Visa ett inlägg
Gammal 2013-01-04, 16:57   #6
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Jag kan svara på det självklart.
Du fick även lite info om det i chatten igår. Annars kan du läsa lite om det här: https://www.sharps.se/forums/nyheter/...r-fran-sharps/

Citat:
1. Hur mycket kostar sharps.se att hålla igång om absolut ingen får betalt förrutom servern där allt ligger?
Våra utgifter har varit inköp utav dedikerade servrar, colocation samt spreadsheetfeeden vad jag kommer på. Ingen utav oss har tagit ut lön. Vi (jag och Boone samt iCash tidigare) har donerat vår tid, även våra två moderatorer har donerat sin tid men den som främst donerat är vår kodare mars och kodare är inte billiga att ha. Hade vi räknat in den kostnad som en konsult som mars är har donerat så hade vi legat tokback och knappt gått breakeven tom 2020 ens. Vad de totala kostnaderna har legat på exakt har jag ingen koll på och vi har ingen redovisningsskyldighet heller. Den dagen detta blir ett heltidsjobb för oss (vilket vi har svårt att se med tanke på den begränsade marknaden i Sverige) så kanske det förändras men änsålänge gäller det vi sagt tidigare. Sharps har gått plus efter något år ja, mer om detta senare i inlägget.

Citat:
2. Lazlos annons skulle kosta 4000 kr/månad. Jag vet inte exakt vad han blev erbjuden men det lät inte som någon fet banner som alltid ligger på sidan vilken sida man än är på, som de två annonser som ligger längst upp på sidan mellan sharps-loggan och sin egen profil.
Han fick klart för sig i kombination med detta vad dessa intäkter skulle gå till och att de skulle tillbaka till medlemmarna i någon form vilket han uppskattade även.
Vi har nekat otaligt många annonsförslag via mail och lär fortsätta göra det fortfarande eller så svarar vi med att vi kräver skyhöga summor vilket gör att de tappar intresset .

Men åter till vad intäkterna ska gå till; Vi planerar att lansera ett reksystem där ni medlemmar kommer kunna få betalt för varje välskriven rek. Vi hoppas detta kommer stimulera forumet och leda till att medlemmar bidrar mer än vad de tar. Detta räknar vi kommer vara den enskild största utgiften för oss faktiskt.
Reksystemet kommer även att lanseras väldigt snart. Vi har även andra planer men vi vill inte avslöja dessa för tidigt utan tar en sak i taget. Så de intäkter som Sharps drar in i dagsläget planerar vi att dela ut till medlemmarna igen och således är vi inte vinstdrivande.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Pilkast (+10)
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat