandet. Suck.

Låten då? "Love is blind" heter den alltså och ja... Den är helt ouppdaterad? När jag lyssnar på den kan jag inte sluta tänka på att dom troligen försökt kompensera för något. Den går i ett tempo som gör mig så frustrerad! Antingen får dom se till att öka tempot och köra lite hårdare på musiken. Eller så får dom lugna ner den helt och hållet och göra ballad av den. Den känns lite som George Michael i skarven av 80- och 90-talet inblandat med en gnutta disco.

Totalt anonymt och dessutom så envisas han att sjunga på sin taskiga öststatsengelska. Han kunde väl åtminstone ha framför bidraget på litauiska så hade han kanske fått några sympatier hos mig. Men nej, han tror säkert att han är så förbannat cool och modern att han måste visa sina kunskaper i engelska. Skönt nog finns det inte något liveklipp på honom än utan jag gar bara hört studioinspelningen (tror jag). Vill inte höra hans engelska live.

Äh. Jag drar inte ut på eländet. Jag trodde faktiskt inte det skulle kunna bli sämre än Albanien i år men varsågod Litauen - ni klarade det med råge. Omgångens överlägset lättaste poäng att sätta på min betygsskala mellan 1 och 5. Det är skönt att stänga ner detta kapitel nu och ge Litauen årets mest solklara: 1
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-06, 18:38   #78
 
phekstroms avatar
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 109
Sharp$: 1615


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Spoiler:
Citat:
Ursprungligen postat av dellgren Visa inlägg

Jag läste häromdagen en intressant artikel på SVTs Melodifestivalensajt om hur man kan indela den svenska uttagningens 2000-talshistoria i 4 faser. Gustav Dahlin beskriver hur den klassiska schlagern har dött ut och där utvecklingen gått 90-talets dansbandsinfluerade schlager (Charlotte Nilsson), via Booby Ljunggrens storhetstid i början på 2000-talet (Shirley Clamp) och Fredrik Kempes dominans (Eric Saade) i slutet för att numera handla om florfillers (Danny). Man kan väl på sätt och vis applicera samma koncept på Eurovision Song Contest. Det som vann kring Millennieskiftet hade absolut inte gått hem idag och bidragen blir mer och mer inriktade på att passa dansgolvet eller hitlistorna. Länderna från öst bidrar starkt till denna trend samtidigt som stora delar av västra Europa inte helt och hållet vill släppa taget om sina traditionella schlagers.

Och mitt i detta resonemang kommer Litauen med årets bidrag. Det går emot precis allt jag skrivit ovan och jag förstår verkligen vad litauerna anser vara bra och modern musik. Är vår kära baltgranne verkligen så ouppdaterad? Fast när jag tittar tillbaka på vad Litauen haft med i Eurovision inser jag att det måste vara Europas minst utvecklade land. Där finns absolut ingenting som kan ha skickat till Europa med tanken att ta hem hela tjottaballongen. Skräp rent ut sagt!

Den litauiska uttagningen är exakt identisk med Melodifestivalen med två smådetaljer som skiljer. Så helt plötsligt inser jag hur stolta vi ska vara över Melodifestivalen som åtminstone producerar en hel del bra låtar. Det ska tilläggas att jag inte sett något alls av den litauiska uttagningen och har ingen som helst aning om motståndet till finalvinnaren.

TV-bolaget LRT hade visserligen stora ekonomiska bekymmer men valde ändå att arrangera en nationell uttagning med fyra semifinaler och en final. Vem som helst fick lämna in sitt bidrag under slutet av 2011 och därefter skulle en jury plocka ut 36 bidrag som skulle tävla i fura semifinaler med 9 bidrag i varje. Från varje semifinal skulle sen 3 bidrag väljas till finalen genom 50% jury och 50% tittarröster. Utöver de 12 bidragen fick juryn även plocka med två extra bidrag som inte tagit någon av de tre främsta platserna i respektive semifinal.

Finalen gick av stapeln den 3 mars och det fastställdes en prislista för de som hamnade i toppen av finalen. Vinnaren skulle få drygt €4 300, tvåan drygt €2 900 och trean €1 400. Detta kan jag ställa mig extremt frågande till med tanke på att vi pratar om ett bolag med en svår ekonomisk situation och som till och med funderar på en intern uttagning till nästa års Eurovision. Skippa vinstpengarna och låt artisterna tävla för äran. Det känns som om det är tillräckligt med prestige och mediatid för finalisterna ändå för att de ska kunna tjäna in en och annan litas.

De fjorton finalisterna framförde sina bidrag och sedan var det upp till jury och tittare att välja ut 3 bidrag som skulle gå vidare till Superfinalen. Skönt att höra det uttrycket igen eftersom det var ett tag sedan denna nymodighet fanns i någon nationell uttagning i år... Redan i grundomgången av finalen hade både juryn och tittarna samma favorit så naturligtvis ska jag inte fylla ut någon spaltmeter i onödan eftersom Superfinalen aldrig blev något spännande. Donny Montell med "Love is blind" skickas till Baku för att representera Litauen i årets Eurovision. Och vet ni vad? Litauen är i samma semifinal som Sverige så det tackar och bockar vi för. För Litauen har inget som helst i finalen att göra.

För er som har lite hum om olika namn kanske inser att Donny Montell inte låter speciellt litauiskt. I Litauen slutar ju i stort sett alla namn på -vicius eller -das och detta låter väl aningen engelskt? Jodå. Pojkspolingen är helt och hållet litauisk och heter egentligen Donatas Montvydas. Om han nu skullevälja ett artistnamn - kunde han då inte välja något som låter lite mer... tidsenligt? Nej just ja. Litauen var det som vi pratade om.

Glädjande nog finns det inte så mycket information att hitta om denna Donny Montell. Mitt intresse för detta bidrag är i stort sett lika med noll men jag ska pliktskyldigt säga att han är född i Vilnius och är fyller 25 år i sommar. Han har tydligen slagit igenom i någon talangtävling för fyra år sedan och efter det haft några listettor i hemlandet. Suck.

Låten då? "Love is blind" heter den alltså och ja... Den är helt ouppdaterad? När jag lyssnar på den kan jag inte sluta tänka på att dom troligen försökt kompensera för något. Den går i ett tempo som gör mig så frustrerad! Antingen får dom se till att öka tempot och köra lite hårdare på musiken. Eller så får dom lugna ner den helt och hållet och göra ballad av den. Den känns lite som George Michael i skarven av 80- och 90-talet inblandat med en gnutta disco.

Totalt anonymt och dessutom så envisas han att sjunga på sin taskiga öststatsengelska. Han kunde väl åtminstone ha framför bidraget på litauiska så hade han kanske fått några sympatier hos mig. Men nej, han tror säkert att han är så förbannat cool och modern att han måste visa sina kunskaper i engelska. Skönt nog finns det inte något liveklipp på honom än utan jag gar bara hört studioinspelningen (tror jag). Vill inte höra hans engelska live.

Äh. Jag drar inte ut på eländet. Jag trodde faktiskt inte det skulle kunna bli sämre än Albanien i år men varsågod Litauen - ni klarade det med råge. Omgångens överlägset lättaste poäng att sätta på min betygsskala mellan 1 och 5. Det är skönt att stänga ner detta kapitel nu och ge Litauen årets mest solklara: 1



No offense, men du ska ha en eloge att du kan skriva så mycket om något så ointressant
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Soap (+2)
phekstrom är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-07, 18:01   #79
Super Moderator
 
dellgrens avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 1 163
Sharp$: 8661
Standard

ESC 2012: Estland



Jag har fått några kommentarer om att jag totalsågade Litauen i mitt förra inlägg. Men jag kan allvarligt inte ta den låten på allvar och den är så otroligt odaterad och dålig att den egentligen förtjänade en nolla i protokollet. Men det är ju trevligt att det skapar reaktioner åtminstone. Och på tal om att inte hänga med i tiden...

Estland. Dags för presentation av ytterligare en baltisk granne. På senare år har esterna skickat iväg lite annorlunda bidrag till Europafinalen. Annorlunda på ett väldigt positivt sätt vill jag understryka. Dom har varit en frisk fläkt i Eurovision men det har inte alltid gått hem i Europa och man har faktiskt bara två finalplatser sedan 2004, Av tradition brukar vi svenskar tycka om musiken som kommer från Estland och det är faktiskt bara finnarna som genom åren gett mer poäng till Estland än svenskarna.

Precis som Sverige har Melodifestivalen som ett starkt varumärke så har Estland detsamma. Eesti Laul, som tävlingen heter på andra sidan Östersjön, är en oerhört populär tävling som drar många stora namn varje år. TV-bolaget ERR var tidiga ute med att anmäla sitt deltagande till ESC 2012 och den 26 september förra året öppnade man möjligheten för esterna att skicka in nya bidrag.

Upplägget är inte helt okänt med två stycken semifinal, en final och slutligen en superfinal. Totalt skickades det in 159 bidrag som ville få chansen att få stå på den musikaliska scenen i Baku i slutet av maj och utav dessa tog 20 stycken ut av ERR till två semifinaler som gick av stapeln i slutet av februari månad. I årets startfält syntes bland annat Malcolm Lincoln som tävlade för Estland i Oslo för två år sedan, Liis Lemsalu som vann estniska Idol i fjol och Lenna som varit medlem i bandet Vanilla Ninja som representerade Schweiz 2005.

Från den första semifinalen gick en kille vid namn Ott Lepland vidare genom att fullkomligt krossa övriga motståndare när det kom till tv-tittarnas röster. Han fick nästan lika många röster som tvåan, trean och fyran tillsammans, Dessutom gick han hem hos juryn vilket gjorde hans finalplats säkrad. Semifinalerna avgjordes med det hederliga 50/50-systemet där en jury och folket hade lika stor makt. Den andra semifinalen blev betydligt jämnare med Lenna som segrare men bara med ett knappt försprång till tvåan.

Finalen så. Den gick av stapeln den tredje mars i Nikoa Concert Hall i Tallinn och bestod av tio bidrag - fem från varje semifinal. Och precis som i semifinalerna avgjordes utgången med både jury och tittare innan det var dags för den avslutande superfinalen. Om semifinalen var en kross av Ott Lepland bland det estniska folket var det inget mot vad som hände i finalen där han fick över 18 000 röster samtidigt som tvåan, Lenna, fick strax under 8 000. Juryn höll delvis med det estniska folket med hade Lenna som favorit före Ott Lepland så dessa två fick göra upp i Superfinalen där tv-tittarna hade den totala makten.

Spännande? Näe. Ott Lepland lekte hem det hela och fick 67% av rösterna och är alltså Estland representant till den andra semifinalen i Baku den 24 maj. Med andra ord samma semifinal som Sverige kommer att ställa upp i och vi kan väl säga som såhär - vi tävlar nog inte om samma röster.

Även om Ott Lepland slog igenom för den stora estniska massan genom att vinna Idol 2010 är han inte helt oäven i musikstudion. Redan som barn så spelade han in skivor och den första släpptes när han bara var 8 år gammal 1995. Han sjöng in klassiska estniska barnsånger och fick en del framgångar på den inhemska marknaden.

Efter ett par års studier av musik vid Georg Ots' musikskola i Tallinn ville han tillbaka till rampljuset och sökte till den estniska versionen av Idol. Och precis som jag nämnt ovan så gick han hela vägen till final där han slutligen stod som vinnare. Längs vägen slog han bland annat ut fjolårets estniska representant, Getter Jaani. Men det är inte bara genom sång som han lyckats nå sin framgång. Han är även en skicklig pianist och har spelat i över tio år.

Året efter vinsten i Idol satsade han på ett annat TV-koncept som finns i Estland och går ut på att man ska hitta den musikaliska huvudstaden i landet. Han tävlade för sin hemstad, Kärdla, och fick under ett par veckors tid stå på scen med andra människor från sin hemstad - bland annat sin mormor, svåger och en lokal kör. Framgången med Idol fortsätta även i detta program och i skrivande stund är Kärdla den musikaliska huvudstaden i Estland eftersom Ott Lepland tog hem även det programet. Och tredje segern i rad blev det alltså i år där han vann Eesti Laul och får representera Estland i Azerbajdzjan.

"Kuula" som låten heter´(betyder "lyssna") är en avskalad och enkel pianoballad. Jag kan återkomma lite till Litauen och det omoderna ljudet även här. Den fick mig att tänka på en personlig favorit som jag var tvungen att gå tillbaka och lyssna på. Kommer ni ihåg Koit Toomes "Mere lapsed" från 1998? Det är inte milslånga avstånd mellan dessa låtar och kan får en liten känsla av att "Kuula" inte är så modern som den skulle kunna vara.

Det är inte i närheten av omodernt som i Litauens fall men det känns som om denna låten skulle kunna vara som bäst runt 2004-2005 någonstans. Jag vill dock ändå inte påstå att låten är dålig på något sätt. Den utmärker sig för dåligt bara och jag tror att den kan komma få det svårt i semifinalen. Den kommer att ligga precis på gränsen till att kunna ta sig till final och ett bra liveframträdande kan vara det som är tungan på vågen och låter bidraget uppträda en gång till i Baku.

Men jag är en sucker för ballader och återigen så kommer stråkarna tillbaka vilket får igång mig. Det är inte den bästa balladen som finns med i år men däremot tycker jag att det estniska språket gör sig rätt i just en ballad. Så jag får hoppas på att han väljer att sjunga på estniska i Azerbajdzjan också så blir det så bra som det kan bli. Med en summering av allt jag skrivit här så kan jag inte komma fram till något annat än att låten bör få följande poäng på en skala mellan ett och fem: 3
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-07, 23:36   #80
Super Moderator
 
dellgrens avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 1 163
Sharp$: 8661
Standard

ESC 2012: Armenien


Det har varit ett osäkert kort men idag blev det klart att Armenien inte ställer upp i årets Eurovision Song Contest i grannlandet Azerbajdzjan. Anledning? Azerbajzjan och Armenien är formellt i krig med varandra om enklaven Nagorno-Karabakh.

Armenien hade sedan en tid bestämt sig för att trots allt ställa upp i årets Eurovision Song Contest och EBU skulle gör allt i sin makt för att garantera den armeniska delegationens säkerhet i Baku. Men under onsdagskvällen kom alltså beslutet att arrangerande TV-bolag i Armenien drar tillbaka sin anmälan till showen.

Huruvida detta kommer att leda till repressalier för Armenien vet jag inte men enligt EBUs stadgar och regler får ett land inte dra sig ur tävlingen efter ett fastsällt datum (i december). Beslutet från Armenien kan innebära att landet stängs av från tävlingen i ett par år.

Personligen tycker jag det är lite synd att inte ha med Armenien i ESC då landet ofta skickar iväg bidrag som är lite som en frisk fläkt och något annorlunda än övriga i startfältet. För svensk del så innebär detta att vi får en semifinalsmotståndare mindre då Armenien egentligen skulle ha tävlat i den andra semifinalen på torsdagen den 24 maj.

Som en liten påminnelse om vad vi kommer att missa så länkar jag här under YouTube-klipp till Armeniens sex tidigare bidrag till Eurovision. Vem glömmer klassikern "Jan jan" eller vem kan inte tycka om "Qélé qélé"? Värt att notera är att Armenien för första gången i fjol inte lyckades ta sig till finalen så det är en stark nation som vi nu, tyvärr, får klara oss utan.

2006 - André "Without your love"
http://www.youtube.com/watch?v=vd5n-o2Xj-o

2007 Hayko "Anytime you need"
http://www.youtube.com/watch?v=-_fXqFoDx-Y

2008 Sirusho "Qélé qélé"
http://www.youtube.com/watch?v=ThF5xAxOQRI

2009 Inga and Anush "Jan jan"
http://www.youtube.com/watch?v=UF9BcOvBwfM

2010 Eva Rivas "Apricot stone"
http://www.youtube.com/watch?v=buGOZExVf8o

2011 Emmy "Boom boom"
http://www.youtube.com/watch?v=zqJD7fPSWAc

Senast redigerad av dellgren den 2012-03-07 klockan 23:41.
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-08, 00:46   #81
Super Moderator
 
dellgrens avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 1 163
Sharp$: 8661
Standard

ESC 2012: Slovakien



Årets Eurovision Song Contest fyller ett väldigt brett spektra om man ser till vilka genrer som är representerade. Vad har vi? Dramatiska ballader, folkmusik, pop, disco, rock, hiphop, hederlig schlager, soul, bigband och mycket mycket mer. Jag tror nog att de flesta genrerna är representerade i år och det finns nog inte många som kan klaga på att festivalen är för enkelspårig. Och som om detta inte vore nog så kan vi komplettera genresamlingen med hårdrock. Eller ja, jag är inte så bra på att precisera vad detta ska kategoriseras som eftersom det finns så många undergrupper till hårdrocken, men något i den stilen i alla fall.

Två saker ska först klargöras. 1. Den här typen av musik som jag nu kommer att presentera är inte direkt det som jag lyssnar på till vardags. Eller nej, jag lyssnar i stort sett inte på det överhuvudtaget. 2. Jag har en väldigt nära relation till Slovakien men jag ska förhålla mig så neutralt som möjligt (framför allt vid poänggivningen i slutet).

Dags för presentation nummer 28 av 42 och nu har turen kommit till den östra halvan av det gamla Tjeckoslovakien, Slovakien. Landet valde i år att inte ha någon nationell uttagning utan bidraget valdes internt av STV och i år ville man förbättra de senaste årens resultat. Landet kom tillbaka till tävlingen 2009 efter 11 års frånvaro men på de senaste fyra försöken har man aldrig lyckats ta sig vidare från semifinalen. Pressen är därför något tyngre på det interna valet och i år representeras Slovakien av Miroslav Smajda - mer känd under namnet Max Jason Mai - och bidraget "Don't close your eyes".

Max Jason Mai är ett ganska nytt namn på den slovakiska musikscenen och slog igenom i det tjeckiskt/slovakiska programmet SuperStar där han slutade på en andraplats 2009. Innan dess hade han varit sångaren i ett band men genombrottet hade aldrig kommit utan bandet hade fått spela på mindre arenor, främst i östra delen av landet. Han kommer från Kosice, nära den ukrainska gränsen, och det var där dom bandet hade sin största fansskara.

Men andraplatsen i Superstar förändrade mycket och Max Jason Mai valde att satsa på en solokarriär och dessutom skriva sin egen musik själv. Debutalbumet släpptes 2010 och blev en direkt succé. På den slovakiska musikgalan samma år vann han pris för både "Årets nykomling", "Årets album" och "Årets låt". Och med den framgången följde andra kommersiella succéer och han tävlade bland annat i Slovakiens egen version av "Let's Dance" och blev hyllad även i grannlandet Tjeckien.

Om vi ska titta till låten lite också. Först ska jag säga att jag bara hört studioinspelningen av låten eftersom det inte finns något släppt på YouTube som är live. Och jag reagerar på ett par saker som kan hända inte är riktigt sant när han väl står på scenen i Baku. För det första så sjunger han på otroligt bra engelska. Tro mig, jag har rest väldigt mycket i Slovakien, det är inget som är speciellt vanligt. Slovakien är ett praktexempel på ett land där öststatsengelskan har ett starkt fotfäste. Men det kan vara som så att han varit utomlands under en tid och där kunnat öva upp sin engelska. Den låter liksom för bra för att vara sann.

Sen så verkar han vara en otroligt kompetent sångare också. Men där vet vi ju att audiotuning är en gåva från himlen för alla producenter ute i världen. Det återstår att se om han kan leverera live lika snyggt som han gör i låten.

När jag lyssnade på "Don't close your eyes" första gången kunde jag inte klassificera den som någon specifik genre. Att det är åt rockhållet är det ju ingen tvivel om men vad ska man egentligen säga? Han säger själv att han är inspirerad av bland annat Led Zeppelin, Whitesnake, 30 Seconds to Mars och Metallica men jag själv tycker att denna låt luktar ganska så mycket System of a Down. Ni som röstar på Dead by April i Melodifestivalen kan nog också hitta er favorit i denna låt. Jag rådfrågade en musikkunnig kompis om vilken genre det är och han sa att det var svårt men han föreslog synthrock med inslag av metalcore eller alternativ metal. Jag har då ingen aning.

Det som jag däremot har en aning om är att jag - otroligt nog - tycker att detta är bra. Som jag skrev ovan så är det inte min genre men jag gillar de melodiösa slingorna och att den har lite dragning till System of a Downs "Chop Suey" som jag tycker är en bra låt. Refrängen är klassiskt rockig och den kan nog sätta sig efter att par lyssningar.

Chanserna för låten är ganska så svårt att gissa på. Det är en antingen eller men eftersom det uppenbarligen finns folk som lyssnar på denna, och den är ganska så ensam i sin genre, så kan det nog röstas till final. Återigen är det en låt som inte kommer vinna sin semifinal men att hamna topp-10 i samma deltävling som Sverige är.

Så avslutningsvis poängen. Det skulle kunna vara som så att den är och sniffar på en fyra men jag är lite orolig att det är för att jag har mina band till Slovakien. Så jag tar mig i kragen och försöker vara objektiv i min åsikt och ger den därför en: 3
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-08, 01:45   #82
Super Moderator
 
dellgrens avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 1 163
Sharp$: 8661
Standard

ESC 2012: Ryssland



Mina. Damer. Och. Herrar. Jag ska nu ge er årets totalt mest överlägsna skräll inom Eurovision Song Contest. Det kan till och med vara som så att det är 2000-talets största skräll i samma kategori. Alla etablerade artister som blev förbannade efter att ha förlorat mot Björn Ranelid i årets Melodifestival kan ta trettiotvå steg tillbaka för det som den ryska finalen bjöd på under gårdagskvällen kan inte kallas för något annat än en superskräll. Hela tävlingen var som upplagd för att duon med Dima Bilan och Yulia Volkova skulle ta hem segern. Dima Bilan som tävlat för Ryssland två gånger i ESC och blivit etta och tvåa. Samma Dima Bilan som är Rysslands överlägset största stjärna - alla kategorier. Yulia Volkova som var ena halvan av den världskända duon t.A.T.u. En av Rysslands absolut största kvinnliga artister. Frågan var inte OM dom skulle vinna utan snarare med hur stor marginal. Det var liksom inte ens diskutabelt att prata om något annat. Ren Eriksgata till Baku. Och när poängen var offentliggjorda så blir dom besegrade av sex "granma's" från Långtbortistan som kör en plojgrej... PRAKTSKRÄLL!

Detta inlägg kommer bli det överlägset roligaste att skriva av alla 42 bidrag i årets Eurovision Song Contest. Inte ens om Loreen inte skulle vinna Melodifestivalen på lördag kan det klassas som en större skräll än det som hände i Ryssland igårkväll. Jag tycker det är så förbannat roligt med hela den här grejen att ni nog kan förbereda er på ett rekordlångt inlägg. Kanske var det som så att ryssarna fortfarande var bakfulla efter presidentvalet i landet men inget kommer att toppa det här.

Nu får jag lugna ner mig lite och ta det steg för steg.

Ryssland var ett utav de sista länderna att offentliggöra sitt deltagande i Eurovision Song Contest 2012 i Baku. Varför det tog så pass lång tid som till den 28 december vet jag faktiskt inte men det var i alla fall den dagen som TV-kanalen RTR gick ut och berättade att ryssarna skulle finnas på scenen i Azerbajdzjan när det begav sig. Under februari månad så var det auditions runt om i Ryssland för att lyckas plocka fram 25 finalister. Det ska tilläggas att just Ryssland och Azerbajdzjan är de två länder som kanske satsar mest varje år för att vinna denna tävlingen så kraven på finalisterna i Ryssland var höga - fjolårets bottennapp med en 16:e plats fick absolut inte upprepas.

De 25 bidragen togs ut och den 7 mars skulle samtliga bidrag framföras live i Moskva och det vinnande bidraget skulle utses med både hjälp av en jury och TV-tittarna. Juryn bestod av en hel hop med prominenta och kunniga musikarbetare men också med framstående affärsmän (!). Fördelningen mellan jury och tittare var, precis som brukligt, 50/50 och finalen innebar inte någon extra omgång á la Superfinal utan det var rätt och slätt 25 låtar som skulle minskas ner till 1.

Summorna av jurypoängen och TV-tittarnas röster summerades ihop och omvandlades sedan till procent som offentliggjordes en efter en och många tippade på över 50% till Dima Bilan och Yulia Volkova. Det skulle visa sig att tre bidrag stod utfrån mängden då det bidrag som hamnade på fjärdeplats fick strax under 7% av poängen. Trean, Aida Garifollida, fick dryga 27% och nu stod det mellan Bilan/Volkova och ett gäng glada äldre tanter från den ryska delrepubliken Udmurtien. Jag tror att halva den ryska befolkningen satte vodkan i halsen när det proklamerades att superduon hade fått 29,25% av poängen och bara hamnat på en andraplats. Det som inte kunde hända hade just inträffat!

Istället, med 38,51% av rösterna så kom beslutet att Rysslands bidrag till Baku i år heter (jag måste tjuvkolla stavningen) Buranovskiye Babushki med "Party for everybody".

Vad är då den stora skrällen egentligen? Jo. Buranovskiye Babushki är en grupp äldre damer, helt utan ton- och taktkänsla, som sjunger en egenkomponerad låt som man, i vissa öron, kan ha lite svårt att ta på allvar. Nu är det som så att damerna ifråga inte är helt okända eftersom dom ställde upp i den ryska uttagningen 2010 men hamnade då på en tredjeplats.

En liten presentation av dessa damer är banne mig på sin plats:

Grania Ivanovna Baisarova (62 år)
Alevtina Gennadieva Begisjeva (uppskattningsvis mellan 53 och 56 år)
Zoya Sergeejva Dorodova (71 år)
Galina Nikolajeva Koneva (73 år)
Natalija Jakovlevna Pugacheva (76 år)
Valentina Semenovna Pyatchenko (74 år)
Ekaterina Semenova Shkliaeva (74 år)
Olga Tuktareva (46 år)
Lägg märke till att Alevtina Gennadieva Begisjevas ålder inte går att fastsälla helt och hållet. Det kan ha att göra med att de respektabla damerna i fråga kommer från delrepubliken Udmurtien som kanske inte är känd för att vara Rysslands rikaste region utan består till stor del av gamla bondefamiljen med rötter från långt innan kommunisttiden.

Bara att titta på damerna i fråga får mitt hjärta att smälta. Man har väl en inbyggd mekanism som tar såhär pass gamla kvinnor i försvar och jag kan inte tycka det är något annat än gulligt. Dom framför sin låt på udmurtiska (premiär i ESC) och på engelska och dom har till och med skrivit texten helt på egen hand. Jag slår vad dom att de fyra orden som dom sjunger på engelska har dom fått hjälp med av sina barnbarn eller barnbarnsban. Eller möjligen barnbarnsbarnbarn - det är då inte helt omöjligt.

Låten då? Haha, ja vad ska man säga. Det kan väl klassas som etno-pop? Ddet börjar ganska så dramatiskt och etniskt men sedan brakar det loss till en riktig dansgolvsdänga med klara ryska inslag i musiken. Det kan absolut klassas som en plojlåt och dessa brukar jag vara ytterst allergisk mot men... Nä. Jag kan inget annat än gilla detta. Detta är gjort med hjärta och kärlek och om jag någongång ska använda mig av mitt uttryck "fotstampsvarning" så är det sannerligen här. Det svänger riktigt härligt och jag förstår att det ryska folket tog de gamla tanterna till sina hjärtan.

Gruppen består ju av åtta stycken damer men regelverket i ESC säger att bara sex får befinna sig på scenen. Hur dom har tänkt att göra till Baku vet jag inte men redan i den nationella finalen var de ju bantade till sex stycken. Fast för framförandets skull ska man kanske vara glad för att dom bara är sex stycken. Total avsaknad av taktkänsla och total tondövhet är signifikativt för låten. Det kunde varit så mycket sämre med åtta på scenen.

Om ni tittar på YouTube-klippet längst ner så slå en extra blick på den kortaste damen. Kan man något annat än bli förälskad i henne och önska att hon var sin egen farmor eller mormor?

Om man ska prata lite mer om scenframträdandet så ska dom inte ändra på en enda detalj! Det kan inte bli bättre än såhär med tanke på vad det är för musik dom skickar. Sex gummor i folkdräkter som står och gungar och trippar i takt till musiken. Nej, det är en fröjd för ögat att se.

Jag känner att allt mitt förtroende som jag lyckats bygga upp kanske raserar hos en del av mina läsare men det skiter jag fullkomligt i. Till skillnad från allt annat ploj som skickats till Eurovision genom åren så kan jag inget annat än älska detta. Det är troligen på grund av att det är de gamla damerna som står där som gör att det på något underligt vis känns lite mer "åkta" än till exempel Verka Serduchkas "Dancing lasha tumbai" som tävlade för Ukraina för ett par år sedan.

Möjligheterna för låten då? Skojar du? Detta kan bara stavas s-u-c-c-é! Shit vad det kommer att gå bra för Ryssland i år! Även om jag inte vill inse detta faktum så tror jag att vi kan ha en potentiell vinnarkandidat här. Om man lyckas fånga alla iskalla ryssars hjärta så kan man nog erövra hela den europeiska kontinenten också. Lyckligtvis har Sverige inte hamnat i samma semifinal som Ryssland så vi slipper tampas mot dom om en finalplats. För till final kommer dom ju att gå överlägset och väl där så kan det gå hur långt som helst...

Jag känner att jag sitter i ett litet rus nu efter att ha hört låten om och om igen i mina hörlurar. När jag kommer till poängbedömningen av bidraget så inser jag fakta. Åt helskotta med alla mina uppsatta regler för bedömningen. Även om jag borde sätta en etta på detta bidraget rent musikaliskt så glömmer jag alla kriterier och jämförelser som kan tänkas finnas. Ryssland anno 2012 ska ha ett enda betyg och det är: 5
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-08, 04:26   #83
Super Moderator
 
dellgrens avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 1 163
Sharp$: 8661
Standard

Nu ska jag släppa Eurovision för ett tag och fokusera på lördagens Melodifestival istället.
Jag har än så länge inte kollat upp några odds men får återkomma om jag hittar något spännande.

Först och främst. Loreen. Jag ska sluta tjata om henne men där finns ingen utmanare till henne i år. 'Nuff said.

Andraplatsen däremot är lite mer spännande att prata om för som jag ser det så finns det fyra potentiella bidrag som kan komma på platsen efter Loreen:
Danny: Upphaussad inför Melodifestivalen men platt fall (?) när han levererade. Dock har han sin trogna fansskara och har ett NUMMER som kan vara finalens snyggaste (i kamp med Loreen). Nu tror jag att han har goda chanser att komma tvåa men det finns klara hot. Dessutom kan han tappa några poäng bland kidsen och fjortisarna till Ulrik Munther men det är ingen betydande del.
David: En betydligt bättre låt och sångare än Danny men med ett ganska medelmåttigt nummer. Danny och David kommer att slåss om samma röster och jag tror faktiskt inte att det är omöjligt att David kniper flest röster hos folket. Vi har folk i vårt land som inte är tondöva och vill de sig väl så faller vägen över till Davids fördel.
Molly Sandén: Kanske en skräll i mångas ögon men jag tror inte att hon är helt chanslös på andraplatsen. Duellen mellan Danny och David kommer minska deras poängskörd och lägg därtill Loreens upptempolåt så tror jag att en ballad kommer att klämma sig in någonstans bland de tre. Ballader brukar fungera bra bland både jury och svenska folket så vill jag hitta den bästa skrällen till andraplatsen så väljer jag faktiskt Molly.
Lisa Miskovsky: Egentligen samma argument som för Molly men jag tycker att Lisas låt tappar lite på grund av att den är svår i tempot. Ingen ballad men inte heller något upptempo - därför går Molly före.

Resterande fem bidrag tror jag inte kommer ha något med toppen att göra. Många är "oroliga" för att Björn Ranelid kommer att ha chans på segern. Inte en chans. Han har "skrällt" vad han ska och dessutom så kommer han och Thorsten Flinck att slåss om samma poäng. Duellen dom emellan däremot är ruskigt svår att sia om men jag tror att Thorsten Flinck har ett litet, litet övertag.

Vad har vi kvar? Dead by April, Top Cats och Ulrik Munther. Det kan vara som så att dessa tre gör upp om sistaplatserna. Dead by April och Top Cats representerar två genrer som nog inte har tillräckligt med brett stöd i Sverige. Rockabilly må vara trendigt just nu men det finns nog inte tillräckligt många för att rösta Top Cats till en högre placering än 8-10.
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-08, 04:56   #84
Super Moderator
 
dellgrens avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 1 163
Sharp$: 8661
Standard

Det blev visst några spel ändå redan nu.

2012-03-10 20:00Final - StockholmMolly Sandén vs TOPP 3 Ja FT 1 3.250

Precis som jag skrev i föregående inlägg så kan Molly klämma sig in mellan dansgolvstrion och får jag då 3.25 så är det värt ett litet spel.

2012-03-10 20:00Final - StockholmThorsten Flinck vs Dead by April 1 FT 2 2.020

2012-03-10 20:00Final - StockholmBjörn Ranelid vs Dead by April 1 FT 1 2.550

Båda spelen är egentligen på grund av att jag tror spelbolagen övervärderar Dead by Aprils chanser i finalen. Störst chans, i detta fall, har Thorsten Flinck.

2012-03-10 20:00Final - StockholmUlrik Munther eller TopCats vs KOMMA SIST Ja FT 2 1.745

Två spel i ett. Kommer antingen Ulrik eller TopCats sist så går spelet in.
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-08, 04:58   #85
Super Moderator
 
dellgrens avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 1 163
Sharp$: 8661
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av phekstrom Visa inlägg
Spoiler:





No offense, men du ska ha en eloge att du kan skriva så mycket om något så ointressant
Haha. "Tack", eller något. Har man krav på sig så har man...
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-08, 17:29   #86
 
Grnvits avatar
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 1 200
Sharp$: 3531

Ishockey 14/15
Stats: 245 - 251 - 57
ROI: 107.00%
Vinstprocent: 49.40%

Standard

Hahaha blir så glad av den korta damen. Så himla go!
__________________
1932

Twitter:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Grnvit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-08, 18:37   #87
 
papigyross avatar
 
Reg.datum: mar 2012
Inlägg: 36
Sharp$: 59

papi gyros rekar
Stats: 3 - 3 - 0
ROI: 112.73%
Vinstprocent: 50.00%

Standard

HAHAHAH HERREGUD ryska låten vilken super låt den kommer nog vinna vem gillar ej gamla kärringar många sympati röster från stugorna

nån som vet odds på den??
papigyros är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-09, 08:19   #88
 
Soaps avatar
 
Reg.datum: dec 2010
Ort: Det karga nord
Inlägg: 852
Sharp$: 1843
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av papigyros Visa inlägg
HAHAHAH HERREGUD ryska låten vilken super låt den kommer nog vinna vem gillar ej gamla kärringar många sympati röster från stugorna

nån som vet odds på den??
http://www.braodds.com/vinnare-eurovision-song-contest
__________________
"I must inform you that your betting account has now been closed and no further business may be executed on your behalf. We would like to take this opportunity to thank you for your past custom."
Soap är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-09, 09:00   #89
 
Redbulls avatar
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 330
Sharp$: 2858
Standard

Snackas mycket om hur folket tänker rösta, men juryn har exakt lika stor makt. Frågan är, hur tänker juryn? Väljer dom "bäst" låt eller en låt som kan slå ute i Europa? Dessa två faktorer behöver inte alltid gå ihop...
Redbull är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-09, 09:25   #90
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 359
Sharp$: 2706
Standard

Hur kommer det sig att Sverige är så starka favoriter trots att vår final inte ens är avgjord :P
Norrman90 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td