2012-12-28, 14:19
|
|
Reg.datum: jan 2011
Sharp$: 524
|
Tomas Uhrberg:
Spoiler:
V75 i sista stund - Solvalla
Mr Big (avd 2) är under utveckling och jag räknar med att segerstrida – men New Line (avd 6) är halt och kommer inte till start. Ömsom vin, ömsom vatten, fast så är travlivet.
Jag tycker att Claes Boko blivit en alldeles för stor favorit, han är inte den 80-procentare som spelarna nu gjort honom till. Visst var han duktig vid V75-vinsten på Bergsåker efter en stor startgalopp men han har varit bättre i några tidigare lopp. Och, tänk på att han galopperat i två av sina sex starter ...
Åke Svanstedt har i år obesegrade Jonathan Palema, jag kommer med Mr Big som satte svenskt rekord för 3-åringar över medeldistans och Johnny Takter kör Bosse Westergårds talang Nougat Ås – tre som jag tycker mycket tuffa motståndare till Claes Boko.
När bilen släpper fältet ...
Jag vet inte om jag kommer att ladda med Mr Big från start, utan det taktiska upplägget bestäms i princip när bilen släpper fältet. Har Mr Big känts fin i provstarterna och visat att han är på tårna, ja då kan det kanske bli full gas om jag ser att det finns en möjlighet att snuva Claes Boko på ledningen.
Just det här med att spekulera hur ett lopp blir kört är väl den stora tjusningen med travsporten. Ingenting är bestämt på förhand utan mycket avgörs under några dramatiska sekunder i startögonblicket. Sedan får man se om man gjort rätt eller fel ...
Jag hade hoppats mycket på New Line inför den här finalen men det blev sämsta möjliga utgångsläge, nämligen spår 12. Nu gjorde inte spårlottningen så mycket så här i efterhand eftersom New Line blev halt ...
”Spikar” i spets
Jag satsar som vanligt på två singelstreck, Dont Wear PJS (avd 1) och Spring Erom (avd 3). ”Pyjamashästen” har jag kört till seger i ett försök till StoSprintern så jag vet vilken kapacitet hon har. Nu har hon visat toppform och jag tror att Roger Walmanns sto susar till ledningen och blir kvar i den positionen.
Spring Erom är Håkan Olofssons stora rubrikhäst och teamet kring hästen är värd en V75-finalseger som ger en halv miljon kronor.
V75-1: Dont Wear PJS är snabb ut och i ledningen blir Roger Walmanns 6-åriga sto svårslaget. Hon tävlar lika bra med skor som med barfota fram, så jag tycker att hon känns given som bank.
V75-2: Claes Boko blir stor favorit och mångas singelstreck men det är en favorit i fara. Min Mr Big är snabb ut men jag har inte laddat med honom än i lopp och vilka de taktiska dragen blir är svårt att säga. Mycket avgörs direkt när starten går. Jonathan Palema är obesegrad i år och Nougat Ås är nedstruken ett spår, så då ökar hans möjligheter. Ja, det här är ett bra spellopp.
V75-3: Spring Erom tar sig förbi Saston och håller ut Strong Boy D.E. och det kan vara vinstgivande. Jag är inne på att han bara vinner och singelstreckar.
V75-4: Digital Ink är en tuffing som tål grovjobb, en given förstahäst. El Mago Pellini är startsnabb och leder länge. Elit Håleryd har ett perfekt smygläge, Manstone´s Classic är kanske mer en sprinter men han är värd ett streck liksom den jag kör, nämligen Remee la Marc. Jag vet att King Creole E.P.. är bra men läget är helt fel.
V75-5: Photo Princess har spår ett från tillägg och då hon inte är speciellt snabb ut kan det bli en tappstart. Hon är given på kupongen men hästarna från start har en klar fördel. Famous Dream, Örbäckens Cruella, Hyacint och jätteskrällen My Lindy Star är givna streck för mig.
V75-6: Beckman kommer med rätt att bli stor favorit. Sune Palema och Harry Haythrow kan kanske ställa till det för Svanstedts favorit.
V75-7: Prey Frontline körde jag näst senast och han är kraftigt på ”g”. Udo´s Oiler har övertygat och är en tuff konkurrent liksom Overtaker by Sib, Pif och Digital Darling. Rysaren är Burning Line Gral, nu med Åke Svanstedt för första gången i sulkyn. Spetsseger?
Thomas system
V75-1: 1 Dont Wear PJS. Res: 4-2.
V75-2: 1, 4, 8, 12.Res: 9-10.
V75-3: 2 Spring Erom. Res: 8-7.
V75-4: 1, 4, 5, 6, 11. Res: 8-3.
V75-5: 1, 4, 8, 10, 11. Res: 3-5.
V75-6: 1, 9, 10. Res: 4-11.
V75-7: 1, 2, 4, 5, 10, 12. Res: 6-7.
Systemet är på 1800 rader och det kostar 900 kronor. Om man också singelstreckar nummer 10 Beckman i avdelning 6 blir det systemet på 600 rader och det kostar 300 kronor
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
|
|
|