Citat:
Ursprungligen postat av Semicolon
Vad skönt att du verkar så insatt i detta, då kanske du kan svara på några av de andra frågor som ställts i den här tråden. Till exempel vad eurobookies skulle tjäna på att delta i detta och hur någon kan garantera att ett odds ska stå i 45 sekunder? Med tanke på hur industrins uppfattning i stort är kring vad man tolkar som "arbers" skulle det ju vara väldigt roligt att höra förklaringen till denna helomvändning.
För egen del är jag måttligt intresserad av arbitrage, men om någon kan garantera ett standoutprice med hyfsad volym i 45 sekunder så hade jag ändå varit lycklig, det hade jag å andra sidan varit om Liverpool vinner PL också och sannolikheten för att det ska hända är väl ungefär lika stor. 
|
En kortfattad beskrivning.
När yobetit håller sitt odds i 45 sekunder så reserveras dessa pengarna i deras bok tills man har bekräftat bettet. Yobetit har vid varje arbitragebet en total maxnivå som går att spela på för alla som vill spela på ett visst bet, på så vis så vet både yobetit och den andra bookmakern på förhand hur mycket pengar som beräknas komma in på respektive odds. Missar man inom 45 sekunder så släpps de reserverade pengarna för andra eller så kan man försöka ta bettet igen om det finns kvar.
En av anledningarna till att en bookmaker höjer oddset är att dom har ojämn balans mellan de olika utfallen på en match, när dom höjer oddset attraherar dom spelare att lägga pengar på oddset för att förhoppningsvis få jämn balans på böckern, när dom har jämn balans så har bookmakern sin marginal oavsett utfall i matchen, när nivån är uppnådd så sänker dom oddset igen. Genom att tillåta spelare från yobetit lägger in kapital så kan bookmakern på förhand kontrollera hur mycket pengar som förväntas komma in i systemet, eftersom en arbitragespelare omsätter betydligt större insattser än en vanlig gambler så kan bookmakern på detta sätt justera sina obalanser väldigt snabbt men ändå kontrollerat.
Det är långt ifrån alla bookmaker som tycker detta är en bra affärside, det är idag främst asiatiska bookies som har detta tänket, pinnacle jobbar idag på detta sätt, hög omsättning = små marginaler = höga odds, flertalet asiatiska bookies har betydligt lägre marginaler än europeiska vilket gör att dom på sikt tar allt mer marknadsandelar eftersom dom kan erbjuda bättre odds.