Likt Melodifestivalen så går även Eurovision Song Contest så sakteliga i riktning mot att ha fler och fler bidrag som är gjorda för dansgolvet eller radion. Om man vara går 10-15 år tillbaka i tiden så kantades ESC av musik som nästan enbart spelades i veckorna kring Europafinalen för att sedan dö ut ganska så omgående. Men tävlingen har vaskat fram en hel del låtar som spelats flitigt på radiostationerna genom åren och nu på senare år kan man väl nämna Blues "I can", Tom Dices "Me and my guitar", Jessy Matadors "Allez ola ole", Lenas "Satellite", Yohannas "Is it true", Alexander Rybaks "Fairytale" och även Rumäniens bidrag 2006, "Tornerò". Den sistnämnde blev en riktig sommarplåga och spelades frekvent på radion.
Eurovision 2012 blir nog inte något undantag och i år så kan jag ganska så enkelt peka ut vilket bidrag som man mest troligt kommer att få höra på stranden eller sommarklubbarna runt om i Sverige och Europa. Det bidraget, mina vänner, det kommer återigen från Rumänien.
Det var länge osäkert om Rumänien verkligen skulle delta i årets upplaga av Eurovision Song Contest och det ryktades för inte alls många veckor sedan om att landet kommer att dra sig ur tävlingen. Återigen var det ekonomin som diskuterades och det statliga bolaget, TVR, ansåg sig inte ha råd att arrangera den nationella tävlingen. Men efter att ha satt sig ner vid samtalsbordet med EBU (som ansvarar för ESC) lyckades man förhandla ner kostnaderna för ett eventuellt rumänskt deltagande. Man gick också ut med att minst 40% av kostnaderna för hela uttagningen skulle bekostas av andra aktörer än TV-bolaget själv. Bland annat genom att införa en deltagaravgift på cirka 300 kronor lyckades man till slut att ro projektet i hamn och den nationella uttagningen gick av stapeln i Bukarest lördags.
Det blev en ganska kort process inför uttagningen då de första låtarna skickades in i början av februari månad. RTV arbetade väldigt hårt för att få med sig den rumänska storstjärnan Inna (som bland annat gjort en total massaker på låten "Ai se eu te pego") men hon hade fullt upp med sin egen turné runt om i världen.
När Selecţia Naţională gick av stapeln i förrgår stod 15 bidrag på startlinjen med förhoppning om att få representera Rumänien i den första semifinalen i Baku i slutet av maj. Ett av bidragen var skrivet av irländaren Karl Broderick och var egentligen menat för den irländska uttagningen. Men sedan han fått veta att Jedward skulle ställa upp i den nationella finalen i år igen (vilken dom senare vann) så valde han att skicka låten till den rumänska uttagningen istället eftersom den skulle göra sig perfekt i Draculas hemland (Låten hetter Twilight och var inspirerad av vampyrfilmerna med samma namn).
Finalen skulle avgöras med lika mycket makt hos en expertjury som hos det rumänska folket. Återigen skulle tv-tittarnas röster väga tyngst vid ett eventuellt oavgjort resultat mellan två eller flera bidrag. Juryn delade ut högsta möjliga poäng, 12 stycken, till Electric Fence och deras låt "Sun-ta". Detta var ett resultat som tv-tittarna inte höll med om utan placerade det bidraget först på en fjärdeplats. Tittatfavoriten var Mandinga med låten "Zaleilah". Och eftersom juryn satt dom på andraplats tog dom hem finalen med totalt 22 poäng före just Electric Fence på 19 poäng.
Vilka är det då som får ställa sig på scenen i Baku den 22 maj och få sina garanterade tolv poäng från Moldavien? Jo, Mandinga är ett band från den rumänska huvudstaden som inriktat sig på latinamerikanska rytmer. Bandet kan beskrivas som utövare av salsa, merengue, cumbia, latinopop eller latinojazz. Dom säger sig själv ha den perfekta balansen mellan det rumänska och det kubanska och det märks också på bandmedlemmarna som kommer från båda länderna.
Dom har varit aktiva sedan 2002 och hunnit med att släppa fyra album som legat högt upp på listorna i både Rumänien och på Cuba men naturligtvis också i Moldavien och andra länder på Balkan. Sångerskan Elena Gheorghe har även lyckats bra som soloartist hemma i Rumänien men hon har inga som helst ambitioner att lämna Mandinga.
"Zaleilah" är en fullkomligt livsfarlig låt. Den är så trallvänlig och enkel att jag tror att många kommer gå och nynna på denna låt i flera månader efter ESC är avgjort. Den presenteras för övriga Europa vid helt rätt tidpunkt då många längtar till varma sommardagar och långa stunder på stranden. För som jag skrev ovan - detta är en potential sommarplåga. Modern, latino och sensuell. Och så den där förbannade refrängen som sätter sig direkt. Tänk att något så enkelt kan bli så slagkraftigt! Och eftersom bidraget kommer från Rumänien så finns det obligatoriska dragspelet med i låten och det ger en liten nationell förankring.
Bidraget ställer upp i den första semifinalen och därmed slipper Sverige att slåss om finalplatserna med Rumänien. För till final går Rumänien. Enkelt. Först och främst så har Rumänien alltså lottats med Moldavien i samma semifinal och det betyder en garanterad tolvpoängare. Dessutom så ska Italien och kanske framförallt Spanien också rösta i denna semifinal och eftersom låten sjungs på rumänska och spanska så är tolvpoängaren från spanjorerna nära till hands. Möjligt att rumänerna får slåss med Cypern om alla parasolldrinksröster men jag ser inget hinder för rumänerna att nå sin tolfte (!) raka final.
Avslutningsvis poängsättningen. Låten är naturligtvis livsfarlig och jag kommer på mig själv tycka den är bra. Den får mig att längta till något så otroligt svårslaget - dom svenska sommarkvällarna. Jag behöver inte befinna mig i Ayia Napa eller i Karibien för att uppskatta detta. Jag kan lika gärna sitta hemma i trädgården och grilla i goda vänners lag. Den funkar överallt - så länge det är sommar. Kanske inte i lika stor paritet som mina andra favoriter i årets startfält men jag kan kanske tycka att betyget som jag ger Rumänien är något i underkant:
4