Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2012-12-27, 22:38   #46
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 2 837
Sharp$: 4815
Standard

1 Sune Palema i 10. løb – V75-6 kørte Johnny Takter ikke
det mest inspirerede løb med sidst. Han tog spidsen, og
lod bare hesten løbe af sted med 1.08,5/500 meter og
1.11/1000 meter, og så blev han til slut besejret af 8 Harry
Haythrow, som sad i fjerde par indvendigt undervejs. Nu er
det normaldistancen i modsætning til sprint sidst, og det er
næppe nogen fordel, men Sune Palema har på dens gode
dage kapacitet til at besejre alle i dens klasse
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Pilkast (+5)
michel65 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-12-27, 23:06   #47
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 2 837
Sharp$: 4815
Standard

V75-1 er Hoppeeliten over autosprint,
og der er lagt op til føring
hele vejen for 1 Dont Wear Pjs, singlekryds.
Den 6-årige Canada-hoppe
har hos Roger Walmann haft indersporet
bag startbilen fire gange, og
hun har hver gang været meget hurtig
fra start. Sprint er hendes bedste
distance, og da hun sidst førte hele
vejen på 1.11,6 så hun ikke helt tom
ud i mål.
V75-2 er Klasse II over 2140 meter
autostart. Jeg tager fem heste
Solvalla slutter
året med et brag
på bonerne. Mest kapabel er sikkert
1 Claes Boko, men han har endnu
ikke vist den store starthurtighed,
og det er usandsynligt, at han kan
holde føringen fra indersporet. Bo
Westergård starter fire heste i V75
Finalerne med Johnny Takter i sulkyen
– en ’farlig’ cocktail. Her er de
repræsenteret af 12 Nougat Ås, som
let vandt sin indledende afdeling fra
føringen, men den har siden været
slettet til en tiltænkt start grundet
dårlige blodværdier.
V75-3 er Gulddivisionen over
2140 meter autostart, hvor jeg tror
på føring hele vejen for 2 Spring
Erom, singlekryds. Det kan virke
hårdt, at gå imod 1 Saston, som har
været så fantastisk i præstationerne,
men den har ikke travet 100% i de
sidste starter og indersporet er ikke
så vellykket – den har dog faktisk
åbnet ret godt bag startbilen i de sidste
starter, men den kan vel næppe
svare min favorit hen til første sving?
Spring Erom besejrede sidst let Yarrah
Boko.
V75-4 er Klasse I over 2140 meter
autostart. Jeg tager henholdsvis
fem og alle 12 heste på bonerne. Et
flot løb med masser af gode heste,
og bedst er sikkert kun 3-årige 4 El
Mago Pellini, men den er noget uens
i sine præstationer. Bo Westergårds
8 King Creole E. P. kan bestemt heller
ikke udelukkes. Den var topfin i
forrige start ved sejr i en indledende
afdeling, men ikke nær så skarp
sidst.
V75-5 er DiamantStoets Finale
over 2140 meter voltestart. To heste
afgør dette: 1 Famous Dream og 11
Photo Princess – den ene har spidsen
med en omgang igen, mens den
anden da skal starte angrebet fra
sidste hest i feltet! Famous Dream
kan næppe tage spidsen lige fra
start, men mon ikke den får lov til at
overtage spidsen på første langside?
Photo Princess var fantastisk sidst
– bedre end tidligere – da den var
overlegen fra 9. par udvendigt efter
et kraftfuldt angreb over de sidste
700 meter.
V75-6 er Sølvdivisionen over
2140 meter autostart, og jeg tager
tre heste på bonerne. 10 Beckman
er ubesejret i seks starter efter den
kom til Åke Svanstedt og selvfølgelig
den naturlige favorit – men den er
kommet op i klasserne, og starter nu
fra anden række bag startbilen. Har
gået helt uden sko i alle seks starter,
men kan det lade sig gøre nu? Bo
Westergård starter 1 Sune Palema,
som jeg tror meget på, og hvis Johnny
Takter vælger at køre i spidsen, så
fører parret i hvert tilfælde til langt
inde i opløbet – hele vejen? 9 Harry
Haythrow er min tredjehest i løbet,
og den er jo stabiliteten selv.
V75-7 er Bronzedivisionen over
2140 meter autostart med bl.a. 2 Pif
til start, men hun får det nok svært
denne gang efter en ellers meget flot
sæson. Jeg tager to og otte heste
på bonerne. Løbet er spækket med
topheste, bl.a. 4 Overtaker By Sib
og 10 Udo’s Oiler, som er de to, jeg
tror allermest på, men man kan heller
ikke udelukke Bo Westergårds 11
Gangster Advice, som i forrige start
gik et kanonløb efter startgalop for
Johnny Takter
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Pilkast (+5)
michel65 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-12-27, 23:11   #48
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 2 837
Sharp$: 4815
Standard

system


Stort forslag til V75:
1. afdeling: 1 Dont Wear Pjs
2. afdeling: 1-4-8-10-12
3. afdeling: 2 Spring Erom
4. afdeling: alle 12 heste
5. afdeling: 1-11
6. afdeling: 1-9-10
7. afdeling: 1-4-5-6-7-10-11-12 Pris 1.440 kr.
Lille forslag til V75:
1. afdeling: 1 Dont Wear Pjs
2. afdeling: 1-4-8-10-12
3. afdeling: 2 Spring Erom
4. afdeling: 3-4-5-6-8
5. afdeling: 1-11
6. afdeling: 1-9-10
7. afdeling: 4-10 Pris 150 kr.
michel65 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-12-28, 07:50   #49
 
HuBBaBuBBas avatar
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 10 444
Sharp$: 1750
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pilkast Visa inlägg
Claes Boko icke att föredra som spik - jag skall till och med plocka bort honom - allt för mycket som talar för favoritfall här... resten är STENKLARA! Hehe!

Men, lycka till - formen har du ju...!
Håller helt med dig ang avd 2.. men annars måste man ta 4,5 st kanske alla... och eftersom jag så ofta ser att 2st favoriter inleder omg så tog jag ställning på min egen lilla mångbong Men på det stora kompissystemet kommer jag naurligtvis gardera med dem som kan vinna... tror mest på 1,4,9,12 kanske nån till men måste plugga lite.
HuBBaBuBBa är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-12-28, 08:36   #50
 
HuBBaBuBBas avatar
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 10 444
Sharp$: 1750
Standard

Håller nog detta system högst...

Avd 1. 1 Dont Wear PJs
Avd 2. 1,3,4,8,9,12
Avd 3. 2 Spring Erom
Avd 4. 4,6,8,12 (kanske är puckad som inte tar med nr 1... men risk att bli fast?)
Avd 5. 1,3,4,5,7,8,11,12
Avd 6. 1,3,5,7,9,10,11
Avd 7. 1,4,5,6,7,10,11,12

10752r/5376kr/10pers/538kr

Senast redigerad av HuBBaBuBBa den 2012-12-28 klockan 09:40.
HuBBaBuBBa är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-12-28, 10:49   #51
 
drakens avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 986
Sharp$: 7865
Standard

Hur är strong Boy kontra spring erom från start?
Är Strong boy lite snabbare ut så kör den nog ett tag. simb Ruby kan köra till spets för att komma ner t plankan. Strong Boy kan få överta och sitta i spets efter en stenhård öppning och Saston kommer snabbt ut i andra spår. Tänker jag helt galet?
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
AbbeAce (+1)

Senast redigerad av draken den 2012-12-28 klockan 11:09.
draken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-12-28, 13:19   #52
 
AbbeAces avatar
 
Reg.datum: jan 2011
Ort: Skåne L-A
Inlägg: 979
Sharp$: 524
Standard

Tomas Uhrberg:
Spoiler:
V75 i sista stund - Solvalla

Mr Big (avd 2) är under utveckling och jag räknar med att segerstrida – men New Line (avd 6) är halt och kommer inte till start. Ömsom vin, ömsom vatten, fast så är travlivet.

Jag tycker att Claes Boko blivit en alldeles för stor favorit, han är inte den 80-procentare som spelarna nu gjort honom till. Visst var han duktig vid V75-vinsten på Bergsåker efter en stor startgalopp men han har varit bättre i några tidigare lopp. Och, tänk på att han galopperat i två av sina sex starter ...
Åke Svanstedt har i år obesegrade Jonathan Palema, jag kommer med Mr Big som satte svenskt rekord för 3-åringar över medeldistans och Johnny Takter kör Bosse Westergårds talang Nougat Ås – tre som jag tycker mycket tuffa motståndare till Claes Boko.

När bilen släpper fältet ...
Jag vet inte om jag kommer att ladda med Mr Big från start, utan det taktiska upplägget bestäms i princip när bilen släpper fältet. Har Mr Big känts fin i provstarterna och visat att han är på tårna, ja då kan det kanske bli full gas om jag ser att det finns en möjlighet att snuva Claes Boko på ledningen.
Just det här med att spekulera hur ett lopp blir kört är väl den stora tjusningen med travsporten. Ingenting är bestämt på förhand utan mycket avgörs under några dramatiska sekunder i startögonblicket. Sedan får man se om man gjort rätt eller fel ...
Jag hade hoppats mycket på New Line inför den här finalen men det blev sämsta möjliga utgångsläge, nämligen spår 12. Nu gjorde inte spårlottningen så mycket så här i efterhand eftersom New Line blev halt ...

”Spikar” i spets
Jag satsar som vanligt på två singelstreck, Dont Wear PJS (avd 1) och Spring Erom (avd 3). ”Pyjamashästen” har jag kört till seger i ett försök till StoSprintern så jag vet vilken kapacitet hon har. Nu har hon visat toppform och jag tror att Roger Walmanns sto susar till ledningen och blir kvar i den positionen.
Spring Erom är Håkan Olofssons stora rubrikhäst och teamet kring hästen är värd en V75-finalseger som ger en halv miljon kronor.

V75-1: Dont Wear PJS är snabb ut och i ledningen blir Roger Walmanns 6-åriga sto svårslaget. Hon tävlar lika bra med skor som med barfota fram, så jag tycker att hon känns given som bank.
V75-2: Claes Boko blir stor favorit och mångas singelstreck men det är en favorit i fara. Min Mr Big är snabb ut men jag har inte laddat med honom än i lopp och vilka de taktiska dragen blir är svårt att säga. Mycket avgörs direkt när starten går. Jonathan Palema är obesegrad i år och Nougat Ås är nedstruken ett spår, så då ökar hans möjligheter. Ja, det här är ett bra spellopp.
V75-3: Spring Erom tar sig förbi Saston och håller ut Strong Boy D.E. och det kan vara vinstgivande. Jag är inne på att han bara vinner och singelstreckar.
V75-4: Digital Ink är en tuffing som tål grovjobb, en given förstahäst. El Mago Pellini är startsnabb och leder länge. Elit Håleryd har ett perfekt smygläge, Manstone´s Classic är kanske mer en sprinter men han är värd ett streck liksom den jag kör, nämligen Remee la Marc. Jag vet att King Creole E.P.. är bra men läget är helt fel.
V75-5: Photo Princess har spår ett från tillägg och då hon inte är speciellt snabb ut kan det bli en tappstart. Hon är given på kupongen men hästarna från start har en klar fördel. Famous Dream, Örbäckens Cruella, Hyacint och jätteskrällen My Lindy Star är givna streck för mig.
V75-6: Beckman kommer med rätt att bli stor favorit. Sune Palema och Harry Haythrow kan kanske ställa till det för Svanstedts favorit.
V75-7: Prey Frontline körde jag näst senast och han är kraftigt på ”g”. Udo´s Oiler har övertygat och är en tuff konkurrent liksom Overtaker by Sib, Pif och Digital Darling. Rysaren är Burning Line Gral, nu med Åke Svanstedt för första gången i sulkyn. Spetsseger?

Thomas system
V75-1: 1 Dont Wear PJS. Res: 4-2.
V75-2: 1, 4, 8, 12.Res: 9-10.
V75-3: 2 Spring Erom. Res: 8-7.
V75-4: 1, 4, 5, 6, 11. Res: 8-3.
V75-5: 1, 4, 8, 10, 11. Res: 3-5.
V75-6: 1, 9, 10. Res: 4-11.
V75-7: 1, 2, 4, 5, 10, 12. Res: 6-7.
Systemet är på 1800 rader och det kostar 900 kronor. Om man också singelstreckar nummer 10 Beckman i avdelning 6 blir det systemet på 600 rader och det kostar 300 kronor
AbbeAce är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-12-28, 14:00   #53
 
crossbows avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 685
Sharp$: 8831
Standard

Svanstedt om sina chanser

Vintern är inte min bästa årstid och stallformen har varit sämre en tid. Det finns ändå en liten chans att vi kan nå 48 miljoner kronor inkört innan året är slut. Klart störst förhoppningar har jag på Beckman i V75 som jag tror kan ta sjunde raka segern för mig.

Vi har haft sämre träningsförhållanden de senaste månaderna och stallformen har inte varit den bästa på slutet. Hästarna har presterat klart sämre den senaste månaden. I går var det första gången på över en månad som vi återigen kunde träna i sandbanan. Tidigare har den legat under en massa snö och då går det inte ens att ploga den för då kör man bort allt grus. Innan dess regnade det i flera månader och då flöt allt omkring bara i en massa vatten så då kunde vi bara träna sporadiskt i den. Annars har vi fått träna hästarna på den lätta rakbanan. Mina hästar blir kraftigt missgynnade om de inte får träna i sandbanan som de är vana vid. Det märks framförallt i V75. Till tävlingarna på Solvalla vi får avvakta väder och banunderlag innan vi bestämmer balansen på hästarna.

Blir det fin bana kommer alla att gå med optimal balans, barfota runt om, de som brukar göra det. Men de hästar som brukar gå med skor gör också så och det är inte planerat några ändringar.

++++
Beckman (V75-6) kändes riktigt fin senast och stack bara undan till slut när jag påminde honom lite. Han var överraskande snabb från start och vann med krafter kvar. Man kan inte säga annat än att det är en riktig vinnarhäst som har vunnit alla sina sex starter för mig. Han har tränat på som vanligt efteråt och inte stått över för något. Hästen känns fortsatt fräsch och fin och det här är min bästa chans i omgången. Samtidigt måste man nog säga att det här är det tuffaste loppet han har gått i hos mig med bakspår i en silverdivisions-final. Men jag tycker ändå att det är mycket bra chans.

+++
Jonathan Palema (V75-2) tycker jag känns bättre än någonsin. Han har haft fräschörproblem tidigare och varit kantig mellan loppen men det är han inte nu längre. Hästen har istället bara blivit finare och finare efter de här loppen han har gått. Han hade gått framåt rejält med första loppet i kroppen efter vilan och kändes klart förbättrad senast. Han vann på ett bra sätt och verkar tåla loppen bättre nu och blir inte ofräsch längre. Hade han haft ett bättre läge hade betyget varit högre. Men det är svårt att vinna en final från spår åtta och dessutom är han snabbare ut i volt än bakom startbilen. Det finns risk för att han hamnar på vingel härifrån. Men samtidigt är det en vinnarhäst och skulle han ha maximal tur är det inte helt omöjligt. Är väl en av flera.

Hyacint (V75-5) har varit förkyld efter senaste starten och stått över lite jobb. Men nu har hon tränat för fullt den senaste tiden och känts fin igen. Det är en häst med bra kapacitet men som har varit lite trög tidigare och fick en downperiod i slutet av sommaren. Hon var bra vid segern senast och hade hittat formen igen. Synd på bakspåret då hon är jättesnabb ut och med ett framspår hade jag varit mer optimistisk. Nu känns det mer svårbedömt då hon även möter bra hästar och det finns lite frågetecken för formen. Skulle hon vara på topp och ha lite tur kanske det är lite chans.

Roxa Sisu (V75-5) fick gå ensam i spåren senast och gjorde ett bra lopp med tanke på det. Hon har annars haft en liten downperiod men känns klart uppåt nu igen. Hästen har förvisso varit ute mot tufft motstånd tidigare men har ändå inte varit bra innan hon senast svarade för en klar uppryckning. Hon känns också himla pigg och fin i träningen efteråt så formen är bra nu och hon kommer att göra ett bra lopp här. Fast jag har ändå svårt att tro på någon riktig het vinstchans då hon står på tillägg och det är många att runda. Framförallt är det många hästar som står start och det gör det hela svårare. Hade varit enklare om flera av dem hade stått med tillägg. Hon behöver hjälp med bra ryggar att gå i om hon ska räcka fram.

++
K.L.M.Prelong (V75-1) hade ett dåligt startspår senast och hamnade illa till men spurtade ändå rätt så bra i skymundan. Hästen har tränat för fullt efteråt och känns som hon ska göra. Jag tycker att hon är i bra form även om det är ett tag sedan hon startade. Hon kan öppna bra och önskescenariot måste vara att försöka komma ner i rygg på ledaren vilket säkert är Dont Wear Pjs. I så fall kan hon ha lite platschans för jag tror inte att hon kan vinna. Det gör normalt Dont Wear Pjs om hon är som hon ska vara.

Popcorn Lavec (V75-1) blev illa sparkad i hagen i slutet av förra året och fick opereras. Det tog lång tid för henne att komma tillbaka. Hästen behövde loppet i kroppen senast men det blev också fel lopp för henne. Hon sköt till bra till slut men då var de andra redan i mål. Hon känns förbättrad med genomköraren i kroppen men behöver fler lopp för att hitta toppformen. Hon räcker inte här. Det är för tufft emot och hon är inte mogen att redan nu springa några 1.11-tider. Jag är nöjd om hon kan tjäna pengar.

Nettan Palema (V75-1) har fått två lopp i kroppen efter uppehållet för en hals-operation. Hon känns klart förbättrad och har rätt så bra form nu. Men inte heller hon har någon chans i det här gänget och framförallt inte från spår åtta. Hon får backas ner direkt och försöka tjäna lite pengar.

Åke Svanstedt


Källa: Trav365/Sportbladet
crossbow är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-12-28, 14:13   #54
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Vart finns Travkungens blogg då, någon som vet?
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-12-28, 14:39   #55
 
korpos avatar
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 1 147
Sharp$: 5724
Standard

Vem blir kuskchampion på Solvalla 2012 - Jorma Kontio eller Örjan Kihlström?

Kör elva lopp vardera
Både Jorma Kontio och Örjan Kihlström är flitigt i elden på lördagen med elva uppsittningar vardera. Duellen kryddas dessutom med hög klass på sporten i form av V75-finaler och extra spelvärde i form av en dubbeljackpot på 44 miljoner kronor på V75.
Vi bad de båda stjärnkuskarna att lista sina chanser enligt A-B-C där A-chanser är toppchans.
Först ut är Jorma Kontio som bedömer sina chanser så här:
A-chanser: B.W.T.Hardas Arock (lopp 1), Drew Brees (lopp 3), Nora Savage (lopp 4) och Pitch Command (V75-3).
B-chanser: Feast Your Eyes (lopp 2), Canaka B.F. (V75-1), Dynamaster (V75-2), Photoshop (V75-4), Hyacint (V75-5), Rose's la Nera (lopp 12) och Mountain Bambi (lopp 13).
Örjan Kihlström bedömer sina chanser enligt följande:
A-chanser: Oolong (lopp 2), Dont Wear Pjs (V75-1) och Digital Ink (V75-4).
B-chanser: Red Light District (lopp 1), Rebellion (lopp 3), Saston (V75-3), Kiss Me Kemp (V75-5), So Here I Am (V75-6), Digital Darling (V75-7), Beijing Silas (lopp 12) och Mercury Broline (lopp 13).

Kuskligan på Solvalla inför årets sista tävlingsdag:
1) Jorma Kontio 89-60-46
2) Örjan Kihlström 88-64-62
3) Erik Adielsson 79-72-58
4) Björn Goop 79-46-61
5) Åke Svanstedt 40-27-21
6) Stefan Melander 40-24-20
7) Per Lennartsson 35-50-32
8) Ulf Ohlsson 35-31-32
9) Johnny Takter 25-8-23
10) Daniel Olsson 15-16-13

Solvallas kuskchampions under 2000-talet:
2011: Erik Adielsson 115 segrar
2010: Örjan Kihlström 106 segrar
2009: Björn Goop 98 segrar
2008: Björn Goop 109 segrar
2007: Björn Goop 109 segrar
2006: Erik Adielsson 113 segrar
2005: Stig H Johansson 106 segrar
2004: Stig H Johansson 100 segrar
2003: Stig H Johansson 103 segrar
2002: Stig H Johansson 129 segrar
2001: Stig H Johansson 135 segrar
2000: Stig H Johansson 136 segrar
korpo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-12-28, 14:41   #56
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 178
Sharp$: 648
Standard

http://www.travkungen.com/660c6815-d...d1dc59-29.html men brukar komma med tips senare där
plumma är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-12-28, 15:04   #57
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 374
Sharp$: 2502
Standard

andels system i butik med låg träffprocent på spikarna?

V75-Storsystem Solvalla
298:- per andel, 20 andelar per system
11 520 rader
Lördag 29 december Solvalla
Systemkonstruktör: Dajja
V75 - 11 520 rader Res
Avd. 1 1,2,4,9 res 5,8
Avd. 2 1 Claes Boko res 8,12
Avd. 3 1,2,5,7,8 res 6,3
Avd. 4 1,3,4,5,6,7,8,11,12 res 10,2
Avd. 5 1,2,4,5,9,11,12,14 res 8,10
Avd. 6 10 Beckman res1,9
Avd. 7 1,2,4,6,9,10,11,12 res 7,5

spik nr 1 föll.

Senast redigerad av dumle den 2012-12-29 klockan 14:03.
dumle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-12-28, 15:21   #58
 
mijo14s avatar
 
Reg.datum: maj 2012
Ort: Ystad
Inlägg: 1 373
Sharp$: 1806
Standard

Nybrink vill så väl, men det blir så fel...ibland e det nära skämskudden när han går loss!
mijo14 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-12-28, 15:24   #59
 
HuBBaBuBBas avatar
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 10 444
Sharp$: 1750
Standard

Nu skiter jag i allt och strävar mot miljonerna....

1,5,9
4 Mr Big
1,2,7
4,6
1,4,5,7,10,11,12
1,3,5,7,9,10,11
Alla

5300kr

Ensam Vinnare 50millar tack

Senast redigerad av HuBBaBuBBa den 2012-12-28 klockan 15:25.
HuBBaBuBBa är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-12-28, 15:32   #60
 
drakens avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 986
Sharp$: 7865
Standard

Glöm ej att första tanken ofta är bäst. Men kul att du satsar stort. Eloge för det.
draken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td