Visa ett inlägg
Gammal 2012-03-16, 02:55   #107
dellgren
Super Moderator

dellgrens avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 8661
Standard

ESC 2012: Bosnien-Hercegovina

I den här inledningen kommer jag att fokusera på semifinal nummer 2. För i och med att presentationen av Bosniens bidrag nu kommer så är den semifinalen helt komplett och alla 18 bidrag har gåtts igenom. Men jag ska inte börja analyser om vilka tio det är som går till final - det kommer i ett inlägg om några veckor. Jag ska istället fokusera på en speciell tendens som finns i Sveriges semifinal.

Sverige fick ju en tuff lottning. 12 länder kan klassas som ren "öststater" plus bland annat Turkiet, Portugal och Malta. I Sveriges semifinal finns i stort sett hela forna Jugoslavien: Makedonien, Serbien, Bosnien, Kroatien och Slovenien. Det är bara Montenegro som fattas (som har blivit lottade till den första semifinalen). Nu har Sverige skickat en stark låt och jag tror inte att finalbiljetten missas på något sätt men det finns något som är intressant bland dessa forna Jugoslavienländer. Montenegro som alltså är den enda nation som inte hamnat i denna semifinal har skickat en upptempolåt. Övriga 5 nationer har skickat ballader och hamnat i en och samma semifinal (Makedoniens låt kan i alla fall klassas som en upptempoballad om någon är känslig). Detta är ju något som verkligen gynnas Sverige då jag tror att det kan bli för mycket ballader och att det kan kännas som en seg massa (inte för min del dock). Dom kommer att ta ut varandra en del och det kommer att gynna övriga 13 nationer i semifinalen. Dessutom kommer ju även Holland, Portugal och Estland med låtar som tillhör det lugnare slaget så med andra ord ser det väldigt bra ut för svensk del.

Nu ska vi ta en liten titt på Bosnien-Hercegovinas bidrag i år. Även Bosnien valde att i år plocka ut sitt bidrag helt internt och artisten MayaSar offentliggjordes som landets deltagare redan i mitten av december 2011. Sedan ett par veckor tillbaka har även sångtiteln varit offentliggjord men dat var först under torsdagskvällen som den spelades upp för första gången. Under en livesänd TV-show i BHRT fick MayaSar för första gången framföra Bosniens hopp i Azerbajdzjan och, som jag skrev ovan, det blev en ballad.

Till skillnad mot många av de andra forna Jugoslavien-republikerna skickar Bosnien-Hercegovina en artist som inte är ett allt för stort namn. Faktum är att hon släppte sin debutsingel så sent som för två år sedan (Nespretno) men naturligtvis har hon sysslat med musik under en längre tid.

Hon heter egentligen Maja Sarihodzic och föddes 1981 i bosniska Tuzla. Hon tog examen i piano vid Sarajevos Musikhögskola och har faktiskt redan deltagit i Eurovision Song Contest vid två tillfällen. Både 2004 (Deen - In the disco) och 2011 (Dino Merlin - Love in rewind) stod hon med på scen som körare. Just sammankopplingen med Dino Merlin är av vikt och hon ingick i superstjärnans ensemble under många år. Hon skriver en hel del musik själv som varierar från låtar som doftar traditionellt till pop.

Hon är även väldigt aktiv på det sociala planet och har synts inom olika humanitära projekt och är också grundaren till det regionala projektet Moj je zivot moja pjesma - ett anticancerprojekt.

Årets bidrag, Korake ti znam, ("I know your steps") är en välarrangerad orkesterballad och naturligtvis något som jag går igång på. Jag saknar den traditionella kopplingen till den fantastiska bosniska musiken eftersom låten känns som något väldigt internationellt. Om man bortser från språket så skulle denna kunna vara producerad i stort sett varsomhelst i världen. Men jag gläds åt att hon sjunger på bosniska och det är något som jag tror att hon kommer göra i semifinalen i Azerbajdzjan också.

Arrangemanget av sången står hennes man, Mahir Sarihodzic, för tillsammans med den italienska maestron Adriano Pennino. Och denne Pennino är inte vem som helst utan en av de mest respektabla dirigenterna som finns och har ett stort arrangemansmässigt ansvar på den välrenommerade San Remofestivalen i Italien. Och visst känns det! Detta är en låt som hade gjorts bäst med en levande orkester på plats men det är inget som jag hoppas på till finalen i Baku. Där får det fungera med förinspelad musik och jag tror att MayaSar kan leverera detta på ett otroligt snyggt sätt.

Tyvärr finns bara en video tillgänglig på YouTube än så länge och jag har inte haft möjlighet att se eller höra henne live men jag har läst att hennes framträdande ska ha varit en visuell fröjd för ögat. Jag tippar på att hon sitter vid sitt piano men vad som sedan händer runt omkring henne vågar jag inte tippa på utan jag nöjer mig med att se fram emot det.

Det är en otroligt vacker ballad som MayaSar framför med bravur. Jag saknar det där som kopplar låten till just Bosnien men återigen så bevisar Balkan att dom kan leverera - framförallt när det kommer till ballader. Jag tycker att detta är väldigt bra och låten kan absolut konkurrera med att vara bästa låt från länderna som en gång tillhörde Jugoslavien. Men det är en väldigt hård kamp uppe i toppen och på en skala mellan ett och fem så får Bosnien-Hercegovina en: 4
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
fireas (+25)
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat