Citat:
Ursprungligen postat av schtek
Håller med robfri där. Man kan inte bara ha låg% men visst tycker jag vi ska ha potential i systemet till stora pengar. Det tycket jag vi haft också. Och som vi alla vet så brukar 4 fotbollsmatcher ge bra betalt.att tex. häcken gör 4 mål idag känns som en på miljonen om man väger in hur det har sett ut och hur helsinborg har spelat. (Kanske jag får äta upp senare) man vill ju gärna att det ska smälla i varje match och att man står som ensam vinnare, men realistiskt är det inte direkt. Lite som med hästarna. Man vill jobba in en 10oddsare eller mer i varje lopp men likt förbannat vinner minst 1-3 favoriter "varje gång". Jag tycker att man får vikta lite mer åt något lag på bomben för att få med lite mer tecken. Tex. Örebro - Degerfors. Först kanske vi tar ställning att båda lagen gör mål och att det blir målrikt. 1,2 på degerfors där 2an rensar rätt bra. Och sedan med lite gardering 1,2,3,4 där 4an är det roliga tecknet. Nu ser jag att 1 på Örebro är rätt lite streckad och då kanske man inte vill ta bort 2-1 till degerfors då det rensar bra och är en kombination bara.
Lite av mina tankar bara 
|
Jag är inte ute efter att bara ha lågprocentare, utan som du skriver potential i systemet. Det jag är ute efter är att man måste våga släppa streck som är övervärderade till förmån för sådana som inte är det. Jag inser själv att man med det tänket fullt ut skulle behöva släppa ganska många 0:or och 1:or i en fotbollsbomb och att det skulle medföra att man i princip aldrig skulle sätta en match. Men samtidigt så går det alltid att hitta streck som kanske är lite för mycket över- eller undervärderade.
Jag förstår hur du tänker med att ta ställning och det tycker jag man ska göra, men man måste ändå ta med streckprocent i beräkningen.
Ta Helsingborg - Häcken idag. Robfri skriver i sitt förslag att han tycker vi kan utgå från att båda lagen gör mål. Jag tycker det låter klart troligt, men tittar man lite statistik de senaste åren så är jag beredd att omvärdera det.
Från att Häcken tog sig tillbaka till Allsvenskan har man gjort exakt 1 mål i 35 matcher av totalt 127, vilket innebär 27,5% ca. Nu möter man Helsingborg och kanske ska den procentsatsen höjas lite pga detta, men jag tycker fortf att 1:an är för övervärderad på 40%.
Man har under samma period blivit nollade 30 gånger, vilket blir knappt 24%. Under de senaste två åren har man dock bara blivit nollade 18%, dessa år har man tillsammans med HIF varit det målgladaste laget.
Nu har man ju dock startat knackigt med 3 st 0:or på 7 matcher och ska man som ni menar tänka sig att det inte är troligt att Häcken bjuder på målkalas så tar jag hellre med 0:an på Häcken. Särskilt då Helsingborg har hållit nollan 24 av 63 hemmamatcher, under samma period.
Det är en svår balansgång, men jag tycker inte att man nödvändigtvis måste försöka täcka in alla troliga resultat bara för att. Tänker jag helt fel tycker ni?