Visa ett inlägg
Gammal 2013-03-21, 09:43   #310
Wagner

Wagners avatar

Reg.datum: mar 2010
Sharp$: 2252
Standard

Insändare

Citat:
Ploga ordentligt på en gång
Om man plogade ordentligt från början skulle man inte få problemen med isiga gator, enligt Robert Johansson.

SNÖRÖJNING. I UNT 19 mars uttalar sig företrädare för Uppsala kommun att de har svårt att skrapa bort isen på gång/cykelbanorna för att de har för små maskiner. Men problemet började redan i november när första snön kom. Eftersom de som plogar lämnar några centimeter snö varje gång så byggs det upp ett ganska tjockt lager med hårt packad snö under vintern.

Att det ställer till problem på gång- och cykelbanorna när det blir blidväder är ingen nyhet för alla dem som går och cyklar. Men de dagar det har varit milt är det inte många plogbilar som har varit ute skrapat. I stället jobbar de på kvällen/natten och morgonen när temperaturen har fallit ner till –7 eller –15 grader. Då försöker skrapa bort is och snömodd med dåligt resultat. Därför är det märkligt att Jan-Olof Hasselborn uttalar sig att de väntar på temperaturer över noll, de dagarna har funnits.

Om kommunen ställde krav på dem som utför plogningen att de ska skrapa bort snön på cykelvägarna ända ner till asfalten skulle det inte vara några problem. Detsamma gäller på de flesta mindre gator inom Uppsala som också sköts under all kritik. Jag tror inte snö- och halkbekämpning skulle bli dyrare om plogbilarna skrapade rent på en gång i stället för att i efterhand försöka få bort den när allt har frusit ihop till en iskaka. Det skulle inte behöva sandas lika mycket heller eftersom det inte skulle vara lika halt.
Jag blev så rörd när jag läste det här så jag nästan överägde, men bara nästan, att förnya prenumeration. Trodde jag var ensam i hela världen som insett att man kör med plogen i luften för att slippa fula märken på plogen och för att det inte ska skumpa så förbannat i förarhytten.
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat