Visa ett inlägg
Gammal 2013-03-20, 22:57   #20
Pilkast
 
Pilkasts avatar
 
Reg.datum: mar 2012
Inlägg: 4 858
Sharp$: 604

Rektävling 2014
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av RobinD Visa inlägg
Jag förstår inte hur svårt att det ska vara för folk att förstå att en rek inte är bra för att den sitter och inte dålig för att den inte sitter.

Förstår ni innebörden av varians? Förstår ni att en vinnande spelare har positiva och negativa streaker?

https://www.sharps.se/spreadsheet/robintotals

Bara på de 500 senaste spelen där hade jag 9 stycken streaker med 6 eller fler spel i rad som antingen satt eller förlorade, faktum är att 7/9 streaker var negativa och ändå är totalen på plus, vilket är det ENDA som räknas. Vinster/förluster i enstaka spel har noll, absolut noll informationsvärde för oss som eventuellt ska rygga.

Det enda värde du kan finna är det i den skrivna informationen, hurvida rekaren skriver en bra rek eller inte.

Resultaten får man antingen backtracka eller avvakta och följa under tid för att avgöra, men tanken på reksystemet är ju att stimulera kvantitet och kvalitet av information. Eftersom det tydligt har dalat, jag ligger fortfarande på första plats över flest skrivna rekar, och senast jag skrev en rek minns jag inte. 1 år sedan kanske?

Sedan är det ju irrelevant om systemet i dagsläget premierar folk med redan stor följeskara, det innebär ju bara att den personen historiskt sett bidragit och gjort sig förtjänt av sina betyg då han/hon levererat under lång tid.

Baserat på de rekar som ligger uppe så är de ju dessutom få som skulle vinna någon fördel av det då det än så länge inte lockat tillbaka någon med överdriven följerskara. Möjligen att Pacman tillhör den kategorin.

Sedan är det ju detta systemet ändå bristfälligt, eftersom det är människor med varierande kunskap som sätter betygen. Ta bara t ex reken i Belgiska Division 2 som ligger uppe med medelbetyget 3.27 och det enda spelet baserar sig på är statistik genom att ha läst en serietabell.

Denna informationen är knappast något som undgått bolagen när de satte sina odds, vilket i mina ögon gör reken medioker. Nu leder Sint Truiden med 3-0 efter 20 minuter och spelet kan mycket väl sitta. Det säger dock inget om förväntat EV pregame.

Så summan av det hela blir att folk måste slappna av lite, detta är en popularitetstävling i mångt och mycke. Framförallt riktat till den stora massan av hobbyspelare, jag tror inte att ni behöver oroa er för vad "riktiga gamblers" tycker om att enskilda av dessa spel vinner/förlorar, jag tror inte detta är den första delen av internet där de söker sin information om ändå.

Det ena utesluter väl icke det andra, eller?!

Jag har då heller aldrig sagt att en rek behöver vara dålig för att den inte sitter, tvärtom brukar jag påpeka det motsatta.

Intressant att du tycker att tävlingen skall premiera de som lagt bra rekar INNAN tävlingen...! Tala om att man då skall kunna leva mycket även på GAMLA resultat/meriter (och då är helt plötsligt resultaten viktiga) och inte dagsfärska, eller i alla fall nyligen visad form. Bettaren kan ju även den totalt tappa fokus och/eller känslan för liret...

Då är ju verkligen en månadstävling en dålig idé! Bättre då att mäta resultaten efter ett år och då även ge ut priserna! För då jämnar ju swingsen ut sig och påverkar slutresultatet i mindre grad. Större prissummor att sukta om också...

Och slutklämmen är ju episk!
Citat:
Så summan av det hela blir att folk måste slappna av lite, detta är en popularitetstävling i mångt och mycke.



Ja, grattis då, någon med stor svans och "beundrare" - dit hör inte jag, kommer aldrig att göra och inget jag heller strävar efter...

Herregud!
__________________
Win some, lose some...!

You´ll Never Walk Alone...

Senast redigerad av Pilkast den 2013-03-20 klockan 23:13.
Pilkast är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat