UFC 156 2 februari
Så här ser mina spel ut:
Antonio Rogerio Nogueira vs Rashad Evans 4.50
En liten insats på veteranen Nogueira. Båda bröderna Nogueira har sett trötta ut och borde närma sig slutet på karriären snart. Rogerio har fått möta många brottare under hans tid i UFC och det har gått lite sisådär, han har ett record på 3-2 i organisationen. Han har framförallt haft svårt att stoppa motståndarnas nedtagningar, så brottningen är ett vapen som Evans borde försöka utnyttja. Nogueira har kapaciteten i sig att svepa och klappa ut motståndare men har inte haft vidare lycka med det ännu i UFC. Stående har Nogueira bra händer, och Evans har blivit på skakad och knockad förr. Med oddsen 4.50 lägger jag gärna en slant på att Nogueiras kropp har några mil kvar i tanken, för skickligheten finns där.
Jose Aldo vs Frankie Edgar 1.44
Jose Aldo vs Frankie Edgar under 4.5 ronder 2.25
Jag spelar det, men det är inte vackra odds på Aldo att vinna och Edgar är en före detta mästare. Däremot är oddsen 2.25 på under 4.5 något jag tycker har mer värde. Edgars haka har blivit träffad förr och Aldo är en mycket skicklig striker. Jag tror att Aldo kommer att cementera sin plats pound-for-pound diskussionerna genom att stoppa Edgar stående.
32 matcher har utkämpats sedan UFC införde att 5 ronder skulle vara regel för alla huvudmatcher. 13 har gått distansen, medan 19 har gått under 4.5 ronder. Ganska jämn statistik, men en titt på deras personliga statistik är också viktig. Edgar är en fighter som åtminstone på senare år ofta har gått distansen ut. I UFC har tre av hans fighter avslutats medan 10 har gått till domslut. Aldo har 6 domslut i sin karriär, på 22 matcher. 2 av dom har dock varit i UFC. Det är dessa faktorer som skapar 2.25 i odds på Under. Aldo har dock en riktig killer instinkt och Edgars haka tror jag inte kommer att hålla hela 22.5 minut.
Yves Edwards vs Isaac Vallie-Flag 2.85 (har stigit till c:a 3.20 tror jag)
Snabbare motivering här; Yves är en veteran som anstränger sig för att underhålla fansen. Hans karriär har fått ett oväntat uppsving på senare år. Han har över 60 proffsmatcher i kroppen, varav 18 slutat i förlust. Hans styrka är stående. Jag tror att Vallie-Flagg, vars talang i ärlighetens namn är begränsad, kommer att försöka "grinda" ut Edwards med mycket clinch mot buren och försöka vinna genom så kallad octagon kontroll. Och sådana stilar gynnas av domarna. till dom oddsen är det rimligt att lägga en peng på att han har chans att brotta sig till åtminstone 2 utav 3 ronder.
Alistair Overeem vs Antonio Silva 4.10
Alistair Overeem vs Antonio Silva över 1.5 ronder. 2.87
Overeem går inte ofta till domslut, endast 5 av hans 47 matcher har det. Antonio Silva är likadan, 3 av 21 domslut för honom. Det som ger krydda till den här grytan är dock att det är extra mycket prestige på spel, då de sedan länge inte tycker om varandra. Jag tror att Overeem kommer att vilja undvika markspelet mot Silva. Och det syntes mot Werdum hur han hanterade en sådan motståndare, han frös upp i stående. Werdum är dock en farligare markspelare är Silva. Spela på egen risk, men jag tror att det står tillräckligt mycket på spel och att de vill undvika varandras styrkor tillräckligt mycket för att det här ska hålla halvvägs in i andra ronden.
Spelet på Silva att vinna spelas på grund av vad jag ser som hans fördel på marken och att Overeems motståndare på senare år inte varit av högsta kvalitet, vilket ger en missvisande bild av hans nivå och en övervärdering, i mina ögon. Silva är inte dålig stående men ingen av dessa fighters har hakor är något att hänga i granen. Overeem har 19 vinster via submission men få om någon av de motståndarna har varit i närheten av lika bra som Silva på marken.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Senast redigerad av DAZ den 2013-01-31 klockan 15:52.
|