Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2013-05-20, 13:55   #61
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 658
Sharp$: 5535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av boored Visa inlägg
Orkar inte översätta allt då det ändå dyker upp en svensk artikel i nån av finlands-svenska tidningarna gissar jag.
Går hjälpligt att läsa med google-translate för den som inte orkar vänta.


http://www.hippos.fi/raviurheilu/rav...eksi.5574.news

http://www.hs.fi/urheilu/Ruotsi+kiel...a1368926824306

http://ravit.iltasanomat.fi/uutiset/uutinen/5047

Finland hoppar tillsvidare av samarbetet med ATG(V75) pga de nya reglerna som är omöjliga att följa samt inte alls passar in i deras spelfilosofi.

Vi kan inte godkänna dessa regler då inte ATG med klarhet kan visa vad som är robotspel. Är ett spel konstruerat i excel ett robotspel frågar man sig? Dessa reglar kan dessutom lätt gås runt.

Det är emot våra rättsprinciper att spelbolag skulle ha rätten att annulera spel med motiveringen att de skapats med hjälp av tex kalkylbladsprogram, säger Fintoto AB:s utvecklingschef Pertti Koskenniemi.


2 milj. euro totalt spelades från Finland till omgången i Norge.

edit: pastade in länk till originala pressmeddelandet, inte hittatat nån svensk artikel ännu.

Var naturligtsvis denna artikel jag avsåg i tidigare text.
hatten1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-20, 14:04   #62
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Varför tiger ATG om konsekvenserna av sitt förbud mot robotspel. Tycker det är viktigt att belysa allmänheten om en uppföljning av vad deras förbud lett till. Speciellt nu när Finland väljer att avbryta samarbetet?

Robotspel att hamna i SAOL 2014? Ja 1.03 Nej 33.33
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
bokis29 (+5)
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-20, 17:20   #63
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 658
Sharp$: 5535
Standard

Då ATG äger mer eller mindre samtliga journalister som har möjlighet att bli publicerad i medier så är det locket på!ATG gör vad dom kan för att mildra FinToto, och jag lovar att SAMTLIGA andra samarbetsparters gör gemensam sak med FinToto, annars är dom förvånande dåliga affärsmän! 2,5 miljarder skojar man inte bort i omsättning, vilket dom naturligtvis är medvetna om!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Pilkast (+3)
hatten1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-20, 20:48   #64
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 658
Sharp$: 5535
Standard

ATGs version är att dom nu stänger NER FINTOTO från möjligheten att spela V75, då FinToto inte godtar de nya paragraferna. För det första så är det FinToto som häver sitt kontrakt, för det andra står det INGENSTANS i paragrafen att den gäller explicit för V75? Samt varför skulle FinToto godkänna paragrafen i spel på andra streckspel/pottspel? Är ju paragrafen som är juridiskt ofullständigt skriven och direkt rättsvidrig.ATG vänder och vrider på allt som händer,kritik,händelser,ord,historia. Börjar bli många fascistiska tendenser i det företaget!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+1), the_mirage (+1), Pilkast (+1), qwerta (+2)

Senast redigerad av hatten1 den 2013-05-20 klockan 20:49.
hatten1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-20, 22:22   #65
i hate bunnies
 
booreds avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Akihabara
Inlägg: 1 452
Sharp$: 1188

mackapär ver.0.8.1
Stats: 2879 - 3456 - 618
ROI: 100.19%
Vinstprocent: 45.45%

Standard

Ja de är ju konstigt då reglerna gäller alla spel, men stötestenen är väl jackpotterna uppenbarligen

http://www.hs.fi/urheilu/Ruotsi+kiel...a1368926824306
Citat:
V75 Ruotsiin poistuu Fintoton valikoimista, mutta muut pelit eivät. Niiden kohdalla ATG ei ole vaatinut rajoituksia, koska Jackpotit eivät nouse yhtä suuriksi.

Koskenniemi arvelee, että ruotsalaiset ovat menneet paniikkiin suomalaisten suurvoitosta, koska Ruotsin ravikauden päätapahtuma Elitloppet juostaan ensi viikonloppuna. Robottipelaamisen kritiikki ruotsalaismediassa käynnistyi vuosi sitten, kun leijonanosa Elitloppet-viikonlopun V75-voitoista meni eteläafrikkalaisille pelaajille.

Kohun seurauksena ATG lopetti V75-pelin tarjoamisen Etelä-Afrikkaan.

V75 spel till Sverige försvinner ur Finntotos sortiment. Övriga spelformer stannar.
ATG krävde inte begränsingar på annat än V75 pga att jackpotter inte blir så höga i övriga spel.

Koskinniemi tror svenskarna hamnat i panik över finländarnas storvinst inför Elitloppet nästa helg.

Kritiken i media mot robot spelandet tog sin början ifjol då sydafrikanska spelare tog hem största delen av Elitlopps omgången vilket resulterade att Sydafrika stängdes av från V75 säger han.
__________________
active:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
old:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.


"…a soccer match is equivalent to two teams throwing a dice. The number 6 means goal and the number of attempts of both teams is fixed already at the beginning of the match, reflecting their respective fitness in that season."
boored är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-20, 22:46   #66
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hatten1 Visa inlägg
Då ATG äger mer eller mindre samtliga journalister som har möjlighet att bli publicerad i medier så är det locket på!ATG gör vad dom kan för att mildra FinToto, och jag lovar att SAMTLIGA andra samarbetsparters gör gemensam sak med FinToto, annars är dom förvånande dåliga affärsmän! 2,5 miljarder skojar man inte bort i omsättning, vilket dom naturligtvis är medvetna om!
Njae, ATG gör inga enorma förtjänster på internationellt spel. Det kröp väl fram redan vid Sydafrika-affären att de utländska bolagen tog merparten av det som blir över. Enligt ATG:s årsredovisning 2012 var nettot av de 2,5 miljarderna som det spelades för från utlandet inte mer än 64Mkr. Det är naturligtvis pengar som är jobbiga att tappa, men inte oöverstigligt.

Det betyder å andra sidan att det är gruvligt lönsamt för utländska spelbolag att vara partner till ATG. De får bra betalt för det, och då kan man säkert överse med lite regelförändringar.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-21, 05:37   #67
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hatten1 Visa inlägg
ATGs version är att dom nu stänger NER FINTOTO från möjligheten att spela V75, då FinToto inte godtar de nya paragraferna. För det första så är det FinToto som häver sitt kontrakt, för det andra står det INGENSTANS i paragrafen att den gäller explicit för V75? Samt varför skulle FinToto godkänna paragrafen i spel på andra streckspel/pottspel? Är ju paragrafen som är juridiskt ofullständigt skriven och direkt rättsvidrig.ATG vänder och vrider på allt som händer,kritik,händelser,ord,historia. Börjar bli många fascistiska tendenser i det företaget!
Vilken äcklig ful taktik av ATG. Försöka smutskasta Fintoto när det egentligen var omvänt det som skedde. Att fintoto själva var initiativtagaren till ett avbrutet samarbete.

http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle16811737.ab vad läser man där nere? Madeleine Brohlin Minimedia

Jag kräks bara jag ser företaget minimedia. Detta är inget annat än en betald artikel. Hur minimedia arbetar har vi redan läst om HÄR. ATG gräver ett djupare hål. Denna typen utav mediahantering är förvånansvärt lågt agerat.
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-21, 07:07   #68
 
Wagners avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 967
Sharp$: 2204
Standard

Nordkorea light brukar jag säga. Snart får man ta bort light.
__________________
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet
Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det
Nu även på Twitter
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-21, 07:44   #69
 
Helges avatar
 
Reg.datum: sep 2011
Inlägg: 8 455
Sharp$: 42467
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hatten1 Visa inlägg
Då ATG äger mer eller mindre samtliga journalister som har möjlighet att bli publicerad i medier så är det locket på!ATG gör vad dom kan för att mildra FinToto, och jag lovar att SAMTLIGA andra samarbetsparters gör gemensam sak med FinToto, annars är dom förvånande dåliga affärsmän! 2,5 miljarder skojar man inte bort i omsättning, vilket dom naturligtvis är medvetna om!

Ronden idag

"I förra veckan förbjöd ATG så
kallade ”robotspel”, vilket
snabbt har fått konsekevenser.
Finland drar sig ur samarbetet
och kommer inte spela
V75 till Solvalla i helgen.
Av OLA LERNÅ
– Det finns ingen känsla för rättvisa
i förslaget att spelbolaget kan avvisa
ett spel i efterhand, säger Fintotos
utvecklingschef Perti Koskenniemi
till Hevos Urheilu.
Fintoto anser att ATG inte tillräckligt
tydligt har förklarat vad
som är robotspel och vad som inte
är det. Finland skulle ha spelat totalt
14 omgångar V75 till Sverige
under 2013, men nu läggs samarbetet
på is och i helgen står man över
V75 från finskt håll.
Står inte bakom nya reglerna
– Eftersom vi inte kunde stå bakom
ATG:s nya regler, har vi enats med
ATG om att Fintoto för närvarande
inte ska delta i det tidigare överenskomna
V75-spelandet, säger
Petri Koskenniemi.
Däremot kommer Fintoto att erbjuda
spel till V65, V64, V5 och V4 i
samma utsträckning som tidigare.‡"
Helge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-21, 12:59   #70
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 658
Sharp$: 5535
Standard

Viroid: Var hittade du uppgiften på 64 milll i förtjänst på utlandspelet? Jag har aldrig sett något förtjänstsiffra- Men 64 mill är 2,56kr per satsad 100kr och i Sverige får ATG 10kr per satsad 100.Skillnad det. Sjukt att dom satsat 100tals miljoner på utlandsspel med så låg avans!
Rent vansinne.
hatten1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-21, 14:46   #71
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Om siffan 64 millar stämmer så tror jag att det är stor risk att ATG i verkligheten går NETTO-MINUS på utlandssamarbetena.

I alla fall så är det inte långt ifrån om man räknar med att de har omsatt 250 miljoner och går 20% plus. Dessa ca 50 miljoner är pengar som "plockas ur" spelekonomin. Pengar som annars alldeles säkert skulle ha omsatts många ggr.

Hur man än vänder och vrider på det så är jag helt övertygad om att alla inom det här landets gränser, utom möjligen chefer som får bonusar kopplade till omsättningsökningar, förlorar stora pengar på detta.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-21, 19:25   #72
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hatten1 Visa inlägg
Viroid: Var hittade du uppgiften på 64 milll i förtjänst på utlandspelet? Jag har aldrig sett något förtjänstsiffra- Men 64 mill är 2,56kr per satsad 100kr och i Sverige får ATG 10kr per satsad 100.Skillnad det. Sjukt att dom satsat 100tals miljoner på utlandsspel med så låg avans!
Rent vansinne.
Jag hade tråkigt nog skrivit fel, nettot för 2012 var 74Mkr, upp från 58,5Mkr 2011.

I ATG:s årsredovisning för 2012, sidan 46 Not 3 rörande Spelets kostnader: Försäljning Internationellt 34,3Mkr.

Sedan i Not 5 på samma sida rörande Övriga Rörelseintäkter: Försäljning Internationellt 108,3Mkr.

108,3 - 34,3 = 74Mkr.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-21, 20:10   #73
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Jag hade tråkigt nog skrivit fel, nettot för 2012 var 74Mkr, upp från 58,5Mkr 2011.

I ATG:s årsredovisning för 2012, sidan 46 Not 3 rörande Spelets kostnader: Försäljning Internationellt 34,3Mkr.

Sedan i Not 5 på samma sida rörande Övriga Rörelseintäkter: Försäljning Internationellt 108,3Mkr.

108,3 - 34,3 = 74Mkr.
Det är samma lika.....skrämmande låga siffror och det kan ALDRIG vara värt besväret och de konsekvenser som det för med sig.

Går motsvarande siffror att få fram för Svenska Spel?

Senast redigerad av Strappa71 den 2013-05-21 klockan 20:12.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-22, 20:11   #74
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Det är samma lika.....skrämmande låga siffror och det kan ALDRIG vara värt besväret och de konsekvenser som det för med sig.

Går motsvarande siffror att få fram för Svenska Spel?
Hur får du 74Mkr vinst på satsade 34,3Mkr på utlandsspel till låga siffror som inte är värt besväret??? Kan du säga att det det fört med sig i minskad inhemsk omsättning gjort det hela till en förlustaffär? Nej det kan nog inte någon göra, åtminstone inte ännu. Dessutom svårt att förutse allt på förhand, de lär väl ha jobbat med att ta marknadsandelar i andra länder i många år innan "robotspel" (vill egentligen inte använda uttrycket men) blev på tapeten. Nu tycker ju iaf jag att man borde ha förutsett det, men det är kanske lätt att se i efterhand.

Möjligt att ATG pumpat in 1 miljard för att komma ut på andra marknader och har långt till att hämta in det men det är något man får gräva lite djupare för att få fram.

OBS! har inte läst årsredovisningen så jag vet om siffrorna stämmer men förutsätter det.

Edit: Nej jag jobbar inte för atg och tycker de skött det hela ganska osmart hela vägen från första "syndikatvinsterna" som träffade etern och fram till nu. Menar bara att man ska tänka efter lite innan man drar slutsatser...
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

Senast redigerad av Stekel den 2013-05-22 klockan 20:14.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-05-22, 20:39   #75
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Hur får du 74Mkr vinst på satsade 34,3Mkr på utlandsspel till låga siffror som inte är värt besväret??? Kan du säga att det det fört med sig i minskad inhemsk omsättning gjort det hela till en förlustaffär? Nej det kan nog inte någon göra, åtminstone inte ännu. Dessutom svårt att förutse allt på förhand, de lär väl ha jobbat med att ta marknadsandelar i andra länder i många år innan "robotspel" (vill egentligen inte använda uttrycket men) blev på tapeten. Nu tycker ju iaf jag att man borde ha förutsett det, men det är kanske lätt att se i efterhand.

Möjligt att ATG pumpat in 1 miljard för att komma ut på andra marknader och har långt till att hämta in det men det är något man får gräva lite djupare för att få fram.

OBS! har inte läst årsredovisningen så jag vet om siffrorna stämmer men förutsätter det.

Edit: Nej jag jobbar inte för atg och tycker de skött det hela ganska osmart hela vägen från första "syndikatvinsterna" som träffade etern och fram till nu. Menar bara att man ska tänka efter lite innan man drar slutsatser...

Du måste räkna in effekterna av de som har omsatt 250-350 miljoner per år plussat 20%. ( ATG's uppgift ).

De mjölkar systemet och utarmar den inhemska spelekonomin. När de mer eller mindre scoopar potterna då och då så försvinner mycket av de pengar som normalt sett omsätts om och om igen.

En annan effekt som dessa spelar skapar är att utdelningarna på "halvsvåra" rader blir sämre än de skulle ha varit utan dessa spelare ( även när de inte scoopar ). Att se halvdassiga utdelningar på halvsvåra rader är inte precis det som gör att travspelare blir exalterade och springer till totoluckan i framtida omgångar.

Att de i mina ögon orimliga avtalen kanske håller på att ses över stämmer skapligt överens med att ATG sparkade sin utrikeschef för bara någon vecka sedan.

När vi snackar om netto på 3% av omsättningen i utbyte mot alla möjliga skadliga effekter på den inhemska omsättningen så tycker jag åtminstone jag att det är en "no-brainer". Stoppa skiten. Men framförallt måste jackpot-tänket bort. Det är den stora roten till det onda. Resten är bara bonus.


Det som saknas för att göra något mer än en översiktlig bedömning är uppgifter som varken ATG eller Svenska Spel vill lämna ut. Totalomsättning och vinstfördelning per år och land lär vi tyvärr aldrig få se.

Att tro att utlandsspelarna tillför något annat än "wise money" är mer än lovligt naivt.

Senast redigerad av Strappa71 den 2013-05-22 klockan 20:58.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td