Visa ett inlägg
Gammal 2012-03-12, 22:46   #104
dellgren
Super Moderator

dellgrens avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 8661
Standard

ESC 2012: Moldavien

Det kan tänkas orättvist att gå igenom ett nytt bidrag såhär tätt inpå Loreens vinst i Melodifestivalen för två dagar sedan. Det krävs ju en del för att slå det som hände i Globen i lördags... Men tiden kan inte stå still för det utan det är dags att jobba vidare. Nytt bidrag blev klart under gårdagskvällen och nu närmar vi oss verkligen slutet. Efter denna presentation är det bara 7 bidrag kvar tills samtliga 42 är presenterade. Det kommer kännas som ett vakuum när det väl är över.

Men nu över till Moldavien. Den forna Sovjet-republiken som ligger inklämd mellan Rumänien och Ukraina och som slog igenom med dunder och brak i debuten 2005 när dom hade sin lilla farmor som slog på trumman. Trots sin ringa ålder i ESC-sammanhang så har man ett bra facit med 6 finaler på 7 försök och frågan är ju naturligtvis om man kan fortsätta med den trenden och få sin sjunde final i Baku om dryga två månader.

TRM heter det ansvariga bolaget i Moldavien och man var ganska sent ute med att bekräfta sitt deltagande i Eurovision 2012. Man lät allmänheten, både inhemska och utländska textförfattare, skicka in sina bidrag till tävlingen och utifrån den grunden plockade man ut ett antal bidrag som skulle få framföra sina låtar inför en professionell jury. Den här juryn skulle i sin tur plocka ut tjugo stycken finalister och bland de övriga som inte kom med fick det moldaviska folket plocka ut ytterligare ett bidrag som skulle få delta i finalen.

Finalen ägde rum under söndagskvällen i huvudstaden Chisinau och i startfältet återfanns 2008 års ESC-deltagare Geta Burlacu. Det var meningen att även 2009 års ESC-deltagare, Nelly Ciobanu, skulle varit med bland de 21 bidragen men hon valde att dra sig ur i sista stund.

Informationen om själva finalen är ganska så knapphändig men det jag lyckats uttyda är att alla artister fick framföra sina bidrag live på scenen och sedan var det omröstning om vinnaren via 50% juryröster och 50% tittarröster. Med andra ord inga deltävlingar innan och inte heller någon Superfinal anordnades. Smidigt och enkelt var ordet i Moldavien.

Den gigantiske schlagerveteranen från Tyskland, Ralph Siegel, hade lyckats få med ett bidrag till finalen men "Save a little sunshine" med Irina Tarasiuc och MC Gootsa fick nöja sig med en total sjätteplats. För Geta Burlacu gick det ännu värre och hon slutade på plats nummer sju till slut.

Juryns poäng offentliggjordes först och dom hade Pasha Parfeny som sin favorit vilket var något som det moldaviska folket inte var helt och hållet med på. TV-tittarna lade flest röster på Cristina Croitoru - en låt som juryn inte alls fattade tycke för. Så när poängsammanställningen var gjord så stod Pasha Parfeny som vinnare med maximala tolv poäng från juryn och tio poäng från tv-tittarna. Pasha Parfeny får det ärofyllda uppdraget att åka till Azerbajdzjan och tävla i den första semifinalen på tisdagen samt hämta hem den obligatoriska tolvpoängaren från grannlandet Rumänien.

Kommer ni ihåg den där "saxofonlåten" från Eurovision 2010? Han som stod på scenen och juckade med sin saxofon till en låt som etsade sig fast i huvudet? Gruppen som sjöng den låten hette SunStroke Project och slutade på en blygsam tjugoandraplats det året. Vad som dock är relevant är att Pasha Parfeny en gång i tiden tillhört detta band men hade hoppat av det innan gruppen fick äran att representera Moldavien i Oslo.

Annars är han en ganska så okänd artist för oss i väst. Han är 25 år gammal och är född i staden Orhei som är belägen inte långt ifrån den kommunistiska utbrytarrepubliken Transnistrien. Ja - det var nog den information jag lyckats få fram om honom. Dessutom så har han mustasch. Så nu vet ni det.

Vi kan fokusera lite på låten istället. Lăutar ska vara någon form av traditionell violinist ifrån området och jag vet faktiskt inte varför låten heter som den gör för även om titeln är på moldaviska så sjungs hela låten på engelska. Och nu ska jag minsann chockera er något! Grabben kan sjunga på en engelska som inte direkt avslöjar att han kommer ifrån Östeuropa. Det låter nästan som en bra variant av engelska. Och då har jag dessutom hört på liveinspelningen så inget fusk från studion här inte.

Låten är på något sätt väldigt enerverande. Trumpetande i allt för mycket dur får mig att bli smått allergisk mot den. Jag vet inte riktigt vad jag ska jämföra det med men det av någon anledning får jag en känsla av cirkus och när man tittar på framträdandet så är inte den känslan avtagande direkt. Dom fem ballerinorna som springer runt och skakar på brösten är väldigt irriterande och stressande och jag kan inte placera dom någon annanstans än på just en cirkus.

Pashas fokus, förutom sången, är att se sensuell ut hela tiden och det har han ju inte direkt de genetiska möjligheterna till att göra. Istället bör han fokusera på sången och tona ned stressmomentet som bidraget get intryck av. Han kan sjunga relativt bra men å andra sidan är det inte en låt som ställer några direkta krav på personen som håller i mikrofonen.

Nej. Otacksamt att komma direkt efter Loreen som sagt men jag tror inte att detta hade gett mig rysningar oavsett vilket bidrag dom hade presenterats efter. Man är placerad mellan Israel och Ryssland i den första semifinalen och jag tror att det kan bli tufft. Det är nog lätt att se Moldavien som ett litet kaffenummer mellan två förhållandevis bra bidrag. Tolvan kommer att komma från Rumänien men frågan är om Moldavien plockar så mycket mer från de andra nationerna. Kanske inte tillräckligt för att nå vidare till finalen.

Poängmässigt är detta en sådan typisk låt som jag ger blanka fan i. Den tilltalar mig inte överhuvudtaget men samtidigt är den inte dålig. Den ger mig ingenting bara. Så betyget får därför bli en: 2
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Boone (+5)
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat