Kom precis på att jag glömt av att skriva lite om Italiens låtbyte. Jag hoppas ni på något sätt kan förlåta mig för den dryga månadslånga förseningen. Men det föll bara bort ur minnet helt enkelt och jag tillämpar regelverket "bättre sent än aldrig".
Den italienska delegationen valde alltså att ändra låt för Nina Zilli och istället för "Per sempre" kommer hon nu att framföra låten "L'amore è femmina" på scen i Baku om dryga månaden när det vankas Eurovision-final.
Låtbytet är i mina öron till det bättre. "Per sempre" tyckte jag var en något för svår låt för den breda allmänheten. Den skulle absolut gå hem hos juryn men folket runt om i Europa vill nog ha något som är mer lättsmält och mer catchy.
Nu är "L'amore è femmina" inte så värst mycket enklare och enkel. Det är fortfarande lite för avancerad musik för festivalen men där finns en gnutta mer radiopotential i den. Den påminner ganska så mycket om Italiens bidrag från i fjol och det var ju just det bidrag som snuvade Eric Saade från andraplatsen och om vi då tittar till poängen så får jag belägg för min uppfattning. Juryn hade 2011 Italien som överlägsen favorit (251 poäng mot tvåans 182, Azerbajdzjan) men folket hade Italien först på 11:e plats med 99 poäng.
"L'amore è femmina" kommer nog att gå hem till juryn i år igen även om jag tror att Italien i fjor fick en hel del "välkommen-tillbaka-poäng". Men då också, som sagt, inget som jag tror går hem i stugorna.
Men en förbättring är det och det märks också på mitt omdöme då det går upp ett pinnhål. Från en tvåa till en:
3