Datum: 2012-05-02
Tid: 11:00
Sport: Baseball
Land: Japan
Liga: NPB
Match: Nippon-Ham Fighters - Fukuoka Softbank Hawks
Period: ft
Spel: Över 5
Insats: 1.00
Odds: 2.070
Bolag: PinnacleSports
Motivering:
Lagger ut den har tidigt, bade p g a eventuellt tidsbrist senare men aven da jag ar lite osaker pa hur jag tror oddset kommer rora sig pa den har marknaden. Oddsen pa O/U ar lite oberakneliga i Japan och det ar mycket mojligt att den har kommer ga motsatt riktning och da kan det var vart att vanta ut nagra punkter till. Hursomhelst, jag har valt att redan spela den och mina tankar kring matchen ar som foljer..
Vi besoker Pacific League, NPBs motsvarighet till American League dar man anvander sig av en s k designated hitter, som slar istallet for pitchern. PL har traditionellt varit en mer offensiv division men i ar har den signalen forstarkts. En intressant jamforelse ar att i CL har det hittills stulits 55 baser. Samma siffra i PL ar 116 (!). Mindre skillnader finns aven i HRs, PL har 65 medans CL har 54.
Dagens kombatanter ar aven de som har producerat flest runs i hela ligan. Nippon-Ham har 108 runs scored over 28 matcher, ett snitt pa 3.86 runs per match. Dock slapper man bara 1.86 runs och har alltsa 5.72 runs per match i snitt totalt. Fighters BA ar pa .257, bast i ligan och laget har gjort 16 HRs, aven det bast.
Fukuoka har en intressant offensiv. Ett BA pa .254 som lag placerar Hawks som tvaa efter Fighters och man har producerat 93 runs framat (aven det pa andra plats). Hawks offensiv bygger pa fart, man har 38 SB vilket utgor mer an 20% av hela ligans total (12 lag). Med slagtrana har man alltsa enorm makt men laget ligger "bara" pa tredje plats i PL. Det stavas defensivt misslyckande. Sina 93 runs frammat matchar man i inslappta, vilket tro det eller ej rankar laget pa 11:e plats i NPB med endast Yokohama DeNA BayStars bakom sig. Det totala antalet runs i snitt for en Fukuoka match ar 6.89, overlagset hogst i Japan.
Sist men inte minst maste vi berora morgondagens pitchers. For hemmalaget startar
Tomoya Yagi, 2-2 och 2.52 ERA. Yagi gjorde en bra match senast da Fighters vann med 5-1 mot Marines, 6 IP och en ER. Han slapper dock hits hyffsat konsistent, WHIP pa over 1.10 och med Hawks fart kan det stalla till problem. Jag tror inte han kommer slappa enormt manga runs men om Fighters later 2-3 slappa forbi ar jag nojd. Mot en 5-run lina har hans fyra starter slutat 3-0-1 (tre over och en push).
Kenji Otonari kastar forsta pitchen for Hawks. Med 1-2 och 2.01 ERA har han borjat sasongen bra och Fighters lar inte fa en jatteenkelt uppgift. Otonari kommer dock fran tva raka forluster och trenden i hans ERA pekar uppat. Det bor namnas att han pitchade en shutout mot just Fighters for tre veckor sedan och det vill vi inte se handa igen.
Den offensiva potentialen i lagen gor det har spelet mycket intressant. Faktum ar att tredje basta lag i ligan offensivt endast har fatt in 78 runs, 30 samre an Fighters och 15 samre an Hawks. Dagens match slutade 5-3 till Fukuoka efter 10-7 i hits och da startade bada lagens aces. O/U 5 kanns inte ens som en coin-flip, jag skulle satta oddset har till 1.85~ och darfor kanns 2.07 val generost.