Visa ett inlägg
Gammal 2013-02-06, 19:52   #80
Cc

Ccs avatar

Reg.datum: maj 2010
Sharp$: 11053
Standard

Jag blev kontaktad av Youbetit's CEO i Oktober 2011 med en fråga om jag var intresserad av samarbete med bolaget. Efter att ha konstaterat vad konceptet gällde så tackade jag nej då jag tycker konceptet inte har värst bra återkoppling till spelindustrin under längre tid.

Likheten med FX-trading är ganska stor, teoretiskt fungerar det hela bra under förutsättning att man lyckas skapa odds-volotilitet under tiden man köper/säljer. Dvs man vill ha oddsrörelser som gör att man hamnar i surebetsituationer. Stora köp gör ju att oddset sjunker på sidan det köps av. Sedan är det en förutsättning att den andra sidan av oddset skall stiga så pass mycket att surebet uppstår.

Det är knappast någon "scam", rent teoretiskt så funkar det ok. Med tillräckligt stora volymer pengar kan man påverka båda sidor av oddset så pass att det blir obalans i boken hos de stora aktörerna på marknaden. Kruxet är att få saker att hända så att tillräckligt stora obalanser uppstår, 3,5% är som Hatten påpekade bl.a en ganska ordentlig vinst på en insats där ingen risk skall tas.

Jag är tämligen säker på att den här typen av investering inte är hållbar över längre tid. Det finns en stark övertro på att marknadens aktörer skall agera som på FX-marknaden. Om oddssättning skulle vara 100% matematiskt betingat så kanske. Men nu är det ju inte alltid så utan många bolag har kompetenta compilers som är skarpa nog att själva profitera på att sälja till friska underodds och ta en kalkylerad risk isf bara en risk. De kan helt klart rubba mekanismen som detta bygger på.

De enda bookmakers som skulle kunna tänkas vara med i ett sånt här projekt är de i Asien. Systemet bygger i första hand på 2-vägsspel, 1X2-odds lär knappast kunna förekomma mer än i undantagsfall. Idag finns det en uppsjö verktyg och larmsystem om ett bolag skulle hamna i surebetposition och antalet surebets kommer inte bli många nog för att 3-vägsspel skulle kunna bli en värst stor inkomstkälla.

My 50 cents...
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Boone (+20), KP (+10), DamageINC (+10)
Cc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat