2013-01-18, 09:47
|
|
|
Sharpest
Reg.datum: dec 2009
Sharp$: 45592
|
Okej vi fortsätter lite mer bakgrundskoll på Lester
Jens Sjödén angående omgången Axevalla 21/12. Nästan exakt samma hästar som är med nu.
Citat:
V75-3: Guld, autostart, kort distans
"Nu kommer jag att satsa hårt för ledningen och jag kommer inte ge mig den här gången. Han är snabb ut och jag kommer absolut inte att backa ner i rygg på ledaren."
Så skriver Svanstedt om 2 Rutger Raket i sin krönika i Aftonbladet. Klarspråk som vanligt, befriande tydligt. Han fyller på med att hästen har jättefin form och tränar bra samt funkar utmärkt på vintern. Klartecken är det ord som används i travsammanhang. Hur ofta förlorar guldfavoriter som får bestämma i spets? När de tävlar på hemmaplan? Över sin idealdistans? Och tränas av Svanstedt? Retoriska frågor naturligtvis...
1 Calamara Donna var en framgångsrik årgångshäst, som sprang in 4 miljoner som 3-4-åring. Som äldre har hon gjort 51 starter, varav en slutat i seger mot äldre i Sverige (sep 2011). Hon vann också ett stolopp 2010.
Hästen har sedan länge ett gott rykte och blir ofta hårt betrodd. I år har det inte blivit någon seger på 14 starter, ifjol vann hon 1 av 17 lopp i Sverige. Då fick hennes anhängare 3 gånger pengarna... hon är inte direkt något lönsamt spelobjekt. Tränaren väckte viss uppmärksamhet inför en V65-start i somras, då Calamara var klar favorit i ett oerhört billigt lopp. Ingen segerchans deklarerade han, och förklarade att hon helt enkelt inte har viljan att vinna och nog inte skulle göra många starter till. Sedan dess har vi kunnat se att tränaren hade rätt, men det är inte så vanligt att man uttalar sig negativt om en hästs chanser.
På kuriosaavdelningen noteras att det tidigt i veckan kom in ett 5000-kronors vinnarspel på 10 I Won't Dance.
Pålitlig statistik över de här vanliga loppen finns på sidorna 11-12. Man finner att spår 2 är ett marginellt plus för favoritens chans att infria och att favoritchansen rent generellt är väldigt hög.
Det mest anmärkningsvärda är förstås de fantastiska resultaten från femtespåret. Segerfrekvensen är överlägsen och oddsen så höga att man tjänar pengar på att spela 5:an varenda gång.
Här får 5 Lester (14%!) ses som första (och enda) motbud till favoriten. Det är en intressant häst, då han besegrade den italienska eliten i somras och nu gör debut i Sverige. Den italienska eliten kan vara lite svagare än den svenska, men å andra sidan slog han den, och det är inte precis sverigeeliten han möter nu. Det kan vara värt att påminna om, att storfavoriten Rutger Raket normalt inte duger alls i guldkonkurrens. 28 gånger har han testat i Silver- och Guld-sammanhang sedan 2008 utan att vinna någon gång. Tre andrapris har det blivit. Att han är stor favorit nu beror på att motståndet knappast kan bli svagare än såhär i ett gulddivisionslopp.
En Lester i form ska alltså inte ha problem med motståndet i alla fall, speciellt inte då han haft maxtur i spårlottningen – den ökar hans möjligheter med fina 75% avslöjar indextabellen på sidan 11! Frågan är väl just om formen finns där. "Han tränar bra men jag ligger lågt" säger tränaren i Guiden. "Mycket startsnabb, tycker han är värd ett streck" fyller mästertränaren Jori Turja (med gedigna italienska erfarenheter) på med i Expressen. Svårbedömt – "klar" eller oplacerad? Det blir nog rygg på en ledande favorit och luckan kommer nog. Spurtar till vinst eller duger inte alls, nåt av det. Hästen är säkert inte överspelad i alla fall.
|
Veijo angående Lester 5/1 Bergsåker
Citat:
Lester ett segerbud - om någon skjutsar honom till Bergsåker...
- Han har tränat riktigt fint efter Sverigedebuten och kommer att vara märkbart förbättrad i morgon. Det här är en häst som absolut är bra nog att vinna i Gulddivisionen.
Det hörs att Veijo Heiskanen är ute i angeläget ärende när han skickar upp en häst den långa vägen från Åby till Bergsåker. I Gösta Bergengrens Minneslopp (V75-3) plockar han ut Lester, just nu streckad på 17 procent av V75-kupongerna. I sulkyn sitter dock inte Veijo själv utan Örjan Kihlström.
- Jag ska precis sätta mig i hästtransporten och åka till Kalmar där det är V65-tävlingar ikväll, så jag kommer hem för sent för att hinna till Bergsåker själv. Däremot verkar det vara svårt att hitta någon som vill dit, för jag har inte löst hur hästen ska komma till Bergsåker ännu. Tanken är att Lester ska övernatta, så nu måste jag ringa och övertala någon att skjutsa dit hästen, skrattar Veijo.
• Hästen är tipsetta i Expressen - rätt eller fel?
- Det kanske är lite att ta i, men Lester är definitivt ett segerbud och bör streckas på V75. Hästen är okomplicerad och Örjan får köra som han vill.
|
Följande användare gav Sharp$ för den här posten: AbbeAce (+3), Klanke (+3)
|
|
|