Det har varit ett osäkert kort men idag blev det klart att Armenien inte ställer upp i årets Eurovision Song Contest i grannlandet Azerbajdzjan. Anledning? Azerbajzjan och Armenien är formellt i krig med varandra om enklaven Nagorno-Karabakh.
Armenien hade sedan en tid bestämt sig för att trots allt ställa upp i årets Eurovision Song Contest och EBU skulle gör allt i sin makt för att garantera den armeniska delegationens säkerhet i Baku. Men under onsdagskvällen kom alltså beslutet att arrangerande TV-bolag i Armenien drar tillbaka sin anmälan till showen.
Huruvida detta kommer att leda till repressalier för Armenien vet jag inte men enligt EBUs stadgar och regler får ett land inte dra sig ur tävlingen efter ett fastsällt datum (i december). Beslutet från Armenien kan innebära att landet stängs av från tävlingen i ett par år.
Personligen tycker jag det är lite synd att inte ha med Armenien i ESC då landet ofta skickar iväg bidrag som är lite som en frisk fläkt och något annorlunda än övriga i startfältet. För svensk del så innebär detta att vi får en semifinalsmotståndare mindre då Armenien egentligen skulle ha tävlat i den andra semifinalen på torsdagen den 24 maj.
Som en liten påminnelse om vad vi kommer att missa så länkar jag här under YouTube-klipp till Armeniens sex tidigare bidrag till Eurovision. Vem glömmer klassikern "Jan jan" eller vem kan inte tycka om "Qélé qélé"? Värt att notera är att Armenien för första gången i fjol inte lyckades ta sig till finalen så det är en stark nation som vi nu, tyvärr, får klara oss utan.