Citat:
Ursprungligen postat av KP
Det jag skulle ställa mig isåfall är om du vill långtidsspara/investera dessa med en avkastning på 5-8% per år. Eller om du söker högre avkastning?
Om du har 10k EUR tex, När du spelar så omsätter du pengarna om och om igen. Din totala investering på ett år blir inte en omsättning på 10k. Därför krävs det en mycket lägre ROI inom betting än inom aktiehandeln där du omsätter ditt investerade kapital 1x per år.
|
Tanken med att börja spara är att jag en dag inte ska vakna upp som 40aring och vara i samma ekonomiska sits som nu, dvs ha 1-2 löner pa lönekontot och inte ett piss undanlagt nagonstans.
Citat:
Ursprungligen postat av Juret
En fördel med betting ur riskperspektiv är att ens bets är okorrelerade, till skillnad från aktier som är korrelerade i högsta grad. Man riskerar således inte lika monstruösa nedgångar som en kris på finansmarknaderna ger.
|
Exakt min tanke, aktiemarknaden ser ut att vara väldigt överhettad nu, och det känns som om jag gör ett riktigt suckerköp om jag börjar trycka in pengar där nu.
Som det ser ut nu är jag benägen att ta en del risk, och kapitalet jag har att investera är för litet för att ge sig in i aktiemarknaden med. Sportsbettingen kommer testas, för att pa längre sikt, om jag lyckas, ga in pa aktiemarknaden.
Sparkontot är iaf helt ute ur bilden, och som alla här mer eller mindre har konstaterat känns sparkontot som att köpa en rejäl pungspark i förhallande till inflation och alternativavkastning pa aktier/betting.