Citat:
Ursprungligen postat av ulven77
jaroiten Det är folk med normal inkomst, två har gått ihop, nån har lånat, typ så. De har vart lite hysteri i bekantskapskretsen kring detta, annars hade jag ryckt på axlarna och aldrig undersökt det hela närmre.
kriga Jag misstänker att du fått en nolla för mycket på din uträkning. Jag har för mig att jag har hört att dom skall sälja 1500 paket om man tar det * 35000 så blir det väl typ 52 000 000? Jag vet dock inte om alla 1500 paket är det dyraste. Men det blir fortfarande som du säger att det är mycket pengar för en idé och rätt stor omsättning krävs även för denna summa.
eventours Ja, det låter som ett riktigt klassiskt upplägg.
Jag skrev iaf till nån yobetit företrädare och ställde en fråga om det här med de andra bookisarna. Om jag får svar postar jag det här. Jag har iaf blivit övertygad om att inte köpa in mig på det här 
|
Problemet är ju att bolaget skall sälja andelar för ca 30 miljoner kr.
Vad dom inte berättar är att detta bara motsvarar en bråkdel av antalet totala aktier i bolaget. Denna summa motsvara alltså bara ca 6 procent av bolaget.
Jag föreslår att dom som funderar på detta skall läsa boken Rouge Trader med och av Nick Leeson, samt Boken om Tändstickskungen Ivar Kreuger.
Koncepten är detsamma, att skuva upp fiktiva pappersvinster på en icke existerande marknad.
Hur fan kan folk köpa aktier i ett bolag där antalet aktier är okänt för köparna.
Om någon av mina polare skulle fundera på detta, skulle jag smacka på honom en riktig örfil.