Datum: 2013-01-26
Tid: 23:00
Sport: MMA
Land: USA
Liga: UFC
Match: Erik Koch - Ricardo Lamas
Period: ft
Spel: Ricardo Lamas
Insats: 2.00
Odds: 2.250
Bolag: Bet365
Motivering:
Det som svänger favoritskapet i Erik Kochs fördel grundar sig i att han endast har en enda förlust, och att denna kom via domslut mot en toppmotståndare i Chad Mendes. Hans bästa vinster är knocken mot Raphael Assuncao och domslutet mot Jonathan Brookins. Han såg ut att vara på väg mot en titelfight mot Jose Aldo innan han ådrog sig skador.
Ricardo Lamas är dock en potentiell party pooper. Han har nyligen vinster mot Hatsu Hioki och Cub Swanson som båda ligger i toppen av fjäderviktsrankingen och har även en färsk vinst mot Dave Jansen som har fem raka vinster borta i Bellator och som nu nått finalen i deras lättviktsturnering.
Den avgörande faktorn i fighten tror jag blir
Deras bastekniker/bakgrunder
Jag är av tron att den mest användbara basen för mma är brottning. En brottare vinner lättare ronder då kontrollen från den som är överst poängsätts och tenderar att övervärderas av domare. I topposition ökas även möjligheterna för så kallad grund-n-pound och/eller för att hota med submissions. Att det i UFC bedöms rond för rond enligt det sk 10 point must-systemet, gynnar också brottarnas stil.
Lamas är en så kallad All-American i NCAA Division III från tiden han brottades på college. Det är inte en bakgrund i nivå med t ex Daniel Cormier eller Brock Lesnar, dock inte heller något att vifta borta i jämförelsen med Erik Koch. Koch har ingen stamtavla när det kommer till brottning utan började sin karriär genom stående kampsport och har sedermera tränat mma som ett helt paket.
Även om Koch skulle använda sig av en offensiv guard och hota med egna submissions från botten är sannolikheten stor att Lamas eventuella toppkontroll ändå ger honom rondvinsterna.
Jag tror att den här fighten går till backen och att Lamas har fördel om det hamnar där. Jag tror framförallt att han har verktygen för att hålla i taktpinnen och bestämma var matchen utspelar sig. Med oddsen 2.25 på Bet365 känner jag att en blygsam insats är väl värt.
Ålder/erfarenhet
En annan faktor att dock ta hänsyn till är åldern och erfarenhet. Den faktorn är svårare att bedöma för mig. De har lika många proffsmatcher, men Koch är 24 år gammal (6 år yngre än Lamas), vilket både kan visa sig vara en fördel och en nackdel. Personligen tror jag att 30-åriga Lamas ännu inte är over the hill, utan kan hänga med den nya generationen fighters, men det kan vara värt för er att begrunda själva innan ni spelar.