Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2012-03-09, 14:37   #91
Super Moderator
 
dellgrens avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 1 163
Sharp$: 8661
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Norrman90 Visa inlägg
Hur kommer det sig att Sverige är så starka favoriter trots att vår final inte ens är avgjord :P
Jag tror för att "Alla" räknar med att Loreen kommer att vinna imorgon och hon ses ju ha väldigt goda chanser.
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-09, 15:12   #92
Super Moderator
 
dellgrens avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 1 163
Sharp$: 8661
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Redbull Visa inlägg
Snackas mycket om hur folket tänker rösta, men juryn har exakt lika stor makt. Frågan är, hur tänker juryn? Väljer dom "bäst" låt eller en låt som kan slå ute i Europa? Dessa två faktorer behöver inte alltid gå ihop...
Ja det ska man absolut ha i åtanke. Det var därför jag undrade om juryn får se ett liveframträdande eller höra en studioinspelning på bidragen. Det verkar ju som om dom får se genrepet och utifrån det ge sina poäng.

Därmed minskar ju Dannys chanser markant då jag hoppas att åtminstone några i de elva olika jurygrupperna ute i Europa inte är tondöva. Och jag tror Loreen går hem i Europa så allt är upplagt för henne...

Jury och folket ska dela ut vars 473 poäng så det är många poäng det handlar om. Är det någon som är intresserad över den internationella juryn förresten så kommer den från:
Belgien
Bosnien
Cypern
Estland
Frankrike
Irland
Malta
Norge
Storbritannien
Tyskland
Ukraina

Såhär säger Simon Proctor som är ordförande för Storbritanniens jurygrupp:
Citat:
– Juryn tittar efter potentiella Eurovisionvinnare och inte efter vad de själva skulle köpa, säger han.
Citat:
– Ett minnesvärt scenframträdande, en stark artist och en låt man kommer ihåg.
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-09, 15:44   #93
 
Reg.datum: nov 2011
Ort: Norrfjärden,Piteå
Inlägg: 398
Sharp$: 2312
Standard

Nu tycker jag vi lugnar ner oss innan vi ropar ut Loreen till vinnare.....

Hälften av poängen kommer från internationell jury, Danny fick bra med poäng från den ifjol och med sin show kommer han plocka bra med poäng även i år. Svårt sia om läget gentemot Loreen efter juryrösterna, men +- 15 pinnar lär det handla om.

Den andra halvan av poängen delas ut av svenska folket, låterna får poäng PROPORTIONELLT eftr hur många procent av rösterna dom får. Alltså, 10 % av rösterna ger 10 % av poängen, 20 % av rösterna ger 20% av poängen osv..

Ok, Loreen jättefavorit, i vissa undersökningar vill 40% ha henne som vinnare medans bara Danny får 10 %. Kanske inte ska lita så mycket på dessa siffror ,men oddsen verkar ju satta därefter.

Vi kan ju leka lite med dom siffrorna...säg att det är 100 000 människor som röstar och 40 000 av dessa har Loreen som favorit och 10 000 har Danny som favorit. Hur ska då Danny kunna vinna? Jo, genom att de som har han som favorit ringer 4 ggr mer samtal än Loreens fans.....och vilka gillar Danny? Jo, kids och unga tjejer, och vi vet ju alla vad dom kan göra med sina mobiltelefoner (Perrellis son ringde 93 gånger på Sean banan). Vad har Loreen för fans? Tja...vanliga svenssons skulle jag tro, hur ofta ringer dom??

Jag tycker oddsen och Loreens gigantiska favoritskap är helt skeva! Visst, hon kanske ska va favorit, men inte så galet stor som hon är nu. Kan ju tillägga att Dannys delfinal sågs av MINST antal tittar, men lockade FLEST röster....undra varför? Jo kidsen och brudarna tokröstade såklart!

Med dagens odds känner jag mig tvungen att spela stor slant på Danny, går ju även att spela Danny/Loreen top2 oavsett ordningsföljd, 2 ggr på SS nu vilket är en GÅVA!

AMAZING odds på Danny!
mequei är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-09, 16:01   #94
Super Moderator
 
dellgrens avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 1 163
Sharp$: 8661
Standard

Spoiler:
Citat:
Ursprungligen postat av mequei Visa inlägg
Nu tycker jag vi lugnar ner oss innan vi ropar ut Loreen till vinnare.....

Hälften av poängen kommer från internationell jury, Danny fick bra med poäng från den ifjol och med sin show kommer han plocka bra med poäng även i år. Svårt sia om läget gentemot Loreen efter juryrösterna, men +- 15 pinnar lär det handla om.

Den andra halvan av poängen delas ut av svenska folket, låterna får poäng PROPORTIONELLT eftr hur många procent av rösterna dom får. Alltså, 10 % av rösterna ger 10 % av poängen, 20 % av rösterna ger 20% av poängen osv..

Ok, Loreen jättefavorit, i vissa undersökningar vill 40% ha henne som vinnare medans bara Danny får 10 %. Kanske inte ska lita så mycket på dessa siffror ,men oddsen verkar ju satta därefter.

Vi kan ju leka lite med dom siffrorna...säg att det är 100 000 människor som röstar och 40 000 av dessa har Loreen som favorit och 10 000 har Danny som favorit. Hur ska då Danny kunna vinna? Jo, genom att de som har han som favorit ringer 4 ggr mer samtal än Loreens fans.....och vilka gillar Danny? Jo, kids och unga tjejer, och vi vet ju alla vad dom kan göra med sina mobiltelefoner (Perrellis son ringde 93 gånger på Sean banan). Vad har Loreen för fans? Tja...vanliga svenssons skulle jag tro, hur ofta ringer dom??

Jag tycker oddsen och Loreens gigantiska favoritskap är helt skeva! Visst, hon kanske ska va favorit, men inte så galet stor som hon är nu. Kan ju tillägga att Dannys delfinal sågs av MINST antal tittar, men lockade FLEST röster....undra varför? Jo kidsen och brudarna tokröstade såklart!

Med dagens odds känner jag mig tvungen att spela stor slant på Danny, går ju även att spela Danny/Loreen top2 oavsett ordningsföljd, 2 ggr på SS nu vilket är en GÅVA!

AMAZING odds på Danny!


Du kan ha en poäng där men låt oss titta på fjolårets siffror:

"In the Club"...............79......197.143....(14.9%).... 70.....149
"Spring för livet"..........23......76.025......(5.8%).....27. ....50
"Oh My God!"..............55......194.568....(14.7%)....6 9.....124
"7 Days and 7 Nights"...8.......57.717......(4.3%).....21......2 9
"E det fel på mej"........42......43.355......(3.2%).....16..... .58
"Leaving Home"...........20......103.046....(7.8%).....37.. ....57
"Me and My Drum".......44......38.004......(10.4%)...49...... 93
"I'm in Love"...............75......109.630....(8.2%)..... 39......114
"The King"..................46......92.505.....(7.0%).. ...33......79
"Popular"....................81.....314.229....(23 .7%)...112.....193

Den första sifferkolumnen är för antalet röster som bidraget fick från den internationella juryn.
Andra kolumnen är antalet röster från TV-tittarna.
Tredje är tv-tittarnas röster i procent.
Fjärde är tv-tittarnas röster i poäng (omvandlade från det proportionella)
Sista är slutpoängen.

Om vi överför det till lördagens final:

Den internationella juryn får höra genrepet och därifrån betygsätta sina poäng. Danny sjöng inte lika falskt i fjol som han gjorde i år men kanske är Amazing en bättre låt. Det går kanske jämnt ut där. Danny och David slåss som samma poäng i finalen.

Om vi tittar på folkets röster så hade alltså Saade nästan 120 000 fler röster än Danny och fick alltså 42 poäng mer. I fjol vill jag minnas att det pratades om en jämn fajt mellan Danny och Saade. Nu blev det inte så.
I år pratar vi inte om en jämn fight mellan Loreen och Danny. Jag TROR att om Loreen vinner folkets röster med 42 poäng så vinner hon hela Melodifestivalen. Nu tror jag visserligen att hon vinner med mer än 42 poäng tillgodo på Danny.

Intressant är också att både den internationella juryn och svenska folket hade samma favorit förra året. Det tror jag skulle kunna hända i år igen.

Kombon med Danny och Loreen som topp-2 (oberoende placering) till två gånger pengarna kan vara ett bra odds om man tror på Danny. Men jag kan tänka mig se någon skräll. Antingen David eller Molly.
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-09, 20:45   #95
Super Moderator
 
dellgrens avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 1 163
Sharp$: 8661
Standard

ESC 2012: Vitryssland



Som jag har skrivit tidigare så har alltså Vitryssland utsett ett nytt bidrag att representera landet i Baku i maj. Detta betyder också att Sverige får en ny motståndare i den andra semifinalen – och får vår skull så har diskvalifikationen bara ökat Sveriges chanser att gå vidare till final.

Alena Lanskaya som vann den nationella uttagningen i Vitryssland diskvalificerades alltså tio dagar efter segern. Vad som exakt har gått fel är lite osäkert men eftersom självaste presidenten Lukasjenko gick in och tvingade fram en kontroll av det hela tyder antingen på att det fuskats på riktigt eller att hans egen favorit inte gick vidare. Vilket som är rätt vill jag inte spekulera i.

Det som sägs vara anledningen till fusket är i alla fall att Alena, tillsammans med sin producent, på något sätt ska ha riggat omröstningen bland TV-tittarna och lyckats fixa så att tolvpoängaren hamnade på henne och inte någon annan. Diskad blev hon i alla fall och Vitryssland sänder istället iväg det bidrag som kom på andraplats i tävlingen: Litesound med, passande nog, “We are the heroes“.

Litesound består idag av bröderna Dmitry och Vladimir Karyakin och den italienske sångaren Jacopo Massa. Konstellationen i bandet har ändrats genom åren men grunden lades år 2002 när Karyakin-bröderna startade upp bandet som en akustisk duo. 2004 togs basisten Mario Gulinsky och trummisen Sergey Ginko in i bandet och nådde mindre framgångar i hemlandet. 2006 ville bandet sats mer seriöst och deltog i den vitryska uttagningen till Eurovsion Song Contest, utan någon större framgång. Man reste också till Italien samma år och tävlade i Maiori International Music Festival. Man stod som slutsegrare i tävlingen men kom också i kontakt med mottävlaren Jacopo Massa som man inledde ett samarbete med. Till en början gjorde italienaren bara några inhopp vis spelningar men kom snart att bli en permanent medlem av Litesound.

2008 och 2009 försökte man på nytt att vinna Eurofest hemma i Minsk men misslyckades även vid dessa tillfällen. Litesound gav då upp hoppet om det stora internationella genombrottet och gick istället in i studion och spelade in sitt debutalbum där Massas närvaro i bandet syntes tydligt då debutsingeln hette “Solo per te“.

Man valde trots allt att återkomma till Eurofest under 2012 och blev tidigt utpekad som en av favoriterna med låten “We are the heroes“. Men så gick det som det gick. Alena Lonskaya vann tävlingen och Litesound placerades på andraplats. Men med diskvalifikationen fick bandet ändra planerna och göra sig redo för Azerbajdzjan och tävling i europas största musiktävling istället.

Ska man skriva något om låten också så är det en rocklåt som skulle kunna beskrivas som något av en arenalåt. Det känns som om pojkarna vill förmedla något storslaget här men det faller ganska så pladaskt. Låten har en refräng som är det enda man kommer ihåg av den efter ett par lyssningar. Men tio minuter senare har man glömt även refrängen. Den vill inte nagla sig fast helt enkelt utan glider bort som smält smör.

Jacobo Massa har lyckats med bedriften att få sin engelska att låta mer öststatsaktig än medelhavsaktig – det vill säga att den inte är något vidare. De övriga i bandet försöker fylla i på refrängen men det blir inte bättre för det. Nu är det ett band som står på scenen och det finns tydligen dom band som inte tycker att man behöver leverera något mer än en låt. Det är ett smått tråkigt framträdande att titta på och det gynnar inte heller låten i sin helhet. Det är överlag ganska tråkigt helt enkelt.

På en skala mellan 1 och 5 gav jag Vitryssland 3 när det var Alena Lanskaya som skulle tävla. Men med de ändrade förutsättningarna får jag titta med nya ögon och inse att detta var något sämre än Alena. Det är en ganska så intetsägande låt som skickas och Vitryssland, som bara har gått till final 2 gånger de senaste 8 åren, får här ett sänkt betyg av mig: 2
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-09, 22:33   #96
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 109
Sharp$: 984
Standard

Fattar inte heller hur Loreen kan vara SÅ stor favorit!? Visst hon ska vara favorit men 1.20? Usch.. Tror en hel del på att Danny kan ta det.
kicken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-10, 08:31   #97
 
Reg.datum: nov 2011
Ort: Norrfjärden,Piteå
Inlägg: 398
Sharp$: 2312
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av dellgren Visa inlägg

Du kan ha en poäng där men låt oss titta på fjolårets siffror:

"In the Club"...............79......197.143....(14.9%).... 70.....149
"Spring för livet"..........23......76.025......(5.8%).....27. ....50
"Oh My God!"..............55......194.568....(14.7%)....6 9.....124
"7 Days and 7 Nights"...8.......57.717......(4.3%).....21......2 9
"E det fel på mej"........42......43.355......(3.2%).....16..... .58
"Leaving Home"...........20......103.046....(7.8%).....37.. ....57
"Me and My Drum".......44......38.004......(10.4%)...49...... 93
"I'm in Love"...............75......109.630....(8.2%)..... 39......114
"The King"..................46......92.505.....(7.0%).. ...33......79
"Popular"....................81.....314.229....(23 .7%)...112.....193

Den första sifferkolumnen är för antalet röster som bidraget fick från den internationella juryn.
Andra kolumnen är antalet röster från TV-tittarna.
Tredje är tv-tittarnas röster i procent.
Fjärde är tv-tittarnas röster i poäng (omvandlade från det proportionella)
Sista är slutpoängen.

Om vi överför det till lördagens final:

Den internationella juryn får höra genrepet och därifrån betygsätta sina poäng. Danny sjöng inte lika falskt i fjol som han gjorde i år men kanske är Amazing en bättre låt. Det går kanske jämnt ut där. Danny och David slåss som samma poäng i finalen.

Om vi tittar på folkets röster så hade alltså Saade nästan 120 000 fler röster än Danny och fick alltså 42 poäng mer. I fjol vill jag minnas att det pratades om en jämn fajt mellan Danny och Saade. Nu blev det inte så.
I år pratar vi inte om en jämn fight mellan Loreen och Danny. Jag TROR att om Loreen vinner folkets röster med 42 poäng så vinner hon hela Melodifestivalen. Nu tror jag visserligen att hon vinner med mer än 42 poäng tillgodo på Danny.

Intressant är också att både den internationella juryn och svenska folket hade samma favorit förra året. Det tror jag skulle kunna hända i år igen.

Kombon med Danny och Loreen som topp-2 (oberoende placering) till två gånger pengarna kan vara ett bra odds om man tror på Danny. Men jag kan tänka mig se någon skräll. Antingen David eller Molly.
Intressanta siffror, dock så slogs ju Danny och Saade om samma röster....riktar sig mot samma publik. I år kämpar Danny mot Ulrik Munther om kids/fjortisrösterna....kanske har jag underskattat Munther?

Visst ska Loreen vara favorit och jag tror innerst inne hon vinner...men jag säger bara att hon är alldeles för stor favorit.
mequei är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-11, 01:22   #98
Super Moderator
 
dellgrens avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 1 163
Sharp$: 8661
Standard

ESC 2012: Serbien



Redan när jag skrev mitt första inlägg i den här serien om de bidrag som kommer att skickas iväg till Azerbajdzjan (Schweiz var minsann först ut för mer än två månader sedan) så var jag helt säker på att Eurovision Song Contest 2013 skulle återvända till Serbien och Belgrad. Nu, en si sådär 30 bidrag senare, är jag inte lika säker. Det finns en del faktorer som talar mot en seger för serberna i Baku om två och en halv månad.

I samband med att TV-bolaget RTS bekräftade sitt deltagande i ESC 2012 blev det också offentliggjort att Serbien i år inte skulle hålla någon nationell uttagning utan internt hade man valt Zeljko Joksimovic att representera landet. Man avsade sig allt ansvaret genom att ge honom helt fria händer och själv välja ut en låt som skulle vara konkurrenskraftig på scen i Baku. Nu chansade inte RTS helvilt här utan gav denna förmånen till en av de största stjärnorna nere på Balkan. Och i Eurovision-sammanhang en man som verkligen har fingertoppskänslan att veta vad som går hem i Europa.

Zeljko Joksimovic. Klingar namnet bekant? Ja, följer du med i Eurovision så ska det inte göra något annat. Denna 39-åring från Belgrad har nämligen varit med vid tre olika tillfällen i Eurovision Song Contest och har skördat framgångar som få. Dels deltog han själv när Serbien & Montenegro var med och tävlade i ESC för första gången 2004. Med en, i mina ögon och öron, av de absolut bästa ESC-låtarna genom tiderna, "Lane moje", var han 18 poäng från att slå Ruslanas "Wild dances" från Ukraina och fick nöja sig med en hedrande andraplats.

Två år senare, 2006, skrev han låten "Lejla" för Hari Mata Hari som då tävlade för Bosnien-Hercegovina i Eurovision. Resultatet blev en otroligt hedrande tredjeplats - vilket fortfarande är landets bästa placering i ESC-historien. Och så har vi "Molitva" som han visserligen inte hade något med att göra rent produktionmässigt men eftersom den vann tävlingen i Helsingfors 2007 skulle tävlingen gå av stapeln i Belgrad. Och inte var Zeljko frånvarande vid detta nationella triumfögonblick. Han var programledare för hela showen tillsammans med Jovana Jankovic och dessutom upphovsman till Serbiens bidrag "Oro" som framfördes av Jelena Tomasevic (slutade på sjätteplats).

Men Zeljko är så mycket mer än Eurovision. Precis som många andra va artisterna nere på Balkan så attraherar han stora skaror fans i alla länder som en gång i tiden tillhörde Jugoslavien - men också i Bulgarien, Grekland, Österrike och Tyskland. Han är absolut en av de största manliga artisterna och kan jämställas med Dino Merlin, Hari Mata Hari och den numera avlidne Tose Proeski, bland många andra.

Naturligtvis är det ingen duvunge som vi pratar om utan snarare en fullfjädrar musiker. Redan som tolvåring vann han en stor internationell musiktävling i Paris och han studerade musik vid universitetet i Belgrad. Som 25-åring lanserade han sin musikaliska karriär på riktigt och bara två år senare, 1999, släppte han sitt första album. Albumet var en blandning mellan pop och folkmusik och en utav singlarna, "Telo vreteno", gick in på förstaplatsen på den serbiska hitlistan. Sedan har det bara rullat på med fler album och massor av topplaceringar på olika listor i Serbien och runt om i grannländerna.

Som om hans förträffliga sång inte skulle vara nog så är han även instrumentalt begåvad. Det sägs att han kan spela hela elva olika instrument, däribland dragspel, trummor, piano och gitarr. Dessutom pratar han serbiska, grekiska, ryska, engelska, polska och franska - flytande!

Och nu är han alltså tillbaka! Med den stjärnstatus han har i alla länder nere på Balkan är det kanske föga förvånande att jag tidigt utpekade honom som en vinnare? Hans folkmusiksdoftande, dramatiska och oerhört melodiska låtar har varit hans signum och det har förtrollat en hel ESC-värld. Låtarna som han framfört eller skrivits har alltid sjungits på respektive lands språk, vilket i mina öron är en oerhörd styrka.

Så gissa om det var med stora förväntningar jag räknade ner till den tionde mars tjugohundratolv för att få höra vad han komponerat ihop. Vilken magi skulle han kunna förmedla på scenen den här gången? Hur hänförd skulle jag bli?

"Nije ljubav stvar" kom in i mitt liv för drygt en timme sedan. "Kärlek är inte en sak" känns som något som Björn Ranelid skulle kunna ha dikterat ihop men där upphör också alla olikheter. En timme sedan. Och jag sitter fortfarande och tycker och tänker om låten. Den inleds alldeles för o-Balkanskt utan skulle snarare kunna vara en folkmusiksballad som är hämtad från Irland eller "Sagan om Ringen". Ganska så omgående kommer han in med sin sång och då försvinner allt västligt och jag befinner mig själv i Mostar, Belgrad, Ohrid, Split eller någon annan av de fantastiska städerna på Balkan som jag en gång besökt. Den känns mest som Mostar.

Sen. Efter cirka 1 minut och 45 sekunder. Då är jag fast. Då kommer "Lane moje" fram och jag känner igen Zeljko Joksimovic. Från den sekunden är jag helt såld och älskar honom fullkomligt. Tomas di Leva har tydligen flytt ner till Serbien efter debaclet i Melodifestivalen och valt att spela flöjt i Zeljkos bidrag. Men det är just di Levas flöjt som höjer låten till långt över skyarna.

Men dom första 105 sekunderna av låten då? Jag tror nog att jag har alldeles för höga krav på herr Joksimovic. Det är ju så förbannat bra i början också. Men jag hade väntat mig mer av just Zeljko. Kanske har jag lite FÖR höga krav på honom. Det han glatt tre minuter av mitt liv med är ju mer än tillräckligt. Det är riktigt jävla bra - för att vara helt korrekt.

Jag tvivlar absolut inte på mitt betyg till honom. Det är hugget i sten. Det jag oroar mig för är att segern inte är lika säkert i hans hand som jag trott hela tiden. Det hände ju något annat i Europa ikväll som absolut kan hota honom. Och då pratar jag varken om det som hände i Rumänien eller i Portugal. Utan om något annat som jag lär återkomma till. Men poängen till Serbien blir, naturligtvis, så mycket som det är möjligt: 5
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-11, 17:38   #99
Super Moderator
 
dellgrens avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 1 163
Sharp$: 8661
Standard

ESC 2012: Portugal



Om man går tillbaka i ESC-historien så kan man, med lite olika utgångspunkter, se vilken nation som skulle kunna få det mindre trevliga epitetet "Sämsta land i Eurovision". Om man går på antalet sistaplaceringar så hamnar Norge i topp men samtidigt så har vårt västra grannland vunnit tävlingen tre gånger. Det finns länder i tävlingen som aldrig har gått till final (ex. Andorra och Tjeckien) men oftast är det så pass nya medlemmar att man inte kan anse det vara korrekt på så pass kort tid. Om man ser till vilken nation som deltagit flest gånger utan att vinna - ja där hittar vi Portugal. Debuterade 1964 och har på 45 försök inte lyckats med att ta hem Eurovision Song Contest en enda gång. Sjätteplatsen från 1996 är fortfarande landets bästa placering i dessa sammanhang.

Samtidigt som Sverige och Rumänien hade sina nationella finaler igår så skulle även Portugal bestämma vilket bidrag som skulle skickas till Azerbajdzjan med förhoppningar om att äntligen ta hem den där åtråvärda musikbucklan. I och med denna uttagning så skulle också den andra semifinalen, den som Sverige tävlar i, bli helt komplett (Bosniens låt har varit klar sedan länge men har inte släppts offentligt än).

Tillsammans med exempelvis Melodifestivalen, San Remofestivalen och Festivali ë Kenges är Festival da canção en nationell uttagning med en lång och traditionstyngd historia. Ända sedan debuten 1964 har Portugal tagit ut sin representant från denna tävling som varje år arrangeras av radio- och TV-bolaget RTP.

På grund av den ekonomiska krisen nere i Medelhavseuropa så var det egentligen tänkt att Portugal skulle dra sig ur Eurovision Song Contest 2012 men efter lite övertalande från EBU kom beslutet i slutet av november förra året - Portugal skickar ett bidrag till Azerbajdzjan.

Själva uttagningen i Portugal var något annorlunda än de som varit i övriga Europa. Etablerade artister kunde skicka in bidrag direkt till RTP samtidigt som bolaget begav sig ut på en mini-turné till Lissabon och Porto för öppna auditions. Vem som helst kunde komma till dessa auditions för att pröva lyckan och man fick uppträda på både portugisiska och engelska. En expertjury skulle sedan plocka ut tolv bidrag som skulle få uppträda i finalen plus fem som blev inkallade som reserver.

RTP valde efter detta ut sex stycken kompositörer som representerade olika musikstilar och dessa fick sedan i uppdrag att skriva låtar som var anpassade till artisternas musikaliska kapaciteter. Låtarna fick inte vara längre än tre minuter långa och de måste sjungas på portugisiska. Portugal är ett av få länder som valt att behålla kravet på att bidragen måste sjungas på det inhemska språket även i Europafinalen och enligt många tyckare är detta något som missgynnar portugisernas möjlighet till framgång.

400 bidrag kom in till RTP och av dessa valdes tre etablerade artister ut och nio bidrag kom från de öppna auditions som hölls i landets två största städer. Finalen schemalades till den 10 mars och utgången skulle avgöras genom 50% juryröster och 50% tittarröster - där tittarna skulle ha makten vid ett oavgjort resultat. Den sistnämnda regeln behövdes aldrig tas i bruk då både expertjuryn och det portugisiska folket var överens - Filipa Sousa fick äran att representera landet med sin fadodoftande ballad "Vida Minha".

Filipa de Sousa Alves Alexandra Nunes, som hennes riktiga namn är, kom inte med till finalen som en av de etablerade artisterna trots att hon varit musikaliskt aktiv i snart tio år. Hon har ett renommé som sträcker sig från traditionell fado till rock och hon behärskar även att spela piano. Hon är skolad vid musikkonservatoriet i hennes hemstad Albufeira och deltog vid en mängd olika musiktävlingar i sina yngre år.

År 2003 blev hon en del av fado-gruppen al-Mouraira och skördade enorma framgångar i hemlandet men också i Spanien och Marocko. Men det riktigt stora genombrottet kom när hon deltog i talangtävlingen Operacio Triunfo där hon hamnade på en slutlig sjundeplats. Vid finalen i lördagskväll fick hennes låt "Vida minha" full pott från 12 av 20 jurygrupper och var skriven av Carlos Coelho och kroaten Andrej Babic som ligger bakom flertalet låter i Eurovisions historia och som även låg bakom Portugals bidrag 2008.

"Vida minha" betyder "mitt liv" på portugisiska och man kan känna klara traditionella toner i låten. Den går i ett långsamt tempo och det känns som om det varit portugisernas melodi de senaste åren. Trots min fallenhet för dramatiska, och ibland suggestiva, ballader så har svårt att riktigt gå igång till detta. Det är fint och lättsmält sådär men där är liksom ingen direkt styrka i den.

I semifinalen tror jag att den kan ha svårt att sticka ut från mängden men alla människor runt om i Europa som är något nostalgiska och tyckte att allt var bättre förr kan nog tänkas lägga sin röst på denna. Den får anses vara ganska så tidlös och skulle mycket väl ha kunnat representera Portugal 1972 också. Men det är väl precis så det ska vara med traditionell musik.

Framträdande i sig är smått långtråkigt. Hon står där med sin röda klänning och har fem svartklädda körare bakom sig. När det är en så pass traditionell sång så tycker jag gott att det hade suttit bättre med instrumenten på scenen så man hade fått in mer känsla i framförandet. Även musiker som spelar instrument borde kunna köra om det nu ger extra tyngd åt låten.

Nu kan det ju vara som så att RTP och det portugisiska folket inte vill ha tävlingen till Lissabon 2012 av ekonomiska skäl. Och det är verkligen inget som dom ska oroa sig för heller. Jag tror att detta kan ha svårt att överleva semifinalen men om man tittar på tävlingen under de senaste fyra-fem åren så finns det många sympatier för Portugal ute i Europa. Tre av de fyra senaste åren har landet gått till final och nästan varje år så har det känts som något av en skräll. I konkurrensen tycker jag inte att Portugal ska ta sig till final men jag blir inte förvånad om folket röstar dit dom.

Det är en låt som är ganska så svår att betygsätta. Med tanke på att det på en skala mellan 1 och 5 så borde väl en trea te sig som något som är medelmåttigt. Men om jag jämför med de andra bidragen som fått en trea i betyg så tycker jag inte att "Vida minha" håller samma klass så jag får sänka betyget ett snäpp: 2
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-11, 23:18   #100
Super Moderator
 
dellgrens avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 1 163
Sharp$: 8661
Standard

ESC 2012: Rumänien



Likt Melodifestivalen så går även Eurovision Song Contest så sakteliga i riktning mot att ha fler och fler bidrag som är gjorda för dansgolvet eller radion. Om man vara går 10-15 år tillbaka i tiden så kantades ESC av musik som nästan enbart spelades i veckorna kring Europafinalen för att sedan dö ut ganska så omgående. Men tävlingen har vaskat fram en hel del låtar som spelats flitigt på radiostationerna genom åren och nu på senare år kan man väl nämna Blues "I can", Tom Dices "Me and my guitar", Jessy Matadors "Allez ola ole", Lenas "Satellite", Yohannas "Is it true", Alexander Rybaks "Fairytale" och även Rumäniens bidrag 2006, "Tornerò". Den sistnämnde blev en riktig sommarplåga och spelades frekvent på radion.

Eurovision 2012 blir nog inte något undantag och i år så kan jag ganska så enkelt peka ut vilket bidrag som man mest troligt kommer att få höra på stranden eller sommarklubbarna runt om i Sverige och Europa. Det bidraget, mina vänner, det kommer återigen från Rumänien.

Det var länge osäkert om Rumänien verkligen skulle delta i årets upplaga av Eurovision Song Contest och det ryktades för inte alls många veckor sedan om att landet kommer att dra sig ur tävlingen. Återigen var det ekonomin som diskuterades och det statliga bolaget, TVR, ansåg sig inte ha råd att arrangera den nationella tävlingen. Men efter att ha satt sig ner vid samtalsbordet med EBU (som ansvarar för ESC) lyckades man förhandla ner kostnaderna för ett eventuellt rumänskt deltagande. Man gick också ut med att minst 40% av kostnaderna för hela uttagningen skulle bekostas av andra aktörer än TV-bolaget själv. Bland annat genom att införa en deltagaravgift på cirka 300 kronor lyckades man till slut att ro projektet i hamn och den nationella uttagningen gick av stapeln i Bukarest lördags.

Det blev en ganska kort process inför uttagningen då de första låtarna skickades in i början av februari månad. RTV arbetade väldigt hårt för att få med sig den rumänska storstjärnan Inna (som bland annat gjort en total massaker på låten "Ai se eu te pego") men hon hade fullt upp med sin egen turné runt om i världen.

När Selecţia Naţională gick av stapeln i förrgår stod 15 bidrag på startlinjen med förhoppning om att få representera Rumänien i den första semifinalen i Baku i slutet av maj. Ett av bidragen var skrivet av irländaren Karl Broderick och var egentligen menat för den irländska uttagningen. Men sedan han fått veta att Jedward skulle ställa upp i den nationella finalen i år igen (vilken dom senare vann) så valde han att skicka låten till den rumänska uttagningen istället eftersom den skulle göra sig perfekt i Draculas hemland (Låten hetter Twilight och var inspirerad av vampyrfilmerna med samma namn).

Finalen skulle avgöras med lika mycket makt hos en expertjury som hos det rumänska folket. Återigen skulle tv-tittarnas röster väga tyngst vid ett eventuellt oavgjort resultat mellan två eller flera bidrag. Juryn delade ut högsta möjliga poäng, 12 stycken, till Electric Fence och deras låt "Sun-ta". Detta var ett resultat som tv-tittarna inte höll med om utan placerade det bidraget först på en fjärdeplats. Tittatfavoriten var Mandinga med låten "Zaleilah". Och eftersom juryn satt dom på andraplats tog dom hem finalen med totalt 22 poäng före just Electric Fence på 19 poäng.

Vilka är det då som får ställa sig på scenen i Baku den 22 maj och få sina garanterade tolv poäng från Moldavien? Jo, Mandinga är ett band från den rumänska huvudstaden som inriktat sig på latinamerikanska rytmer. Bandet kan beskrivas som utövare av salsa, merengue, cumbia, latinopop eller latinojazz. Dom säger sig själv ha den perfekta balansen mellan det rumänska och det kubanska och det märks också på bandmedlemmarna som kommer från båda länderna.

Dom har varit aktiva sedan 2002 och hunnit med att släppa fyra album som legat högt upp på listorna i både Rumänien och på Cuba men naturligtvis också i Moldavien och andra länder på Balkan. Sångerskan Elena Gheorghe har även lyckats bra som soloartist hemma i Rumänien men hon har inga som helst ambitioner att lämna Mandinga.

"Zaleilah" är en fullkomligt livsfarlig låt. Den är så trallvänlig och enkel att jag tror att många kommer gå och nynna på denna låt i flera månader efter ESC är avgjort. Den presenteras för övriga Europa vid helt rätt tidpunkt då många längtar till varma sommardagar och långa stunder på stranden. För som jag skrev ovan - detta är en potential sommarplåga. Modern, latino och sensuell. Och så den där förbannade refrängen som sätter sig direkt. Tänk att något så enkelt kan bli så slagkraftigt! Och eftersom bidraget kommer från Rumänien så finns det obligatoriska dragspelet med i låten och det ger en liten nationell förankring.

Bidraget ställer upp i den första semifinalen och därmed slipper Sverige att slåss om finalplatserna med Rumänien. För till final går Rumänien. Enkelt. Först och främst så har Rumänien alltså lottats med Moldavien i samma semifinal och det betyder en garanterad tolvpoängare. Dessutom så ska Italien och kanske framförallt Spanien också rösta i denna semifinal och eftersom låten sjungs på rumänska och spanska så är tolvpoängaren från spanjorerna nära till hands. Möjligt att rumänerna får slåss med Cypern om alla parasolldrinksröster men jag ser inget hinder för rumänerna att nå sin tolfte (!) raka final.

Avslutningsvis poängsättningen. Låten är naturligtvis livsfarlig och jag kommer på mig själv tycka den är bra. Den får mig att längta till något så otroligt svårslaget - dom svenska sommarkvällarna. Jag behöver inte befinna mig i Ayia Napa eller i Karibien för att uppskatta detta. Jag kan lika gärna sitta hemma i trädgården och grilla i goda vänners lag. Den funkar överallt - så länge det är sommar. Kanske inte i lika stor paritet som mina andra favoriter i årets startfält men jag kan kanske tycka att betyget som jag ger Rumänien är något i underkant: 4
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-11, 23:24   #101
Super Moderator
 
dellgrens avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 1 163
Sharp$: 8661
Standard

Hittade ett klipp som var från finalen och man kan väl säga att det inte är riktigt samma klass live. Men det svänger härligt även där.

http://www.youtube.com/watch?v=jZ-QmpP3KYI
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 04:23   #102
Super Moderator
 
dellgrens avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 1 163
Sharp$: 8661
Standard


Alltså detta måste ju vara tidernas roligaste inslag i Melodifestivalens historia. När den sändes live i lördags sprutade tårarna av skratt och även nu i efterhand kan jag inte hålla mig för gapskratt.

Hon är fan genialisk den där Sarah Dawn Finer. Måtte hon bli programledare till ESC 2013!
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 06:16   #103
Super Moderator
 
dellgrens avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 1 163
Sharp$: 8661
Standard

ESC 2012: Sverige




Med totalt fyra segrar i Eurovision Song Contest delar vi femteplatsen med Nederländerna. Med sammanlagt 3 219 poäng ligger vi totalt trea i maratontabellen efter Irland och Storbritannien. "Vi" från Sverige har alltid varit en stormakt i Eurovision-sammanhang och om vi pratar om vår nationella uttagning, Melodifestivalen, finns det ingenting i Europa som kan jämföras. Där är vi totalt överlägsna i kvalitet och produktion och det är den nationella uttagning i Europa som lockar absolut flest tittare från andra länder.

Det har nu gått ett och ett halvt dygn sedan Loreen sjöng vinnarbidraget "Euphoria" på scenen i Globen. Det är inte värt mödan att skriva en text om själva uttagningsförloppet fram till finalen eftersom alla ni som läser här mest troligt är väl medvetna om vad som hänt de senaste sex veckorna. Loreen behöver inte heller någon större presentation för det svenska folket så även det lämnar jag där hän.

Fokus blir istället på låten och dess chanser. Totalfokus. Jag går ut hårt direkt och går in på detaljerna efterhand. Loreen har absolut väldigt stora möjligheter att dra hem Eurovision Song Contest till Sverige 2013. För tillfället tycker jag att hela hennes framträdande är totalt överlägset och det är så förbannat snyggt! Jag har aldrig jag understyker ALDRIG, varit såhär engagerad i Melodifestivalen som jag varit i år. Och det är bara Loreen jag kan skylla på.

När första semifinalen gick av stapeln för en evighet sedan och jag fick höra hennes bidrag för första gången hände något. Jag behövde inte ens höra låten två gånger förrän jag var helt säker på Sveriges segerchanser i Baku. Jag är en person som brukar behöva en låt ett par gånger innan jag kan ge ett omdöme men här kom det omedelbart. Herre jävlar!

Jag såg Melodifestivalen för första gången på HD-TV och det var kanske det som gjorde skillnad men jag tyckte att hela hennes bidrag var så jävla snyggt. Låten är otroligt snyggt producerad och passar hennes röst som en handske. Hennes variant av modern dans är som klippt och skuren och jag skulle kunna gå in i detalj på olika sekvenser som jag tycker är i symbios med låten. Jag har sett hennes framträdande så många gånger att jag i finalen direkt såg vilka nya kameravinklar som införts. Och vilken sjuk förbättring! Där finns en kameravinkel som dom lade till i finalen vilket höjde hela hennes framträdande - en vinkel som jag inte tror någon "vettig" människa skulle lägga märke till. Dessutom - SVT! Jag tror inte det finns många produktionsbolag eller TV-bolag som är så bra på att producera så snyggt som SVT gör. Jag fortsätter mitt hyllningstal till Sveriges överlägset bästa medium och dom ska fan ha all respekt som dom förtjänar.

Min mamma, ja nu ska jag dra in henne i detta också, sa direkt vid första delfinalen att Loreen kommer vinna Eurovision Song Contest. Det har hon sagt en gång innan. Alltså inte Loreen men hon har utsett en ESC-vinnare vid första lyssningen. Året var då 2000 och av en slump såg vi den danska uttagningen till Eurovision på TVn. När hon fick höra Olsen Brothers var hon lika bensäker som hon är nu - Olsen Brothers skulle vinna ESC. Utgången vet vi ju redan och jag känner mig trygg i min kära mors siande.

Så vad kommer hända i Azerbajdzjan den 26 maj? Loreens framgång på olika internetforum kan enbart jämföras med det som hände när Alexander Rybak vann den norska uttagningen. Han var megafavorit på i stort sett alla sidor som hade någonting med ESC att göra och exakt samma sak händer med Loreen nu. Ha i åtanke att Alexander Rybak tog tidernas största seger i Eurovision-sammanhang.

Om vi tittar på potentiella utmanare så pratas det egentligen bara om två-tre stycken. Spanien verkar vara huvudmotståndaren med sin ballad. Om vi går tillbaka till Alexander Rybaks seger 2009 så hamnade Yohannas "Is is true" på andraplatsen bakom honom. Spaniens låt i år är en ballad. Islands låt 2009 var en ballad. Ett annat bidrag som det givetvis pratas om är Serbien och Zeljko Joksimovic. Han är absolut inte oäven utan en fullvärdig motståndare. Frågan är bara hur han går hem utanför Balkan. I länderna i och omkring forna Jugoslavien har Loreen inget att hämta gentemot Zeljko men i övriga dryga 30 länder bör hon kunna ha ett övertag. Slutligen finns Italien också med i spekulationerna men Nina Zillis låt tror jag är alldeles för svår och därmed plockar jag bort henne från spekulationerna. Sverige, Spanien eller Serbien alltså. En riktig S-kamp om Segern.

Kan hon fallera? Nej. Jag tror faktiskt inte det. Hon kommer inte hamna sämre än topp-10. Det är jag helt säker på. Hon har en låt som kan vara svår att greppa vid första lyssningen om det vill sig illa. Men då är det en sån förbannad tur att vi tävlar i semifinalen. För till finalen så har alla hört hennes låt en gång och då blir det åka av.

Eftersom Sverige varje år är ett av de sista länderna att utse sin vinnare så beger sig aldrig vår artist ut på en Eurovision-turné till de andra finalerna. Men jag tror att ekot från Sverige, via alla bloggar och hemsidor, kommer att nå ut till alla avlägsna hörn i Europa. Jag tror stenhårt på Sverige 2013!

Poängen? Det är lätt att bli euforisk men Loreen - du är mer än Amazing: 5
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 21:46   #104
Super Moderator
 
dellgrens avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 1 163
Sharp$: 8661
Standard

ESC 2012: Moldavien




Det kan tänkas orättvist att gå igenom ett nytt bidrag såhär tätt inpå Loreens vinst i Melodifestivalen för två dagar sedan. Det krävs ju en del för att slå det som hände i Globen i lördags... Men tiden kan inte stå still för det utan det är dags att jobba vidare. Nytt bidrag blev klart under gårdagskvällen och nu närmar vi oss verkligen slutet. Efter denna presentation är det bara 7 bidrag kvar tills samtliga 42 är presenterade. Det kommer kännas som ett vakuum när det väl är över.

Men nu över till Moldavien. Den forna Sovjet-republiken som ligger inklämd mellan Rumänien och Ukraina och som slog igenom med dunder och brak i debuten 2005 när dom hade sin lilla farmor som slog på trumman. Trots sin ringa ålder i ESC-sammanhang så har man ett bra facit med 6 finaler på 7 försök och frågan är ju naturligtvis om man kan fortsätta med den trenden och få sin sjunde final i Baku om dryga två månader.

TRM heter det ansvariga bolaget i Moldavien och man var ganska sent ute med att bekräfta sitt deltagande i Eurovision 2012. Man lät allmänheten, både inhemska och utländska textförfattare, skicka in sina bidrag till tävlingen och utifrån den grunden plockade man ut ett antal bidrag som skulle få framföra sina låtar inför en professionell jury. Den här juryn skulle i sin tur plocka ut tjugo stycken finalister och bland de övriga som inte kom med fick det moldaviska folket plocka ut ytterligare ett bidrag som skulle få delta i finalen.

Finalen ägde rum under söndagskvällen i huvudstaden Chisinau och i startfältet återfanns 2008 års ESC-deltagare Geta Burlacu. Det var meningen att även 2009 års ESC-deltagare, Nelly Ciobanu, skulle varit med bland de 21 bidragen men hon valde att dra sig ur i sista stund.

Informationen om själva finalen är ganska så knapphändig men det jag lyckats uttyda är att alla artister fick framföra sina bidrag live på scenen och sedan var det omröstning om vinnaren via 50% juryröster och 50% tittarröster. Med andra ord inga deltävlingar innan och inte heller någon Superfinal anordnades. Smidigt och enkelt var ordet i Moldavien.

Den gigantiske schlagerveteranen från Tyskland, Ralph Siegel, hade lyckats få med ett bidrag till finalen men "Save a little sunshine" med Irina Tarasiuc och MC Gootsa fick nöja sig med en total sjätteplats. För Geta Burlacu gick det ännu värre och hon slutade på plats nummer sju till slut.

Juryns poäng offentliggjordes först och dom hade Pasha Parfeny som sin favorit vilket var något som det moldaviska folket inte var helt och hållet med på. TV-tittarna lade flest röster på Cristina Croitoru - en låt som juryn inte alls fattade tycke för. Så när poängsammanställningen var gjord så stod Pasha Parfeny som vinnare med maximala tolv poäng från juryn och tio poäng från tv-tittarna. Pasha Parfeny får det ärofyllda uppdraget att åka till Azerbajdzjan och tävla i den första semifinalen på tisdagen samt hämta hem den obligatoriska tolvpoängaren från grannlandet Rumänien.

Kommer ni ihåg den där "saxofonlåten" från Eurovision 2010? Han som stod på scenen och juckade med sin saxofon till en låt som etsade sig fast i huvudet? Gruppen som sjöng den låten hette SunStroke Project och slutade på en blygsam tjugoandraplats det året. Vad som dock är relevant är att Pasha Parfeny en gång i tiden tillhört detta band men hade hoppat av det innan gruppen fick äran att representera Moldavien i Oslo.

Annars är han en ganska så okänd artist för oss i väst. Han är 25 år gammal och är född i staden Orhei som är belägen inte långt ifrån den kommunistiska utbrytarrepubliken Transnistrien. Ja - det var nog den information jag lyckats få fram om honom. Dessutom så har han mustasch. Så nu vet ni det.

Vi kan fokusera lite på låten istället. Lăutar ska vara någon form av traditionell violinist ifrån området och jag vet faktiskt inte varför låten heter som den gör för även om titeln är på moldaviska så sjungs hela låten på engelska. Och nu ska jag minsann chockera er något! Grabben kan sjunga på en engelska som inte direkt avslöjar att han kommer ifrån Östeuropa. Det låter nästan som en bra variant av engelska. Och då har jag dessutom hört på liveinspelningen så inget fusk från studion här inte.

Låten är på något sätt väldigt enerverande. Trumpetande i allt för mycket dur får mig att bli smått allergisk mot den. Jag vet inte riktigt vad jag ska jämföra det med men det av någon anledning får jag en känsla av cirkus och när man tittar på framträdandet så är inte den känslan avtagande direkt. Dom fem ballerinorna som springer runt och skakar på brösten är väldigt irriterande och stressande och jag kan inte placera dom någon annanstans än på just en cirkus.

Pashas fokus, förutom sången, är att se sensuell ut hela tiden och det har han ju inte direkt de genetiska möjligheterna till att göra. Istället bör han fokusera på sången och tona ned stressmomentet som bidraget get intryck av. Han kan sjunga relativt bra men å andra sidan är det inte en låt som ställer några direkta krav på personen som håller i mikrofonen.

Nej. Otacksamt att komma direkt efter Loreen som sagt men jag tror inte att detta hade gett mig rysningar oavsett vilket bidrag dom hade presenterats efter. Man är placerad mellan Israel och Ryssland i den första semifinalen och jag tror att det kan bli tufft. Det är nog lätt att se Moldavien som ett litet kaffenummer mellan två förhållandevis bra bidrag. Tolvan kommer att komma från Rumänien men frågan är om Moldavien plockar så mycket mer från de andra nationerna. Kanske inte tillräckligt för att nå vidare till finalen.

Poängmässigt är detta en sådan typisk låt som jag ger blanka fan i. Den tilltalar mig inte överhuvudtaget men samtidigt är den inte dålig. Den ger mig ingenting bara. Så betyget får därför bli en: 2
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Boone (+5)
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-13, 17:28   #105
Super Moderator
 
dellgrens avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 1 163
Sharp$: 8661
Standard

ESC 2012: Grekland




Att skicka iväg ett bidrag till Eurovision Song Contest kostar ofta en hel del pengar. Först och främst ska man starta igång en process för att ta ut finalister och eventuella semifinalister i hemlandet. Det går åt en hel del mänskliga resurser till detta och naturligtvis produktionsmässiga. På det ska man anordna själva deltävlingarna och finalen och då ökar naturligtvis utgifterna mångdubbelt. När finalen väl är avgjord och det vinnande bidraget uttaget så är det inte stopp med utgifterna för det. Då ska det spelas in en promo-skiva (gärna med fler låtar än vinnarbidraget), artisten ska helst ut i Europa och promotas och en hel delegation ska avlönas. Sen kommer finalen (i år i Baku) där artisten samt hela delegationen ska ha blygbiljetter, boende och andra omkostnader på plats. Allt som oftast pratar vi om kostnader i mångmiljonklassen och frågan är då om alla länder har råd att satsa fullt ut på Eurovision Song Contest. Och i år kan man ju verkligen ställa sig frågan om ett Grekland i total finansiell kris har råd att skicka iväg ett bidrag till Azerbajdzjan. Svaret är: ja. Fast på ett litet annorlunda sätt.

Det statliga grekiska TV-bolaget, ERT, gick tidigt ut med att man skulle delta i ESC 2012 men att det fick bli med helt andra kostnader än tidigare år. De offentliga medlen i Grekland har ju skurits ner rejält och naturligtvis är ERT inget undantag. Den nationella uttagningen, Ellinikos Telikos 2012, gick av stapeln i Athen igår men med en hel del förändringar från föregående år. Först och främst gick ERT ut med en förfrågan till samtliga stora musikbolag i landet om vilka som skulle kunna tänka sig att medfinansiera jippot. Eller medfinansiera och medfinansiera. Man fråga rätt och slätt om något musikbilag kunde tänka sig att stå för alla utgifter som rörde artisterna - dvs ERT stod för själva TV-produktionen och musikbolaget för resten. Ett enda bolag nappade på förslaget - Universal Music - och därmed fick dom ensamrätt på allt som hade med ESC att göra i Grekland 2012.

Det blev inga glammiga uttagningar i Grekland. Det drogs ner på allting och när finaldagen var kommen så fanns det fyra bidrag som skulle vara med och tävla om finalplatsen i Baku. Showen gick dessutom av stapeln i ett köpcentra i en förort till Athen. Inte mycket glamour där inte. Men man ville vara med i Azerbajdzjan och gjorde så gott man kunde.

De fyra låtarna i finalen var handplockade och alla fick framföra sina låtar. Sedan var det upp till en jury och tv-tittarna att rösta fram sin favorit att få representera den helleniska flaggan i Baku. Poängskörden för de fyra bidragen kan jag inte hitta någonstans men mest troligt är det att enbart vinnaren presenterades - helt utan omröstning. Grekland kommer i alla fall att, i den första semifinalen den 22 maj, ställa Eleftheria Eleftheriou på scenen och låta henne framföra sitt bidrag "Aphrodisiac".

Eleftheria Eleftheriou, eller Elle som hon kallas, är född på Cypern och om det fanns några som helst dubier om huruvida Grekland och Cypern kommer att utväxla sina obligatoriska tolvor i år så är det nu helt klart och cementerat att så kommer bli fallet (dom tävlar i samma semifinal i år). Vid tävlingsveckan i Azerbajdzjan kommer hon att vara nyss 23 år fyllda och har på väldigt kort tid blivit en stor stjärna i Grekland och på Cypern.

Hon slog igenom, som så många andra ESC-artister, i X-Factor 2009 som är öppen för både greker och cyprioter. Tidigt kom hon att bli en av favoriterna i tävlingen men hon åkte ut redan i den femte veckan vilket ansågs vara en stor skräll och en chock för många av hennes fans. Hon signades dock direkt av Sony och året efter ställde hon upp i den grekiska uttagningen till ESC. Hon seglade upp som en av favoriterna att vinna tävlingen men några dagar innan finalen blev hon diskvalificerad då hennes låt läckt ut på internet. Vem det var som läckte låten är än så länge oklart och det pratas om att någon konkurrent röjt hotet ur vägen genom att publicera låten online.

Som ung växte Ella upp på Cypern och visade tidigt en artistisk ådra. Hon ansågs vara en skicklig tecknare och en god atlet. Men sången hade alltid varit nummer ett för henne och som nioåring började hon studera vid konservatoriet med fokus på klassisk sång. Hon började också studera piano, harmoni och musikhistoria och redan som sextonåring gav hon sånglektioner till andra. 2006 ställde hon upp i den cypriotiska uttagningen till ESC men hamnade bara på en sjundeplats. Trots besvikelsen satsade hon än mer på musiken och blev antagen till University of Surrey i England.

I slutet av 2011 valde hon själv att lämna Sony och gå över till Universal Music och tack vare det valet så fick hon alltså chansen att representera Grekland i Baku.

Att låten "Aphrodisiac" kommer från Grekland eller Cypern kan ingen undgå. Det doftar rejält av de traditionela rytmerna från de två länderna även om det är en modern och poppig upptempolåt. På många forum pratas det om att det ska vara en vinnarkandidat men det påståendet finns inte i min värld. Grekland går alltid bra i ESC-sammanhang (man har inte varit utanför topp-10 sedan 2003) och vi pratar absolut om en låt som kommer att gå till final men i min värld kan den inte utmana om topplaceringarna.

Låten är skriven av Dimitris Stassos, Mikael Stenström och Dajana Lööf och är med andra ord helt svenskproducerad. Detta blir således den sjunde låten i årets Eurovision som har minst en svensk upphovsman och detta är något som vi får vänja oss vid i framtiden. Svenska producenter och låtskrivare är otroligt eftertraktade ute i Europa och vi kan nog inom några år prata om ett mini-SM när Eurovision ska avgöras.

Tillbaka till låten. Den är väldigt enkel och jag får lite känslan av att den inte är komplett. Det skulle kunna göras så mycket mer med denna låten. Lite mer tryck i den så hade den stigit i graderna men nu känns den bara så platt. Framträdandet från finalen (visserligen inte rättvist med tanke på produktionen) är så tråkigt det kan bli. Hon står och sjunger omsvärmad av fyra killar som enbart trånar efter henne. Kan det bli mer kliché? Nej, här har Grekland mycket att jobba på fram till den stora scenen i Baku. Dessutom vågar jag inte säga något om hennes sångkapacitet live eftersom jag misstänker att hon inte sjunger live under framträdandet. Det låter alldeles för likt studioinspelningen...

Men ett plus ska låten ha och det är just det faktum att man behåller lite av den nationella känslan. Det finns ingen som kan säga att detta inte luktar Grekland. Få länder väljer att hålla kvar sin nationella identitet men visserligen så finns det få länder som har en så klar musikalisk identitet som just grekerna. Så när det är dags för poänggivning så ger jag landet ett extra poäng bara för att dom kör med sina egna rytmer och då stannar poängmätaren på: 3
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
jorgo (+10)
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td