Årets Eurovision Song Contest fyller ett väldigt brett spektra om man ser till vilka genrer som är representerade. Vad har vi? Dramatiska ballader, folkmusik, pop, disco, rock, hiphop, hederlig schlager, soul, bigband och mycket mycket mer. Jag tror nog att de flesta genrerna är representerade i år och det finns nog inte många som kan klaga på att festivalen är för enkelspårig. Och som om detta inte vore nog så kan vi komplettera genresamlingen med hårdrock. Eller ja, jag är inte så bra på att precisera vad detta ska kategoriseras som eftersom det finns så många undergrupper till hårdrocken, men något i den stilen i alla fall.
Två saker ska först klargöras. 1. Den här typen av musik som jag nu kommer att presentera är inte direkt det som jag lyssnar på till vardags. Eller nej, jag lyssnar i stort sett inte på det överhuvudtaget. 2. Jag har en väldigt nära relation till Slovakien men jag ska förhålla mig så neutralt som möjligt (framför allt vid poänggivningen i slutet).
Dags för presentation nummer 28 av 42 och nu har turen kommit till den östra halvan av det gamla Tjeckoslovakien, Slovakien. Landet valde i år att inte ha någon nationell uttagning utan bidraget valdes internt av STV och i år ville man förbättra de senaste årens resultat. Landet kom tillbaka till tävlingen 2009 efter 11 års frånvaro men på de senaste fyra försöken har man aldrig lyckats ta sig vidare från semifinalen. Pressen är därför något tyngre på det interna valet och i år representeras Slovakien av Miroslav Smajda - mer känd under namnet Max Jason Mai - och bidraget "Don't close your eyes".
Max Jason Mai är ett ganska nytt namn på den slovakiska musikscenen och slog igenom i det tjeckiskt/slovakiska programmet SuperStar där han slutade på en andraplats 2009. Innan dess hade han varit sångaren i ett band men genombrottet hade aldrig kommit utan bandet hade fått spela på mindre arenor, främst i östra delen av landet. Han kommer från Kosice, nära den ukrainska gränsen, och det var där dom bandet hade sin största fansskara.
Men andraplatsen i Superstar förändrade mycket och Max Jason Mai valde att satsa på en solokarriär och dessutom skriva sin egen musik själv. Debutalbumet släpptes 2010 och blev en direkt succé. På den slovakiska musikgalan samma år vann han pris för både "Årets nykomling", "Årets album" och "Årets låt". Och med den framgången följde andra kommersiella succéer och han tävlade bland annat i Slovakiens egen version av "Let's Dance" och blev hyllad även i grannlandet Tjeckien.
Om vi ska titta till låten lite också. Först ska jag säga att jag bara hört studioinspelningen av låten eftersom det inte finns något släppt på YouTube som är live. Och jag reagerar på ett par saker som kan hända inte är riktigt sant när han väl står på scenen i Baku. För det första så sjunger han på otroligt bra engelska. Tro mig, jag har rest väldigt mycket i Slovakien, det är inget som är speciellt vanligt. Slovakien är ett praktexempel på ett land där öststatsengelskan har ett starkt fotfäste. Men det kan vara som så att han varit utomlands under en tid och där kunnat öva upp sin engelska. Den låter liksom för bra för att vara sann.
Sen så verkar han vara en otroligt kompetent sångare också. Men där vet vi ju att audiotuning är en gåva från himlen för alla producenter ute i världen. Det återstår att se om han kan leverera live lika snyggt som han gör i låten.
När jag lyssnade på "Don't close your eyes" första gången kunde jag inte klassificera den som någon specifik genre. Att det är åt rockhållet är det ju ingen tvivel om men vad ska man egentligen säga? Han säger själv att han är inspirerad av bland annat Led Zeppelin, Whitesnake, 30 Seconds to Mars och Metallica men jag själv tycker att denna låt luktar ganska så mycket System of a Down. Ni som röstar på Dead by April i Melodifestivalen kan nog också hitta er favorit i denna låt. Jag rådfrågade en musikkunnig kompis om vilken genre det är och han sa att det var svårt men han föreslog synthrock med inslag av metalcore eller alternativ metal. Jag har då ingen aning.
Det som jag däremot har en aning om är att jag - otroligt nog - tycker att detta är bra. Som jag skrev ovan så är det inte min genre men jag gillar de melodiösa slingorna och att den har lite dragning till System of a Downs "Chop Suey" som jag tycker är en bra låt. Refrängen är klassiskt rockig och den kan nog sätta sig efter att par lyssningar.
Chanserna för låten är ganska så svårt att gissa på. Det är en antingen eller men eftersom det uppenbarligen finns folk som lyssnar på denna, och den är ganska så ensam i sin genre, så kan det nog röstas till final. Återigen är det en låt som inte kommer vinna sin semifinal men att hamna topp-10 i samma deltävling som Sverige är.
Så avslutningsvis poängen. Det skulle kunna vara som så att den är och sniffar på en fyra men jag är lite orolig att det är för att jag har mina band till Slovakien. Så jag tar mig i kragen och försöker vara objektiv i min åsikt och ger den därför en:
3