Med totalt fyra segrar i Eurovision Song Contest delar vi femteplatsen med Nederländerna. Med sammanlagt 3 219 poäng ligger vi totalt trea i maratontabellen efter Irland och Storbritannien. "Vi" från Sverige har alltid varit en stormakt i Eurovision-sammanhang och om vi pratar om vår nationella uttagning, Melodifestivalen, finns det ingenting i Europa som kan jämföras. Där är vi totalt överlägsna i kvalitet och produktion och det är den nationella uttagning i Europa som lockar absolut flest tittare från andra länder.
Det har nu gått ett och ett halvt dygn sedan Loreen sjöng vinnarbidraget "Euphoria" på scenen i Globen. Det är inte värt mödan att skriva en text om själva uttagningsförloppet fram till finalen eftersom alla ni som läser här mest troligt är väl medvetna om vad som hänt de senaste sex veckorna. Loreen behöver inte heller någon större presentation för det svenska folket så även det lämnar jag där hän.
Fokus blir istället på låten och dess chanser. Totalfokus. Jag går ut hårt direkt och går in på detaljerna efterhand. Loreen har absolut väldigt stora möjligheter att dra hem Eurovision Song Contest till Sverige 2013. För tillfället tycker jag att hela hennes framträdande är totalt överlägset och det är så förbannat snyggt! Jag har aldrig jag understyker ALDRIG, varit såhär engagerad i Melodifestivalen som jag varit i år. Och det är bara Loreen jag kan skylla på.
När första semifinalen gick av stapeln för en evighet sedan och jag fick höra hennes bidrag för första gången hände något. Jag behövde inte ens höra låten två gånger förrän jag var helt säker på Sveriges segerchanser i Baku. Jag är en person som brukar behöva en låt ett par gånger innan jag kan ge ett omdöme men här kom det omedelbart. Herre jävlar!
Jag såg Melodifestivalen för första gången på HD-TV och det var kanske det som gjorde skillnad men jag tyckte att hela hennes bidrag var så jävla snyggt. Låten är otroligt snyggt producerad och passar hennes röst som en handske. Hennes variant av modern dans är som klippt och skuren och jag skulle kunna gå in i detalj på olika sekvenser som jag tycker är i symbios med låten. Jag har sett hennes framträdande så många gånger att jag i finalen direkt såg vilka nya kameravinklar som införts. Och vilken sjuk förbättring! Där finns en kameravinkel som dom lade till i finalen vilket höjde hela hennes framträdande - en vinkel som jag inte tror någon "vettig" människa skulle lägga märke till. Dessutom - SVT! Jag tror inte det finns många produktionsbolag eller TV-bolag som är så bra på att producera så snyggt som SVT gör. Jag fortsätter mitt hyllningstal till Sveriges överlägset bästa medium och dom ska fan ha all respekt som dom förtjänar.
Min mamma, ja nu ska jag dra in henne i detta också, sa direkt vid första delfinalen att Loreen kommer vinna Eurovision Song Contest. Det har hon sagt en gång innan. Alltså inte Loreen men hon har utsett en ESC-vinnare vid första lyssningen. Året var då 2000 och av en slump såg vi den danska uttagningen till Eurovision på TVn. När hon fick höra Olsen Brothers var hon lika bensäker som hon är nu - Olsen Brothers skulle vinna ESC. Utgången vet vi ju redan och jag känner mig trygg i min kära mors siande.
Så vad kommer hända i Azerbajdzjan den 26 maj? Loreens framgång på olika internetforum kan enbart jämföras med det som hände när Alexander Rybak vann den norska uttagningen. Han var megafavorit på i stort sett alla sidor som hade någonting med ESC att göra och exakt samma sak händer med Loreen nu. Ha i åtanke att Alexander Rybak tog tidernas största seger i Eurovision-sammanhang.
Om vi tittar på potentiella utmanare så pratas det egentligen bara om två-tre stycken. Spanien verkar vara huvudmotståndaren med sin ballad. Om vi går tillbaka till Alexander Rybaks seger 2009 så hamnade Yohannas "Is is true" på andraplatsen bakom honom. Spaniens låt i år är en ballad. Islands låt 2009 var en ballad. Ett annat bidrag som det givetvis pratas om är Serbien och Zeljko Joksimovic. Han är absolut inte oäven utan en fullvärdig motståndare. Frågan är bara hur han går hem utanför Balkan. I länderna i och omkring forna Jugoslavien har Loreen inget att hämta gentemot Zeljko men i övriga dryga 30 länder bör hon kunna ha ett övertag. Slutligen finns Italien också med i spekulationerna men Nina Zillis låt tror jag är alldeles för svår och därmed plockar jag bort henne från spekulationerna. Sverige, Spanien eller Serbien alltså. En riktig S-kamp om Segern.
Kan hon fallera? Nej. Jag tror faktiskt inte det. Hon kommer inte hamna sämre än topp-10. Det är jag helt säker på. Hon har en låt som kan vara svår att greppa vid första lyssningen om det vill sig illa. Men då är det en sån förbannad tur att vi tävlar i semifinalen. För till finalen så har alla hört hennes låt en gång och då blir det åka av.
Eftersom Sverige varje år är ett av de sista länderna att utse sin vinnare så beger sig aldrig vår artist ut på en Eurovision-turné till de andra finalerna. Men jag tror att ekot från Sverige, via alla bloggar och hemsidor, kommer att nå ut till alla avlägsna hörn i Europa. Jag tror stenhårt på Sverige 2013!
Poängen? Det är lätt att bli euforisk men Loreen - du är mer än Amazing:
5