Jag har fått några kommentarer om att jag totalsågade Litauen i mitt förra inlägg. Men jag kan allvarligt inte ta den låten på allvar och den är så otroligt odaterad och dålig att den egentligen förtjänade en nolla i protokollet. Men det är ju trevligt att det skapar reaktioner åtminstone. Och på tal om att inte hänga med i tiden...
Estland. Dags för presentation av ytterligare en baltisk granne. På senare år har esterna skickat iväg lite annorlunda bidrag till Europafinalen. Annorlunda på ett väldigt positivt sätt vill jag understryka. Dom har varit en frisk fläkt i Eurovision men det har inte alltid gått hem i Europa och man har faktiskt bara två finalplatser sedan 2004, Av tradition brukar vi svenskar tycka om musiken som kommer från Estland och det är faktiskt bara finnarna som genom åren gett mer poäng till Estland än svenskarna.
Precis som Sverige har Melodifestivalen som ett starkt varumärke så har Estland detsamma. Eesti Laul, som tävlingen heter på andra sidan Östersjön, är en oerhört populär tävling som drar många stora namn varje år. TV-bolaget ERR var tidiga ute med att anmäla sitt deltagande till ESC 2012 och den 26 september förra året öppnade man möjligheten för esterna att skicka in nya bidrag.
Upplägget är inte helt okänt med två stycken semifinal, en final och slutligen en superfinal. Totalt skickades det in 159 bidrag som ville få chansen att få stå på den musikaliska scenen i Baku i slutet av maj och utav dessa tog 20 stycken ut av ERR till två semifinaler som gick av stapeln i slutet av februari månad. I årets startfält syntes bland annat Malcolm Lincoln som tävlade för Estland i Oslo för två år sedan, Liis Lemsalu som vann estniska Idol i fjol och Lenna som varit medlem i bandet Vanilla Ninja som representerade Schweiz 2005.
Från den första semifinalen gick en kille vid namn Ott Lepland vidare genom att fullkomligt krossa övriga motståndare när det kom till tv-tittarnas röster. Han fick nästan lika många röster som tvåan, trean och fyran tillsammans, Dessutom gick han hem hos juryn vilket gjorde hans finalplats säkrad. Semifinalerna avgjordes med det hederliga 50/50-systemet där en jury och folket hade lika stor makt. Den andra semifinalen blev betydligt jämnare med Lenna som segrare men bara med ett knappt försprång till tvåan.
Finalen så. Den gick av stapeln den tredje mars i Nikoa Concert Hall i Tallinn och bestod av tio bidrag - fem från varje semifinal. Och precis som i semifinalerna avgjordes utgången med både jury och tittare innan det var dags för den avslutande superfinalen. Om semifinalen var en kross av Ott Lepland bland det estniska folket var det inget mot vad som hände i finalen där han fick över 18 000 röster samtidigt som tvåan, Lenna, fick strax under 8 000. Juryn höll delvis med det estniska folket med hade Lenna som favorit före Ott Lepland så dessa två fick göra upp i Superfinalen där tv-tittarna hade den totala makten.
Spännande? Näe. Ott Lepland lekte hem det hela och fick 67% av rösterna och är alltså Estland representant till den andra semifinalen i Baku den 24 maj. Med andra ord samma semifinal som Sverige kommer att ställa upp i och vi kan väl säga som såhär - vi tävlar nog inte om samma röster.
Även om Ott Lepland slog igenom för den stora estniska massan genom att vinna Idol 2010 är han inte helt oäven i musikstudion. Redan som barn så spelade han in skivor och den första släpptes när han bara var 8 år gammal 1995. Han sjöng in klassiska estniska barnsånger och fick en del framgångar på den inhemska marknaden.
Efter ett par års studier av musik vid Georg Ots' musikskola i Tallinn ville han tillbaka till rampljuset och sökte till den estniska versionen av Idol. Och precis som jag nämnt ovan så gick han hela vägen till final där han slutligen stod som vinnare. Längs vägen slog han bland annat ut fjolårets estniska representant, Getter Jaani. Men det är inte bara genom sång som han lyckats nå sin framgång. Han är även en skicklig pianist och har spelat i över tio år.
Året efter vinsten i Idol satsade han på ett annat TV-koncept som finns i Estland och går ut på att man ska hitta den musikaliska huvudstaden i landet. Han tävlade för sin hemstad, Kärdla, och fick under ett par veckors tid stå på scen med andra människor från sin hemstad - bland annat sin mormor, svåger och en lokal kör. Framgången med Idol fortsätta även i detta program och i skrivande stund är Kärdla den musikaliska huvudstaden i Estland eftersom Ott Lepland tog hem även det programet. Och tredje segern i rad blev det alltså i år där han vann Eesti Laul och får representera Estland i Azerbajdzjan.
"Kuula" som låten heter´(betyder "lyssna") är en avskalad och enkel pianoballad. Jag kan återkomma lite till Litauen och det omoderna ljudet även här. Den fick mig att tänka på en personlig favorit som jag var tvungen att gå tillbaka och lyssna på. Kommer ni ihåg Koit Toomes "Mere lapsed" från 1998? Det är inte milslånga avstånd mellan dessa låtar och kan får en liten känsla av att "Kuula" inte är så modern som den skulle kunna vara.
Det är inte i närheten av omodernt som i Litauens fall men det känns som om denna låten skulle kunna vara som bäst runt 2004-2005 någonstans. Jag vill dock ändå inte påstå att låten är dålig på något sätt. Den utmärker sig för dåligt bara och jag tror att den kan komma få det svårt i semifinalen. Den kommer att ligga precis på gränsen till att kunna ta sig till final och ett bra liveframträdande kan vara det som är tungan på vågen och låter bidraget uppträda en gång till i Baku.
Men jag är en sucker för ballader och återigen så kommer stråkarna tillbaka vilket får igång mig. Det är inte den bästa balladen som finns med i år men däremot tycker jag att det estniska språket gör sig rätt i just en ballad. Så jag får hoppas på att han väljer att sjunga på estniska i Azerbajdzjan också så blir det så bra som det kan bli. Med en summering av allt jag skrivit här så kan jag inte komma fram till något annat än att låten bör få följande poäng på en skala mellan ett och fem:
3