Citat:
Ursprungligen postat av Pilkast
Ja du, var det inte ett idiottempo i andra, enligt dig...? De öppnade i 09-tempo över lång distans - kanske detta inte är "idiottempo" enligt dig och din bok, vad vet jag...?
I Gulddivisionen var det väl 08-tempo... Att det sedan inte går att köra i dessa tempon, hela loppen, det fattar ju alla...! V75-6 gick fort inledningsvis...
Självklart har utformningen betydelse, men även vad det är för kuskar på respektive bana, är en relevant faktor... Solvallalunken och Jägersrolunken har alla hört talas om och vad beror detta på? Relativt långa upplopp har dem och många spetsvinnare.
Men det beror mycket på att kuskeliten/catchdrivers befinner sig på dessa banor och är tjenis med allt och alla - släpper till varandra med favoriten i allt för många lopp och blir inte synade... Det körs för klent mot varandra på Sveriges storbanor! Ju mindre bana, desto mer körning - objektiv bedömning, javisst
Lägg gärna fram statistik som stödjer din tes, jag hittar bara motstridiga uppgifter, tyvärr... Tror dock att V75 är än värre där loppen är jämnare och positionerna än mer viktiga - då till framspårens fördel...
Sedan, för att vara korrekt, så utgick inte min tes på spetsvinnare, även om jag nämnde hur lördagens lopp utfallit, utan på hästar som befinner sig i den främre träffen kontra baksspåren - stor skillnad...! Så visst har utgångslägena väldigt STOR betydelse på slutresultatet...

|
Kan hålla med om att det var bra tempo i 2a missa det, sen öppna dom 08.5 i DD-1 men där körde dom i kallblodstempo 2a femhundringen och dessutom var det elithästar så där kan man inte säga att det var bra tempo,.
Dra upp Jägersrolunken är ju bara löjligt den fanns ju på 80-talet, försvann ju när ludde börja dominera i början på 90-talet, Solvalla har mycket spetsvinnare på vardagstravet inte när dom kör v75, medans jägers har lika mycket spetvinnare oavsett om dom kör v75 eller inte.
Jens Sjöden som ger ut statistikbibeln v75 och skriver på storavinster, brukar ta upp det med jämna mellanrum, säger att det finn inget som stöder att banor som har kort upplopp, skulle vara lättare att vinna från ledningen, och han borde väl veta om någon då han jobbar med det.
Självklart har spåren betydelse, men det är inget som tyder på att bara för att det är kort upplopp så har spåren ännu mera betydelse, det är ju bara en myt.