Visa ett inlägg
Gammal 2013-05-22, 21:59   #76
Stekel

Stekels avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 26752
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Du måste räkna in effekterna av de som har omsatt 250-350 miljoner per år plussat 20%. ( ATG's uppgift ).

De mjölkar systemet och utarmar den inhemska spelekonomin. När de mer eller mindre scoopar potterna då och då så försvinner mycket av de pengar som normalt sett omsätts om och om igen.

En annan effekt som dessa spelar skapar är att utdelningarna på "halvsvåra" rader blir sämre än de skulle ha varit utan dessa spelare ( även när de inte scoopar ). Att se halvdassiga utdelningar på halvsvåra rader är inte precis det som gör att travspelare blir exalterade och springer till totoluckan i framtida omgångar.

Att de i mina ögon orimliga avtalen kanske håller på att ses över stämmer skapligt överens med att ATG sparkade sin utrikeschef för bara någon vecka sedan.

När vi snackar om netto på 3% av omsättningen i utbyte mot alla möjliga skadliga effekter på den inhemska omsättningen så tycker jag åtminstone jag att det är en "no-brainer". Stoppa skiten. Men framförallt måste jackpot-tänket bort. Det är den stora roten till det onda. Resten är bara bonus.

Det som saknas för att göra något mer än en översiktlig bedömning är uppgifter som inte ATG eller Svenska Spel vill lämna ut. Totalomsättning och vinstfördelning per år och land lär vi tyvärr aldrig få se.

Att tro att utlandsspelarna tillför något annat än "wise money" är mer än lovligt naivt.
At de plussar 20%/år är nog en sanning med stor modifikation, det kanske någon av dem gör men knappast alla. I längden är det säkert några av hajarna som räknat fel någonstans och sitter med ett "system" som backar över tid och då mjölkas ingenting utan snarare tvärtom.

Iden om att slopa alla jackpottar är nog det dummaste förslaget jag sett på länge. Ja du får bort några storspelare som möjligen får några småspelare att tappa förtroendet så de slutar lira (utan att lägga in korkade "robotspelsregler"). Hur stor effekten blir av det i det stora hela kan man spekulera i, väldigt liten tror jag om någon. För den stora massan ökar spelsuget när det är jackpott, folk vill vinna stort och rubriker som 21 miljoner extra i potten säljer! Kort sagt, det finns en orsak till att det här med jackpott inte är en dagslända. Man kan inte plocka bort sånt bara för att det är en jätteenkel lösning på just det här problemet.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat