Reg.datum: jan 2011
Sharp$: 524
|
Örjan om sina:
Thomas Uhrberg V75 i sista stund - Gävle:
Spoiler:
V75 i sista stund - Gävle
Kallt i Gävle, ja minus 10 grader eller mer – och då stannar väl många hemma och ser V75 i teve i stället för att besöka travbanan.
Just det här med färre åskådare och också minskat spel är 2013 års viktigaste travfrågor.
Jag anser att travsporten och dess nye vd Hans Skarplöth ska prioritera två områden under det här året och det är att vända publiktrenden så att vi får fler åskådare samt se till att omsättningen totalt sett ökar – och det rejält!
Jag tycker att Gävle-travets Johan Lindberg har en lysande krönika i lördagens V75-program, ja jag skriver under på det mesta han tar upp.
Drygt tio procent av de vuxna i det här landet är intresserad av trav, närmare 90 procent är det inte och kan vi minska den noteringen med ett visst antal procenenheter är det mycket positivt.
En travdag ≈ tre timmar
Vi ska dock satsa långsiktigt, inte ta genvägar. Bra sport säljer, så satsa på fler lopp för 3- och 4-åringar i V75. Banorna måste också bjuda till mer för att publiken ska återvända – och det måste till nytt tänk, de som kommer ska ha det bekvämt, bli serverade matnyttig information och käk till en rimlig kostnad och en dag på travet ska maximalt ta tre timmar.
Eftersom det blir kallt på lördag kommer det att bli svårt att låta hästarna tävla barfota. Nu är vi inne i den här årstiden och många hästar har tävlat med både skor och hakar, så det kommer nog inte att bli några större problem – varken för hästarna eller spelarna ...
Garderar mega-favorit
Västerbo HighFlyer kommer att bli mångas bank men jag väljer att gardera 5-åringen på det stora systemet. Mina singelstreck blir i stället Chichina (avd 4) och Tidied Accelerator (avd 6), den förstnämnde en chansspik, den andre omgångens bästa bankförslag.
Gävle har ett kort upplopp, så det kan löna sig att försöka finna de som hamnar tidigt i täten. I stoloppet (avd 2) kan kanske Staro Family eller Girlpower Dynamit överraska.
Eldvin i kallblodsloppet (avd 5) kan också hinna undan från sitt fina läge.
V75-1: Västerbo HighFlyer var tidigare hos Flemming Jensen men är nu hos Daniel Redén sedan Stall Zet handlat. Hästen var tvåa i Derbykvalet men stinglös i finalen för Flemming, sedan seger i ett billigt lopp i debuten i ny regi. Salsa Knight, Highspeed Call och Mellby Amiral är tuffa motståndare, Cobol Queen en riktig rysare från perfekt läge.
V75-2: Derby Lady avslutade enormt vasst senast och är mitt drag, väl medveten om att Divine Razz blir stor favorit. Jag streckar en sextett där Girlpower Dynamite kan leverera omgångens skräll.
V75-3: Caddie Comet trivdes inte på Bergsåkers skrämmande dåliga banunderlag, så han får en ny chans. Rutger Raket kan ta en spetsseger, I Won´t Dance är vass på speed och Lester närmar sig en V75-seger.
V75-4: Chichina körs för spets och skulle Jorma Kontio lyckas ökar vinstmöjligheterna. I ett öppet race tar jag en fräckis och singelstreckar.
V75-5: Eldvin står start och sköter sig Jörgen Westhoms 5-åring kan det bli vinst. Jag streckar en kvintett och där Gräft Berra är en rysare!
V75-6: Tidied Accelerator har galopperat i sina två senaste voltstartslopp, dock störd en gång. Men, han hade före det sju voltstartslopp utan galopp. Örjan Kihlström kör men jag ser inte det som ett kuskplus. För mig är Tidied Accelerator omgångens mest givna ”spik”.
V75-7: Wariner är Anders Wallins rubrikhäst och vad jag sett av 6-åringen lär det blir fler V75-vinster än den han tog senast på Bergsåker. Visst är det tuffare nu, men läget är perfekt och hästen tävlar starkt med skor på hovarna. Derby-sexan Quangaroo är en svår motståndare och distansen 2640 är en klar fördel. Starka utmanare är också Svanstedts Keso och Nurmos Aborren. De tre sistnämnda har bakspår så det är bäddat för taktik på hög nivå.
Thomas system
V75-1: 1, 3, 5, 6 11. Res: 7-4.
V75-2: 1, 4, 7, 12, 13, 14.Res: 10-9.
V75-3: 4, 7, 9, 12. Res: 10-8.
V75-4:1 Chichina Boko. Res: 2-9.
V75-5: 3, 4, 9, 10, 14. Res: 8-12.
V75-6: 4 Tidied Accelerator. Res: 7-3.
V75-7: 3, 10, 11, 12. Res: 7-6.
Systemet är på 2400 rader och det kostar 1200 kronor. Om man också singelstreckar nr 5 Västerbo HighFlyer i avdelning 1 blir det systemet på 480 rader och det kostar 240 kronor
Följande användare gav Sharp$ för den här posten: Nicklas (+1)
Senast redigerad av AbbeAce den 2013-01-18 klockan 09:01.
|