Trav är mer än spel och spelare
Läste i kvällens travtråd att någon gnällde på lillen sisu och personen aldrig skulle spela på den hästen igen förrens den lärde sig trava.
Herregud tänkte jag? Menar han att denna supertalang inte kan trava? Denna lilla skithäst som matchats mot de bästa och nästan sprungit in vad en mille? Han tillhör antagligen promillen travhästar som lyckas med den bedriften.
Har alltid gillat lillen sisu men problemet är att han antagligen är slut, hästen är med all sannolikhet knäckt efter alla tuffa matchningar.
Många här inne gnäller på kuskar och tränare som kör snälla upplägg eller "prepare", tror ni att hästarna springer för eran skull? Nej bakom varje häst som startar står det en ägare. En ägare som betalar minst 10k varje månad bara för att ha hästen i träning. Mycket mer hos en av de "större" tränarna. Denna ägare vill inte ha sin häst slutkörd och knäckt efter 15 lopp. Denna ägare är antagligen supernöjd med att hästen kom tvåa trots att han blev fast invändigt.
Att de stora kan kötta på med hästarna är ingen nyhet. Åke svanstedt gör vafan han vill och duger inte hästen eller om den tar slut så slänger han ut den, det finns ändå 200 nya hästägare som står och stampar för att få in sin i träning hos honom. Men vill vi ha det såhär? Att bara de stora tillslut ska tävla mot varandra? Antagligen är det få som vill det och det tråkiga är att det är ditåt det lutat ett tag nu.
De mindre travtränarna måste vara rädda om de få talanger de har i stallet.
Jag är själv hästägare hos en mindre tränare och om min häst visar sig ha talang så vill jag att den ska hålla i många år. Det kan innebära passiva upplägg i framtiden och "prepare" mot större lopp. Men så måste det få vara ibland.
Detta blev väl lite väl flummigt efter några öl såhär på natten men försök förstå att hästarna är inga maskiner och bakom hästarna står det personer som betalar DYRA pengar för deras ögonstenar så att de och vi alla kan njuta av sporten.
Travsporten finns inte utan spelare, men inte heller utan hästägare.
|