Visa ett inlägg
Gammal 2013-06-16, 12:57   #5
KP
Sharpest

KPs avatar

Reg.datum: dec 2009
Sharp$: 45592
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Juret Visa inlägg
Dålig formulering, men så här: Om vi tänker oss att varje lag har en viss måltakt, x mål per minut, så kommer den måltakten att gå ner ju längre matchen går så länge det står 0-0. Om något av lagen gör ett mål, kommer måltakten att gå upp. Varför? Jo, i fotboll byter man anfall mot försvar, du kan göra en avvägning som man inte riktigt gör på samma sätt i andra sporter. Generellet så om det står 0-0 kommer lagen försvara sin poäng (åtminstone om det inte är någon cupreturmatch med andra förutsättning) medan om endera laget leder med 1-0 kommer det andra tids nog att blotta sig litet för en chans att kvittera.
Detta kan jag bekräfta. Gick igenom många års data i flera ligor där jag kollade upp antal mål/resultat i andra halvlek vid en viss ställning i första halvlek. Jag kom fram till att vid 0-0 i HT så var det större chans att matchen slutade med max 1 mål i andra halvlek än om det blev mål i HT. Flest mål i andra halvlek kom just vid om bortalaget ledde i HT. Jag har inga exakta siffror kvar i nuläget då hela min databas försvann och utan backup tyvärr men det var en märkbar diff iaf. Samma gäller vid mål efter minut 70. Vid ställning 0-0 så var det låg risk för mål. Vid ställning 0-1/1-2 / 1-1 så var risken vid mål efter 70 märkbar större än vid 0-0. Vid 2-1 var det inte lika stor risk. Så vi kan även säga att det skiljer sig när vilket lag det är som i regel leder. Hemmalag brukar i regel anfalla mer än bortalag av diverseskäl (inte svika hemmafans/hemmaplan/etc). Skillnaden var ganska jämnt spridd oavsett liga faktiskt och då gick jag igenom alla de större inkl turkiska, singaporesiska, holländska även.
Skriver via mobiltelefonen så ursäkta min icke existerande styckeindelning.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Juret (+10)
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat