Citat:
Ursprungligen postat av KP
Det minsta man kan begära är ÄRLIGHET. Siktar man på ett passivt upplägg så ska man säga det i en intervju. "Vi är inte här för att vinna utan vill mest få ett lopp i kroppen inför kommande xxxx."
Det är det som gör en förbannad, när ägare/tränare/kuskar påstår något men gör helt annat. Även tvärtom.
När en kusk intervjuas inför ett lopp kan han säga "jag har fått körorder om si och så".
Ärlighet är det som saknas i branschen. Den är full av skitstövlar.
Sedan om en outsider plötsligt vinner loppet så kommer det fram hur duktig hästen är, hur bra och fin den varit, tårarna sprutar etc etc. Varför inte nämna sådant före istället? Det är trots allt vi spelare som försörjer er. Utan oss kan ni lägga ner er lilla hobby.
|
Ärlighet, absolut, det är självklart (medveten om att det inte alltid är så, men vart är det alltid 100% ärligt? Inte för att det är nåt försvar, men...) att det inte medvetet ska mörkas i intervjuer. Inget snack om det. MEN, vi måste ändå se lite mer på det än ur en spelares synvinkel, precis som några ovan är inne på. Det är djur, dvs levande djur som vi håller på med. Inga maskiner. Kött och blod, ja ni fattar vad jag menar. Jag förstår att det är svårt för tränare att uttala sig i intervjuer dagar innan lopp om taktik osv, även timmar innan, före värmning är det svårt att veta 100% dagsstatus även om man vet att hästen tränar bra osv.
En värmning kan ju omkullkasta allt, åt båda håll, antingen till det mer optimistiska sättet eller tvärtom. (Hästen som gör årsdebut kanske känns oväntat stark och kanske inte har samma behov av lopp i kropp som man trott på förhand och man provar lite mer offensivt) Även en provstart också osv...det kan ju även hända saker i loppen med hästar som gör att den på förhand utlovade offensiven byts ut mot ett defensivt upplägg. T.ex. fick jag ett sms av en kusk häromdagen om att han trodde på toppchans efter värmningen och att det var läge att lira. Vad händer? Han tar tredje inner ist för andra ut.....fast med allt kvar...såg helt sjukt ut med tanke på han optimism 40 min innan loppet. Förklaringen? Tappsko i starten. Klart jag som lirare var less, men det kan ju hända så det är bara att komma igen..
Men åter till det viktigast är ju att kuskar tänker på hästens välmående och känns hästen inte hundra i värmning/provstart ska man överväga strykning. För allas skull, ägare, häst och spelare...men ibland händer det ju också som sagt att det blir nåt i loppet med hästen och då förstår jag att man väljer att inte "döda" hästen den dagen. Sedan gör ju även kuskar felbedömningar som alla oss andra och då kan det se sjukt ut från sidan, medans det gången innan löser sig och vi hyllar dom.
Tro nu inte att detta är nåt försvarstal åt kuskar och tränare, jag har själv många gånger skrikit mig hes på vissa styrningar då man lirat en viss häst osv som inte "får chansen" men ofta, INTE alltid finns en ärlig tanke bakom om ni förstår.
Är själv både spelare och hästägare sedan ett antal år tillbaka och förstår båda sidors synpunkter/åsikter och anser att vi alla bör försöka se mer nyanserat på detta ur allas synvinklar, inte bara fräsa åt kusken för att "min" stenklara blev fast med allt kvar osv...det behöver inte alltid vara av ondo eller "mörkning" det handlar om. Mina tankar i ämnet. Trevlig lördag!