Visa ett inlägg
Gammal 2012-03-08, 05:26   #83
dellgren
Super Moderator

dellgrens avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 8661
Standard

Nu ska jag släppa Eurovision för ett tag och fokusera på lördagens Melodifestival istället.
Jag har än så länge inte kollat upp några odds men får återkomma om jag hittar något spännande.

Först och främst. Loreen. Jag ska sluta tjata om henne men där finns ingen utmanare till henne i år. 'Nuff said.

Andraplatsen däremot är lite mer spännande att prata om för som jag ser det så finns det fyra potentiella bidrag som kan komma på platsen efter Loreen:
Danny: Upphaussad inför Melodifestivalen men platt fall (?) när han levererade. Dock har han sin trogna fansskara och har ett NUMMER som kan vara finalens snyggaste (i kamp med Loreen). Nu tror jag att han har goda chanser att komma tvåa men det finns klara hot. Dessutom kan han tappa några poäng bland kidsen och fjortisarna till Ulrik Munther men det är ingen betydande del.
David: En betydligt bättre låt och sångare än Danny men med ett ganska medelmåttigt nummer. Danny och David kommer att slåss om samma röster och jag tror faktiskt inte att det är omöjligt att David kniper flest röster hos folket. Vi har folk i vårt land som inte är tondöva och vill de sig väl så faller vägen över till Davids fördel.
Molly Sandén: Kanske en skräll i mångas ögon men jag tror inte att hon är helt chanslös på andraplatsen. Duellen mellan Danny och David kommer minska deras poängskörd och lägg därtill Loreens upptempolåt så tror jag att en ballad kommer att klämma sig in någonstans bland de tre. Ballader brukar fungera bra bland både jury och svenska folket så vill jag hitta den bästa skrällen till andraplatsen så väljer jag faktiskt Molly.
Lisa Miskovsky: Egentligen samma argument som för Molly men jag tycker att Lisas låt tappar lite på grund av att den är svår i tempot. Ingen ballad men inte heller något upptempo - därför går Molly före.

Resterande fem bidrag tror jag inte kommer ha något med toppen att göra. Många är "oroliga" för att Björn Ranelid kommer att ha chans på segern. Inte en chans. Han har "skrällt" vad han ska och dessutom så kommer han och Thorsten Flinck att slåss om samma poäng. Duellen dom emellan däremot är ruskigt svår att sia om men jag tror att Thorsten Flinck har ett litet, litet övertag.

Vad har vi kvar? Dead by April, Top Cats och Ulrik Munther. Det kan vara som så att dessa tre gör upp om sistaplatserna. Dead by April och Top Cats representerar två genrer som nog inte har tillräckligt med brett stöd i Sverige. Rockabilly må vara trendigt just nu men det finns nog inte tillräckligt många för att rösta Top Cats till en högre placering än 8-10.
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat