Jag funderar på att dubbla i kallblodsloppet..
Avdelning 4 – 2140 meter auto – Sven O Perssons Minne – Kallblod
Spetsstriden: 1 Halsta Lotus har med åren lärt sig öppna allt bättre och det är inte uteslutet att han lyckas hålla spets om Uffe skulle testa på allvar. Här behöver han nog inte chansa på det dock med två stallkamraten utanför som kan trolla fram en luckaoch jag tror att sansade Ulf satsar på det senare. I så fall står spetskampen mellan 2 Myllarfaks och 5 Stamping och det kan bli en tuff kamp då Stamping är något snabbare i benen men tveksamt om han tar en längd på Gunnar Melanders häst. Tror inte det utan vi ser
2 Myllarfaks i spets efter ett halvvarv med 5 Stamping utanpå sig och 1 Hallsta Lotus någonstans tredje utvändigt.
Analys: Normalt sett så borde ju spiken på
1 Hallsta Lotus vara given så som hästen sett ut och det vore det rationella. Naturligtvis har han störst chans i omgången men blir oxå streckad därefter. Han var ju åter fantastiskt bra senast från dödens i Elitkampen på Solvalla då han gjorde slarvsylta av 5 Stamping vilken då satt i spets. Det är det som är saken med Hallsta Lotus att han gör sina allra bästa lopp i dödens och de gånger han sistter i spets är jag mera orolig då han kan bli nerspeedad därifrån. Från dödens kan dock rutinerade Ulf Ohlsson som regel styra hela fältet och jag har tappat räkningen på alla de gånger man sett honom lämna en trött ledare en bit in på upploppet för att sedan gå undan i opressad stil. Det troliga är alltså att favoriten löser denna uppgift från dödens i ett senare läge av loppet. Jag hoppas dock att han blir synad av två andra i loppet och det vore uppfriskande om Peter Eriksson åter försökte svara ut honom som senast fast denna gång från dödens och därmed skicka ut Hallata Lotus i tredjespår när Uffe försöker köra till. Då kan det kärva för favoriten och det är ruggigt bra betalt om han faller. Skulle favoriten lyckas hålla spets så blir han svår att slå men varken tror eller hoppas det.
Nu fick han alltså det enda läge varifrån detta lopp kan bli spännande och jag väljer alltså att dubbla med min spetskandidat 2 Myllarfaks då jag tror och hoppas på att urskicklige Gunnar Melander har ringat in och löst vad som nu besvärat hästen. Minns med rysningar hur Myllarfaks pulveriserade Hallsta Lotus 12/9 från spets på Dannero ifjol. Ska dock sägas att Lotusen inte var i form då men Myllarfaks är nog den av Järvsöfakssönerna som är närmast Lotusen då han är i form. Lägg därtill att ingen kan ställa i ordning kallblodshästar som Gunnar Melander till en viss given uppgift så att det nu blir en dryg månad mellan starterna för Myllarfaks tar jag inte så hårt på. Visst är galopperna på slutet ett frågetecken men de är samtidigt oddshöjande och så som hästen gick efter galopp i Vårbjörken näst senast så bör inte toppformen vara långt borta. Står över den tredje hästen i loppet som kan vinna då 5 Stamping får ett tungt lopp i dödens nu så som jag läser loppet. Lägg därtill att han inte kunde stå emot Hallsta Lotus senast från spets. Däremot hoppas jag att Peter som sagt gör resan lite tuffare för favoriten genom att inte släppa ner honom i dödens då den frågan kommer. Övriga får göra upp om platserna bakom favorittrion.
Min Rank: A:1,2 B:5 C:7,6 D:8,3,11,10,4,9,12
Ovanstående är ett utdrag från
www.gratistravtips.se