Citat:
Ursprungligen postat av Juret
Dålig formulering, men så här: Om vi tänker oss att varje lag har en viss måltakt, x mål per minut, så kommer den måltakten att gå ner ju längre matchen går så länge det står 0-0. Om något av lagen gör ett mål, kommer måltakten att gå upp. Varför? Jo, i fotboll byter man anfall mot försvar, du kan göra en avvägning som man inte riktigt gör på samma sätt i andra sporter. Generellet så om det står 0-0 kommer lagen försvara sin poäng (åtminstone om det inte är någon cupreturmatch med andra förutsättning) medan om endera laget leder med 1-0 kommer det andra tids nog att blotta sig litet för en chans att kvittera.
|
Detta kan jag bekräfta. Gick igenom många års data i flera ligor där jag kollade upp antal mål/resultat i andra halvlek vid en viss ställning i första halvlek. Jag kom fram till att vid 0-0 i HT så var det större chans att matchen slutade med max 1 mål i andra halvlek än om det blev mål i HT. Flest mål i andra halvlek kom just vid om bortalaget ledde i HT. Jag har inga exakta siffror kvar i nuläget då hela min databas försvann och utan backup tyvärr men det var en märkbar diff iaf. Samma gäller vid mål efter minut 70. Vid ställning 0-0 så var det låg risk för mål. Vid ställning 0-1/1-2 / 1-1 så var risken vid mål efter 70 märkbar större än vid 0-0. Vid 2-1 var det inte lika stor risk. Så vi kan även säga att det skiljer sig när vilket lag det är som i regel leder. Hemmalag brukar i regel anfalla mer än bortalag av diverseskäl (inte svika hemmafans/hemmaplan/etc). Skillnaden var ganska jämnt spridd oavsett liga faktiskt och då gick jag igenom alla de större inkl turkiska, singaporesiska, holländska även.
Skriver via mobiltelefonen så ursäkta min icke existerande styckeindelning.