Visa ett inlägg
Gammal 2012-03-17, 15:37   #111
dellgren
Super Moderator

dellgrens avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 8661
Standard

ESC 2012: San Marino

För alla er som är tillräckligt gamla för att minnas Lotta Engbergs vinst i Melodifestivalen 1987 finns det en liten likhet med årets bidrag från San Marino i Eurovision Song Contest. Lotta vann ju Melodifestivalen med låten "Fyra Bugg och en Coca Cola" men när det var dags för Europafinalen i Bryssel var hon tvungen att ändra låttiteln till "Boggaloo" eftersom det annars skulle anses som reklam - något som är förbjudet i ESC-sammanhang.

San Marinos bidrag i år heter "Facebook, Uh, Oh, Oh" och kommer att bli mål för exakt samma diskussion. Regelverket ska inte ha förändrats, vad jag kan läsa mig till, och då borde den låttiteln strida mot EBUs regelverk. Skillnaden mellan de två låtarna är att San Marinos bidrag i år enbart handlar om Facebook. Lotta Engbergs var inte direkt lika tätt sammankopplad till just Bugg och Coca Cola. Men jag tror att vi kommer få se en namnändring på låten från San Marino innan det är dags för finalvecka i Azerbajdzjan.

San Marino är med och tävlar i Eurovision för tredje gången. Debuten var 2009 och sedan avstod man under två år för att återkomma i fjol. Man har tidigare aldrig tagit sig förbi semifinalen (plats 19 respektive 16 i semifinalen) och det är naturligtvis något som man hoppas kunna ändra på i år.

SMRTV som ligger bakom San Marinos uttagning till ESC gjorde precis som de två tidigare åren - valde artisten internt. Lotten föll på Valentina Monetta. 2008 hade Monetta skickat in en låt till SMRTV för att försöka bli landets första representant i ESC men då föll lotten som bekant på Miodio. SMRTV hade delat upp uttagningen till två kvällar. I onsdags offentliggjordes det att just Valentina Monetta skulle få representera den lilla nationen och i fredags skulle hennes låt utses i en livesänd TV-show.

Monetta är infödd sanmarines och är 37 år gammal när hon ställer sig på scenen i den första semifinalen i Baku den 22 maj. Hon har under många år funnits på den musikaliska scenen men aldrig fått det riktigt stora genombrottet. Hennes första singel släpptes redan 2002 och under åren har hon visat upp en stor musikalisk bredd med jazz, funk, r'nb, hiphop och pop.

Att hon blev uttagen att representera landet var egentligen en liten slump. SMRTV hade redan valt ut sin låt och plockat fram de artister som skulle slåss om att få representera San Marino. Men efter noga lyssnande på de tilltänkta insåg ansvariga att de inte passade till låten - det behövdes en kvinnlig solist. Monetta hade ett litet gig på en mindre arena och av en slump befann sig chefen för SMRTV där. Han insåg hennes potential och inbjöd henne till en audition bara två dagar senare och ja, resultatet kan nu ju räkna ut.

"Facebook, Uh, Oh, Oh" alltså. Skriven av ingen mindre än schlagerveteranen Ralph Siegel tillsammans med José Rodriguez och Timothy Touchton. Det är en smått ironisk sång om hur Facebook lätt blir en del av ens liv. Om hur mainstream och onödigt stort det sociala nätverket har blivit. Att du helt enkelt inte kan leva utan din Facebook.

Jag tycker personligen naturligtvis det är synd att landet inte valt att skicka en låt på italienska (låten är helt och hållet på engelska) men förstår att puttenationen tror att möjligheterna till framgång förbättras genom att sjungas på engelska.

Men låten är en enkel poplåt som blir väldigt tjatig ganska så snabbt. Det ska bli spännande att höra hennes engelska live för om hon inte behärskar språket på ett bra sätt blir det enkelt ett mos av surr för vissa partier är det en hel del ord som ska in på kort tid.

Det ska bli intressant att se vad ESC säger om låten. Jag vill återkomma till detta för det är en solklar produktplacering av Facebook genom hela låten. Låt vara att det inte är någon positiv släng som Facebook får men märket nämns säkert minst 20 gånger i låten. Jag tror det finns en uppenbar risk att hela låten diskvalificeras och EBU tvingar San Marino att välja en annan låt. För även om rubriken ändras så kommer man inte ifrån att det är en låt om Facebook.

Det är en låt som verkligen inte sticker ut ur mängden. I samma semifinal ska Italien rösta och visst kommer San Marino få 12 poäng därifrån. Men utöver Italien är jag tveksam till om San Marino plockar några fler poäng. Så finalplats är det inte att prata om och jag tror det finns en risk att landet hamnar absolut sist när ESC 2012 summeras. Poänget från min sida är inte så mycket att sia om heller: 2
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat