Visa ett inlägg
Gammal 2012-03-18, 18:11   #113
dellgren
Super Moderator
 
dellgrens avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 1 163
Sharp$: 8661
Standard

ESC 2012: Belgien



Nu, mina damer och herrar. Här kommer det näst sista bidraget i årets Eurovision Song Contest. Efter detta är det bara Storbritannien kvar att välja sin låt och sedan är hela startfältet färdigt. Det har kommit en låtändring från ett land också som jag naturligtvis ska gå igenom med er men i det stora hela så är vi verkligen på slutfinishen av detta projekt av presentationer inför Eurovision Song Contest.

Och när vi är i slutet - vad passar då inte bättre än att presentera en artist som faktiskt varit klar sedan november 2011? Alltså en av de första artisterna som blev klara för 2012 års ESC i Azerbajdzjan? Anledningen till att Belgien inte presenterats tidigare här är helt enkelt att låten inte blev färdig förrän igår.

Belgien försöker i år att minnas tillbaka till svunna tider. Tillbaka till 1986 och landets enda seger på 53 försök. Sandra Kim och "J'aime la vie". Vid framträdandet i Bergen visade det sig efteråt att Sandra Kim var under 16 år och egentligen förbjuden att tävla i musikfestivalen. Men hon diskvalificerades aldrig och vinnarlåten är mångas favorit genom åren i ESC-sammanhang.

I år skickar Belgien en liten flicksnärta vid namn Laura van den Bruel. När denna lilla tös står på scen så kallar hon sig allt som oftast för Iris och det är just detta namn som Belgien i år valt att skicka till Baku. Hon är född 1995 och istället för att ni ska behöva räkna på fingrarna så kan jag berätta att hon, när hon ställer sig på scenen i Azerbajdzjan, är 17 år. Så i år håller Belgien sig innanför ramverket.

Det flamländska TV-bolaget VRT valde i år att välja artisten internt med att välja låten genom en TV-sänd show. Iris blev alltså utsedd redan den 18 november 2011 och igårkväll var det så dags för belgarna att hitta en passande sång till henne att skicka iväg till semifinal nummer 1. Den TV-sända showen, Eurosong 2012: Een song voor Iris, innehöll två stycken låtar som hon fick framföra och omröstningen visade sig bli väldigt jämn. För att haka på trenden i år med ballader så hade belgarna att välja på - just det - två ballader.

Iris kommer från staden Morkhoven som är belägen strax utanför Antwerpen. Med sin unga ålder har hon naturligtvis inte den största meritlistan i tävlingen, rent musikaliskt. Som ung hade hon Beyonce och Kelly Clarkson som förebilder och önskade att en dag bli lika stora som dom. Hon upptäcktes på en talangtävling som femtonåring och signades direkt till skivbolaget SonicAngel och hennes debutsingel, "Wonderful", gick direkt in på den belgiska hitlistan och spelades frekvent på alla radiostationer i landet.

Den nationella uttagningen igår var, som jag skrev ovan, en ganska så jämn affär. Tv-tittarna hade all makt att utse Belgiens bidrag till Azerbajdzjan och när rösterna var sammanräknade så hade "Would you" vunnit med 53% av rösterna mot "Safety net".

"Would you" beskrivs som en låt där Irish är tveksam till sin kärleks ärlighet. Deras förhållande har nått en kritisk punkt där hon ställer sig frågan vad hennes pojkvän skulle gjort om hon lämnade honom. Skulle han sakna henne eller inte? Ja, ungefär så smörigt är det men å andra sidan är det nog en vanlig tanke i huvudet på en sjuttonåring så det får ses som något helt relevant och ärligt.

Det är en avskalad pianoballad där hennes röst får ta den största platsen. Och trots sin ringa ålder så tycker jag att hon har en behaglig röst att lyssna på och trots mängden av ballader i år sticker denna ut lite då den känns väldigt modern och framförallt radiovänlig. Jag tror att den kan komma spelas även på svenska radiostationer framöver och även ta sig in på hitlistornas nedre regioner.

Liveframträdandet klarar hon med bravur men frågan är om hon är redo att ta sig an den stora scenen i Baku inför hundratals miljoner tittare. Hur klarar hennes nerver det? Skulle det visa sig att det är en enkel match för henne så tror jag att låten absolut har chans på en final - något som Belgien bara klarat av en enda gång de senaste 7 åren (min personliga favorit Tom Dice med "Me and my guitar").

Låten är som sagt väldigt lättlyssnad och trots att det är en ballad så skiljer den sig ifrån mängden genom att inte vara svulstig och pompös. Det traditionellt belgiska inom musik har jag ingen aning om vad det skulle vara så det är inget som jag väger in här. Det är modernt och enkelt helt enkelt. Och för att ge låten ett betyg så får jag tjuvtitta lite på vad andra bidrag fått. Låten är ju en av de bättre balladerna och passar helt enkelt in på ett betyg: 3
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat