Mina funderingar:
1) Ett riktigt skräplopp. Föredettingar hela högen. Klassen står Lavec Kronos för men hur är det med hästen nuförtiden? Nick Nock och Prince Tagg gick lika fort över mållinjen senast trots att Nick Nock fick snabbstarta och springa hela loppet i andraspår medans Prince Tagg lunkade på i tredje inner. Prince Tagg rankas ner kraftigt av mig, är en medhängare nuförtiden. Värmningarna kommer avgöra mycket i detta lopp för mig. Som det ser ut nu så tar jag alla förrutom Prince Tagg som är klart överstreckad på sina 41%.
2) Bara hålla med Misär här.
Mr Arkansas Rose har spurtat som en demon och visat toppform på slutet. Måste ha toppchans här om han inte körs bort återigen. Hästen är dessutom snabb ut och bör få en fin position direkt från ett fint femtespår. Hästen har haft bakspår i 5 av de 7 senaste starterna och i en av de övriga två galopperade han så han låg 50-60 meter efter ledaren med 1800 meter till mål men vann ändå med 3 längder. Kusken emot i detta lopp? Å andra sidan så har alla hästar kusken emot i lärlingslopp
3) Heltäckt på 5 och 6. 5 är bästa hästen men 6 spurtade fint senast i E3-finalen. Nummer 5 har dessutom galopperat någon gång för mycket för min smak och sina 79% på strecken och gör han det igen så vinner nummer 6 till 27%.
4) Nummer
12 och
13 har tjänat dubbelt så mycket som 12 av de 13 övriga hästarna. Nummer
14 har gått två bra tider på Tingsryd. Ursäktad senast efter 09 öppning först 400m och 12,5 första 800m att han "bara" kom trea på 12,7 1609a. Snabb ut och kan vara snabbt framme vid täten om kusken vill. Nummer 12 som jag redan nämnt får dessutom kuskförstärkning i Peter Untersteiner. Känns som tre streck räcker här, tyvärr de tre mest spelade men övriga är klassen sämre.
5) Favoriten
Sem Jafet var ute i V75-final som andrahandare men galopperade bort sig. Kan vara så bra att han bara vinner om han håller sig till rätt gångart. Nummer 1 till 29% blir över från start då han inte visat några snabbstarter, han plockar vi bort. Nummer
11 Legend Face är riktigt intressant till 22%. Visat på bra fartresurser och fick ett omöjligt lopp i årsdebuten. Det blev en trög start och sist utvändigt, tredjespår i ca 700 meter på sista varvet fram till dödens och hästen gav såklart upp med ca 200 meter till mål, plusinsats. Gick säkert framåt rejält av det loppet och nu sitter Lutfi återigen i sulkyn istället för sonen Adrian som senast. Mitt tips är att spela 11 på dubbeln och på V65 dubblar jag trots allt.
6) Efter senaste insatsen ska väl bara andrahandaren
Bloom Boko runda dessa från sitt niondespår? Stosprintern med 316 000 kr till vinnaren från spår 7; tredjespår första 500m på tiden 1.10, fram till dödens och höll hur tappert som helst på topptiden 12,2! Nu är vinstchecken 40 000 kr! Streckfavoriten Mermaids Leagacy fick allt serverat senast med lucka från rygg ledaren och en störande galopperande häst mitt i banan för dem bakifrån. Vann på en bra tid men som sagt med allt serverat.
Innan värmningar och annan info med lite mer kantbollar på systemet så ser mitt preliminära ut såhär:
1) 1 2 4 5 6 7
2) 5 Mr Arkansas Rose
3) 5 6
4) 12 13 14
5) 10 11
6) 10 Bloom Boko