Ok, låt oss titta lite närmare på siffrorna.
För det första erbjuds det flertalet olika "paket", för enkelhetens skull så likställer vi dessa värdemässigt som aktier.
Eftersom youbetit inte själva går ut med hur många aktier som bolaget skall sälja så är det ju totalt omöjligt att få ett korrekt värde på bolaget.
Nu har jag efter lite detektivarbete fått fram att antal paket x paketens kostnad skulle motsvara ett värde på bolaget på 520 miljoner kr.
Detta kan kanske te sig lite högt med tanke på att bolaget precis har erhållit en spellicens? och har 0 i oms, och 0 antal kunder.
Ponera att detta vore ett seriöst bolag med goda intentioner, så måste man man ju som investerare ställa sig frågan om värderingen är rimlig.
Unibet som är börsnoterade har ett p/e på ca 15.
För att vara snälla räknar vi på ett p/e på youbetit på 10.
Vi förväntar oss nu en vinst på 52 miljoner för youbetit dvs ca 150.000 per dag. I en fantastisk värld skulle vi kunna få en avkastning på 0.2% på youbetis arbitrage spel. Dvs att för varje miljon Yobetit omsätter så görs en vinst på 2000kr. För att dra in 150.000 per dag så behöver alltså Youbetit omsätta 75 miljoner kronor per dag. Detta exkluderat bolagets kostnader så plussa på 25 miljoner till dagligen.
Alla som kan spelbranschen någorlunda förstår att detta är fullständigt omöjligt. Det som kommer att ske är att Yobetit kommer att skapa fiktiva vinster som bara exiterar på pappret. pengarna finns inte där. Spelen man påstar sig lägga kommer i verkligheten aldrig kunna placeras. Det finns helt enkelt ingen arbitragemarknad som kan hantera dessa volymer inom spel, och kommer heller aldrig uppståen sådan.
Tyvärr är det ju så att dom som inte förstår spel eller affärer lätt kan luras av detta prospekt. Jag skulle säkert själv om jag ville kunna sälja in detta till flertalet i min bekantskapskrets, då jag på pappret kan få det att se övertygande ut. Och faktum är ju tyvärr att folk är naiva och godtrogna.
Mkt trist att se dessa prospekt florera runt och jag säger bara detta!
WHEN IN DOUBT-STAY OUT