Om man går tillbaka i ESC-historien så kan man, med lite olika utgångspunkter, se vilken nation som skulle kunna få det mindre trevliga epitetet "Sämsta land i Eurovision". Om man går på antalet sistaplaceringar så hamnar Norge i topp men samtidigt så har vårt västra grannland vunnit tävlingen tre gånger. Det finns länder i tävlingen som aldrig har gått till final (ex. Andorra och Tjeckien) men oftast är det så pass nya medlemmar att man inte kan anse det vara korrekt på så pass kort tid. Om man ser till vilken nation som deltagit flest gånger utan att vinna - ja där hittar vi Portugal. Debuterade 1964 och har på 45 försök inte lyckats med att ta hem Eurovision Song Contest en enda gång. Sjätteplatsen från 1996 är fortfarande landets bästa placering i dessa sammanhang.
Samtidigt som Sverige och Rumänien hade sina nationella finaler igår så skulle även Portugal bestämma vilket bidrag som skulle skickas till Azerbajdzjan med förhoppningar om att äntligen ta hem den där åtråvärda musikbucklan. I och med denna uttagning så skulle också den andra semifinalen, den som Sverige tävlar i, bli helt komplett (Bosniens låt har varit klar sedan länge men har inte släppts offentligt än).
Tillsammans med exempelvis Melodifestivalen, San Remofestivalen och Festivali ë Kenges är Festival da canção en nationell uttagning med en lång och traditionstyngd historia. Ända sedan debuten 1964 har Portugal tagit ut sin representant från denna tävling som varje år arrangeras av radio- och TV-bolaget RTP.
På grund av den ekonomiska krisen nere i Medelhavseuropa så var det egentligen tänkt att Portugal skulle dra sig ur Eurovision Song Contest 2012 men efter lite övertalande från EBU kom beslutet i slutet av november förra året - Portugal skickar ett bidrag till Azerbajdzjan.
Själva uttagningen i Portugal var något annorlunda än de som varit i övriga Europa. Etablerade artister kunde skicka in bidrag direkt till RTP samtidigt som bolaget begav sig ut på en mini-turné till Lissabon och Porto för öppna auditions. Vem som helst kunde komma till dessa auditions för att pröva lyckan och man fick uppträda på både portugisiska och engelska. En expertjury skulle sedan plocka ut tolv bidrag som skulle få uppträda i finalen plus fem som blev inkallade som reserver.
RTP valde efter detta ut sex stycken kompositörer som representerade olika musikstilar och dessa fick sedan i uppdrag att skriva låtar som var anpassade till artisternas musikaliska kapaciteter. Låtarna fick inte vara längre än tre minuter långa och de måste sjungas på portugisiska. Portugal är ett av få länder som valt att behålla kravet på att bidragen måste sjungas på det inhemska språket även i Europafinalen och enligt många tyckare är detta något som missgynnar portugisernas möjlighet till framgång.
400 bidrag kom in till RTP och av dessa valdes tre etablerade artister ut och nio bidrag kom från de öppna auditions som hölls i landets två största städer. Finalen schemalades till den 10 mars och utgången skulle avgöras genom 50% juryröster och 50% tittarröster - där tittarna skulle ha makten vid ett oavgjort resultat. Den sistnämnda regeln behövdes aldrig tas i bruk då både expertjuryn och det portugisiska folket var överens - Filipa Sousa fick äran att representera landet med sin fadodoftande ballad "Vida Minha".
Filipa de Sousa Alves Alexandra Nunes, som hennes riktiga namn är, kom inte med till finalen som en av de etablerade artisterna trots att hon varit musikaliskt aktiv i snart tio år. Hon har ett renommé som sträcker sig från traditionell fado till rock och hon behärskar även att spela piano. Hon är skolad vid musikkonservatoriet i hennes hemstad Albufeira och deltog vid en mängd olika musiktävlingar i sina yngre år.
År 2003 blev hon en del av fado-gruppen al-Mouraira och skördade enorma framgångar i hemlandet men också i Spanien och Marocko. Men det riktigt stora genombrottet kom när hon deltog i talangtävlingen Operacio Triunfo där hon hamnade på en slutlig sjundeplats. Vid finalen i lördagskväll fick hennes låt "Vida minha" full pott från 12 av 20 jurygrupper och var skriven av Carlos Coelho och kroaten Andrej Babic som ligger bakom flertalet låter i Eurovisions historia och som även låg bakom Portugals bidrag 2008.
"Vida minha" betyder "mitt liv" på portugisiska och man kan känna klara traditionella toner i låten. Den går i ett långsamt tempo och det känns som om det varit portugisernas melodi de senaste åren. Trots min fallenhet för dramatiska, och ibland suggestiva, ballader så har svårt att riktigt gå igång till detta. Det är fint och lättsmält sådär men där är liksom ingen direkt styrka i den.
I semifinalen tror jag att den kan ha svårt att sticka ut från mängden men alla människor runt om i Europa som är något nostalgiska och tyckte att allt var bättre förr kan nog tänkas lägga sin röst på denna. Den får anses vara ganska så tidlös och skulle mycket väl ha kunnat representera Portugal 1972 också. Men det är väl precis så det ska vara med traditionell musik.
Framträdande i sig är smått långtråkigt. Hon står där med sin röda klänning och har fem svartklädda körare bakom sig. När det är en så pass traditionell sång så tycker jag gott att det hade suttit bättre med instrumenten på scenen så man hade fått in mer känsla i framförandet. Även musiker som spelar instrument borde kunna köra om det nu ger extra tyngd åt låten.
Nu kan det ju vara som så att RTP och det portugisiska folket inte vill ha tävlingen till Lissabon 2012 av ekonomiska skäl. Och det är verkligen inget som dom ska oroa sig för heller. Jag tror att detta kan ha svårt att överleva semifinalen men om man tittar på tävlingen under de senaste fyra-fem åren så finns det många sympatier för Portugal ute i Europa. Tre av de fyra senaste åren har landet gått till final och nästan varje år så har det känts som något av en skräll. I konkurrensen tycker jag inte att Portugal ska ta sig till final men jag blir inte förvånad om folket röstar dit dom.
Det är en låt som är ganska så svår att betygsätta. Med tanke på att det på en skala mellan 1 och 5 så borde väl en trea te sig som något som är medelmåttigt. Men om jag jämför med de andra bidragen som fått en trea i betyg så tycker jag inte att "Vida minha" håller samma klass så jag får sänka betyget ett snäpp:
2