Citat:
Ursprungligen postat av SuperAnton
Viktor, när uppstår skattskyldigheten? Är det när vinsten görs eller när jag som svensk tar hem pengarna till Sverige?
Som jag tolkar ditt första inlägg så kan en person sätta in en tusenlapp hos Pinnacle, spela runt lite under en tid för att slutligen förlora hela summan men ändå vara skattskyldig i Sverige för de vinstspel som gjorts under tiden...??
|
Teoretiskt sett så ska du skatta på alla dina vinstspel, och kan således inte dra av förlusterna. Det innebär att om du lägger 10 spel, förlorar 9 av dem och endast vinner 1, så måste du fortfarande skatta på din vinst. Det gör att det är omöjligt att vara vinnande om reglerna skulle följas till punkt och pricka, då du skulle få betala skatt på varje spel du vinner. De förlorade spelen existerar inte i beräkningen.
Dock är ju detta givetvis väldigt svårt praktiskt sett, och så vitt jag vet är praxis hos Skatteverket för tillfället att titta på summorna av uttagen och inte de enskilda matcherna, men hur det kommer att se ut i framtiden vet vi ju inte.
Och visst kan det vara problematiskt, det är så mycket snack om ett par tusenlappar och att endast använda EU bookies, men för många spelare handlar det om mer än ett par tusenlappar och det kan då även som KP säger vara svårt att undvika Pinnacle.