Citat:
Ursprungligen postat av Stekel
Hur får du 74Mkr vinst på satsade 34,3Mkr på utlandsspel till låga siffror som inte är värt besväret??? Kan du säga att det det fört med sig i minskad inhemsk omsättning gjort det hela till en förlustaffär? Nej det kan nog inte någon göra, åtminstone inte ännu. Dessutom svårt att förutse allt på förhand, de lär väl ha jobbat med att ta marknadsandelar i andra länder i många år innan "robotspel" (vill egentligen inte använda uttrycket men) blev på tapeten. Nu tycker ju iaf jag att man borde ha förutsett det, men det är kanske lätt att se i efterhand.
Möjligt att ATG pumpat in 1 miljard för att komma ut på andra marknader och har långt till att hämta in det men det är något man får gräva lite djupare för att få fram.
OBS! har inte läst årsredovisningen så jag vet om siffrorna stämmer men förutsätter det.
Edit: Nej jag jobbar inte för atg och tycker de skött det hela ganska osmart hela vägen från första "syndikatvinsterna" som träffade etern och fram till nu. Menar bara att man ska tänka efter lite innan man drar slutsatser...
|
Du måste räkna in effekterna av de som har omsatt 250-350 miljoner per år plussat 20%. ( ATG's uppgift ).
De mjölkar systemet och utarmar den inhemska spelekonomin. När de mer eller mindre scoopar potterna då och då så försvinner mycket av de pengar som normalt sett omsätts om och om igen.
En annan effekt som dessa spelar skapar är att utdelningarna på "halvsvåra" rader blir sämre än de skulle ha varit utan dessa spelare ( även när de inte scoopar ). Att se halvdassiga utdelningar på halvsvåra rader är inte precis det som gör att travspelare blir exalterade och springer till totoluckan i framtida omgångar.
Att de i mina ögon orimliga avtalen kanske håller på att ses över stämmer skapligt överens med att ATG sparkade sin utrikeschef för bara någon vecka sedan.
När vi snackar om netto på 3% av omsättningen i utbyte mot alla möjliga skadliga effekter på den inhemska omsättningen så tycker jag åtminstone jag att det är en "no-brainer". Stoppa skiten. Men framförallt måste jackpot-tänket bort. Det är den stora roten till det onda. Resten är bara bonus.
Det som saknas för att göra något mer än en översiktlig bedömning är uppgifter som varken ATG eller Svenska Spel vill lämna ut. Totalomsättning och vinstfördelning per år och land lär vi tyvärr aldrig få se.
Att tro att utlandsspelarna tillför något annat än "wise money" är mer än lovligt naivt.