Två av våra gubbar är igång på lunchen på Bergsåker denna onsdag, men de har bara en häst var och det gäller i båda fallen det avslutande kallblodsloppet. Vi börjar med Robert Bergh som har 1 Moe Tösen (V4-4) med och bjuder på spännande balansinfo.
- Hon har svårt att riktigt få till det tyvärr, det har inte blivit fullt så kontinuerligt startande som jag hade velat och det är extra viktigt på henne eftersom jag har svårt att få upp den rätta orken och det rätta trycket i henne i träning. Hon känns ändå lite uppåt med det senaste loppet i kroppen och om banunderlaget bara tillåter så är jag lite inne på att plocka av henne skorna runt om, det blir första gången någonsin för henne och jag tror att det skulle kunna bli lite kick av det faktiskt. Jag tyckte ändå att det såg väl hårt ut, några på tillägg har en helt annan hårdhet än vad hon är och jag vill nog se henne leverera lite innan jag börjar våga tro fullt ut. Vi kör alltid med samma huvudlag på henne och ändrar inte på något sånt, jag tror att hon skulle kunna kliva iväg rätt så bra från början här men tror alltså inte att det räcker till seger även om jag tror på en förbättrad insats, menar Bergh.
Jan-Olov Persson startar 11 Juni Kongen (V4-4) som föll tungt som jättefavorit i årsdebuten.
- Det var inte jag som gjorde honom till så stor favorit, visst är han bra och visst var han ute och var tvåa bakom Tekno Odin några gånger ifjol, men det är ändå tuffare än vad man tror att kliva ut bland de äldre. De har en annan hårdhet när de kommer upp och har tjänat så här pass mycket pengar som Juni Kongen har gjort. Jag tycker väl ändå att han kanske var lite blekare än vad jag hade trott så jag valde att trimma på lite till i jobben och därför har han inte startat på några veckor då det ändå inte fanns några passande lopp just. Innan årsdebuten hade han knappt gått något banjobb till exempel och nu har han gått flera och jag tror att han ska vara lite vassare nu. Han är ju bara fem år och har inte slagit i taket än så jag hoppas på en bra säsong och jag är mer uppåt på honom nu än senast. Uppgiften ser bättre ut och han är bättre igång. Läget öppnar han normalt rätt bra ifrån även om han har en känslig punkt efter en bit då han kan ta tag i bettet ordentligt och tappa koncentrationen på allt annat och galoppera. Han ör lite känslig i munnen så där men det har ändå blivit allt bättre efter att vi ändrat lite bett och så. Han är allra bäst barfota fram eller runt om men det är väldigt sannolikt att han går med skor runt om igen som senast denna gång. Vi väntar lite med skorycken, det är inte optimal balans nu så klart men man ska också komma ihåg att han vann på brodd runt om näst senast på Gävle och var fin då så han klarar det mesta. Han borde räknas mot de här, säger Janne.
Lycka till!
|