Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2013-06-15, 22:06   #1
 
droids avatar
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 82
Sharp$: 1625
Standard

Påverkan på målintensitet efter mål


Jag är lite nyfiken på att höra om någon har insikt kring hur målintensiteten/benägenheten för att göra mål ökar eller sjunker vid följande scenarion rent generellt:
  • Något lag har fått rött kort
  • 0-0
  • Övriga kryssresultat
  • Efter första mål har gjorts
  • Övrig uddamålsledning
Givetvis påverkas respektive scenario av styrkeförhållanden mellan lagen och övriga faktorer, men är ute efter generella synpunkter eller statistiskt underlag om någon sitter inne med det eller kan peka mig i rätt riktning.

Det finns ju t.ex. statistik för målfördelningen under en match att tillgå. Se t.ex. http://www.soccerstats.com/timing.asp?league=england för att se måldistributionen i olika tidsintervaller. I dess enklaste form är jag ute efter en lämplig faktor att applicera per tidsintervall när något lag leder med uddamålet.

Feedback tas gladeligen emot.

Stort tack på förhand!

// Droid
droid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-06-15, 23:16   #2
 
Khans avatar
 
Reg.datum: aug 2011
Inlägg: 172
Sharp$: 2322
Standard

Det jag kommer på såhär på rak arm är hämtat ur en bok som någon på SBR har skrivit. Jag tror jag minns rätt när han skriver att i matcher i cuper/turneringar så går målintensiteten upp 25% (eller om det var 15) efter att första målet gjorts. Och att ju längre det står 0-0 i en match, desto mer sannolikt är det att den slutar så. Båda exemplen är i fotbollsmatcher. Är det någon som har den till hands så får ni gärna rätta eller bekräfta.
Khan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-06-16, 09:11   #3
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 320
Sharp$: 1426
Standard

"ju längre det står 0-0 desto mer sannolikt är det att det slutar 0-0"
jaha, då vet jag
kisumu är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-06-16, 09:28   #4
 
Jurets avatar
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 568
Sharp$: 4875

Hockey-VM 2013
Stats: 11 - 8 - 6
ROI: 113.31%
Vinstprocent: 57.89%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av kisumu Visa inlägg
"ju längre det står 0-0 desto mer sannolikt är det att det slutar 0-0"
jaha, då vet jag
Dålig formulering, men så här: Om vi tänker oss att varje lag har en viss måltakt, x mål per minut, så kommer den måltakten att gå ner ju längre matchen går så länge det står 0-0. Om något av lagen gör ett mål, kommer måltakten att gå upp. Varför? Jo, i fotboll byter man anfall mot försvar, du kan göra en avvägning som man inte riktigt gör på samma sätt i andra sporter. Generellet så om det står 0-0 kommer lagen försvara sin poäng (åtminstone om det inte är någon cupreturmatch med andra förutsättning) medan om endera laget leder med 1-0 kommer det andra tids nog att blotta sig litet för en chans att kvittera.
__________________
"Different mission, different school, I only have one rule: stay cool, like a swimming pool"

Senast redigerad av Juret den 2013-06-16 klockan 09:30.
Juret är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-06-16, 11:57   #5
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Juret Visa inlägg
Dålig formulering, men så här: Om vi tänker oss att varje lag har en viss måltakt, x mål per minut, så kommer den måltakten att gå ner ju längre matchen går så länge det står 0-0. Om något av lagen gör ett mål, kommer måltakten att gå upp. Varför? Jo, i fotboll byter man anfall mot försvar, du kan göra en avvägning som man inte riktigt gör på samma sätt i andra sporter. Generellet så om det står 0-0 kommer lagen försvara sin poäng (åtminstone om det inte är någon cupreturmatch med andra förutsättning) medan om endera laget leder med 1-0 kommer det andra tids nog att blotta sig litet för en chans att kvittera.
Detta kan jag bekräfta. Gick igenom många års data i flera ligor där jag kollade upp antal mål/resultat i andra halvlek vid en viss ställning i första halvlek. Jag kom fram till att vid 0-0 i HT så var det större chans att matchen slutade med max 1 mål i andra halvlek än om det blev mål i HT. Flest mål i andra halvlek kom just vid om bortalaget ledde i HT. Jag har inga exakta siffror kvar i nuläget då hela min databas försvann och utan backup tyvärr men det var en märkbar diff iaf. Samma gäller vid mål efter minut 70. Vid ställning 0-0 så var det låg risk för mål. Vid ställning 0-1/1-2 / 1-1 så var risken vid mål efter 70 märkbar större än vid 0-0. Vid 2-1 var det inte lika stor risk. Så vi kan även säga att det skiljer sig när vilket lag det är som i regel leder. Hemmalag brukar i regel anfalla mer än bortalag av diverseskäl (inte svika hemmafans/hemmaplan/etc). Skillnaden var ganska jämnt spridd oavsett liga faktiskt och då gick jag igenom alla de större inkl turkiska, singaporesiska, holländska även.
Skriver via mobiltelefonen så ursäkta min icke existerande styckeindelning.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Juret (+10)
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-06-16, 12:10   #6
 
Khans avatar
 
Reg.datum: aug 2011
Inlägg: 172
Sharp$: 2322
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Juret Visa inlägg
Dålig formulering, men så här:
Tack för förtydligandet.
Khan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-06-16, 21:18   #7
 
droids avatar
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 82
Sharp$: 1625
Standard

Tack så mycket för era svar, det uppskattas!

I brist på annat funderar jag på att utvinna data relaterat till tidpunkterna för mål som kan fås för respektive lag (håll musen över ett resultat på t.ex. http://www.soccerstats.com/team.asp?...gland&teamid=3), och med hjälp av denna information försöka se hur målintensiteten ökar i olika tidsintervaller baserat på exempelvis om ett mål har gjorts tidigare. Chelsea har t.ex. gjort i snitt 1.97 mål per match säsongen 2012/2013, vilket innebär ca 0.22 mål per 10-min intervall. En enkel analys torde vara att selektera ut alla matcher som inte slutat 0-0 och beräkna snitt för antalet mål för återstående tid sedan första målet gjorts för hemma- respektive bortalag.

Om någon redan har en färdig datakälla för detta, eller känner till annat läsmaterial är jag idel öra!
droid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-06-16, 21:29   #8
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

droid, hade gjort precis det du önskar göra. Synd att jag inte hittar filen mer.
Men hittade lite prints i loggar från när jag visade dom för en person. Dessa var inte dom kompletta databaserna men kunde ställa in mellan vilka tidpunkter den skulle visa 1H/2H (där 1H kunde ställas in på tex 70 vilket betyder att 2H är 20min)

I spoilern nedan så var just 1H inställd på 0-70min. Det svarta är vad det stod i 1H (0-70)
det gråa är vad 2H slutade (71-90+).
Spoiler:


och såhär ställde jag upp det i databasen:
Spoiler:
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
droid (+10)
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-06-17, 16:33   #9
 
droids avatar
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 82
Sharp$: 1625
Standard

Tack KP!

Om jag tittar på första bilden där det stod 1-0 i HT (70') 843 gånger, förstår jag det rätt då om att det 377 av gångerna inte blev något mer mål, dvs. 466 av gångerna (ca 55%) blev det minst ett till mål?

Jämför man sedan det med ställningen 0-0 så blev det minst ett mål till "bara" 47.5% av gångerna sista 20 min + övertid?

Jag kommer att gå vidare med att samla in data och göra djupare analyser kring detta. Delger mina resultat i denna tråd därefter.
droid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-06-17, 18:42   #10
Moderator
 
RobinDs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 7 444
Sharp$: 5408

Fotboll 2013
Stats: 306 - 184 - 57
ROI: 104.46%
Vinstprocent: 62.45%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KP Visa inlägg
Detta kan jag bekräfta. Gick igenom många års data i flera ligor där jag kollade upp antal mål/resultat i andra halvlek vid en viss ställning i första halvlek. Jag kom fram till att vid 0-0 i HT så var det större chans att matchen slutade med max 1 mål i andra halvlek än om det blev mål i HT. Flest mål i andra halvlek kom just vid om bortalaget ledde i HT. Jag har inga exakta siffror kvar i nuläget då hela min databas försvann och utan backup tyvärr men det var en märkbar diff iaf. Samma gäller vid mål efter minut 70. Vid ställning 0-0 så var det låg risk för mål. Vid ställning 0-1/1-2 / 1-1 så var risken vid mål efter 70 märkbar större än vid 0-0. Vid 2-1 var det inte lika stor risk. Så vi kan även säga att det skiljer sig när vilket lag det är som i regel leder. Hemmalag brukar i regel anfalla mer än bortalag av diverseskäl (inte svika hemmafans/hemmaplan/etc). Skillnaden var ganska jämnt spridd oavsett liga faktiskt och då gick jag igenom alla de större inkl turkiska, singaporesiska, holländska även.
Skriver via mobiltelefonen så ursäkta min icke existerande styckeindelning.
Jag har databasen kvar och kan bekräfta det KP talar om, så ill den grad att vi på några hundratals spel och backtracking hade positiv ROI på spel på över 1,5 mål vid ställningen 0-1 i ~75e minuten oavsett lag och andra faktorer. Kalla det slump, men tendensen var tydlig.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
droid (+10)
RobinD är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-06-17, 22:58   #11
 
droids avatar
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 82
Sharp$: 1625
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av RobinD Visa inlägg
Jag har databasen kvar och kan bekräfta det KP talar om, så ill den grad att vi på några hundratals spel och backtracking hade positiv ROI på spel på över 1,5 mål vid ställningen 0-1 i ~75e minuten oavsett lag och andra faktorer. Kalla det slump, men tendensen var tydlig.
Tack för info!

Intressant och anmärkningsvärt att marknaden inte korrigerade för detta fenomen. Gjordes backtest med in-play odds mot spelbolag och/eller oddsbörser?

Jag skall försöka bygga upp en egen databas med lite olika parametrar för att se vilka mer trender man kan hitta för att kunna värdera odds in-play i kombination med bivariat poissonfördelning, men utan diagonal inflation och en förbestämd korrelationskoefficient då förhoppningen är att databasen jag kommer att bygga upp förhoppningsvis hjälper till att uppskatta true odds på ett mer "rättvist" sätt.
droid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-06-18, 05:33   #12
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av droid Visa inlägg
Tack KP!

Om jag tittar på första bilden där det stod 1-0 i HT (70') 843 gånger, förstår jag det rätt då om att det 377 av gångerna inte blev något mer mål, dvs. 466 av gångerna (ca 55%) blev det minst ett till mål?

Jämför man sedan det med ställningen 0-0 så blev det minst ett mål till "bara" 47.5% av gångerna sista 20 min + övertid?

Jag kommer att gå vidare med att samla in data och göra djupare analyser kring detta. Delger mina resultat i denna tråd därefter.
Du har förstått detta galant.
Jag la projektet på hyllan sen, inte pga olönsamhet utan av tidsbrist och sedan glömde jag bort det bara så till den grad att när jag skulle blåsa rent min burk så glömde jag ta backup på den.
Tur att man har RobinD, en människa som backup!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
RobinD (+10)
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-06-18, 06:35   #13
Cc
 
Ccs avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Karon, Phuket - Thailand
Inlägg: 846
Sharp$: 11053
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av droid Visa inlägg
Intressant och anmärkningsvärt att marknaden inte korrigerade för detta fenomen. Gjordes backtest med in-play odds mot spelbolag och/eller oddsbörser?

Jag skall försöka bygga upp en egen databas med lite olika parametrar för att se vilka mer trender man kan hitta för att kunna värdera odds in-play i kombination med bivariat poissonfördelning, men utan diagonal inflation och en förbestämd korrelationskoefficient då förhoppningen är att databasen jag kommer att bygga upp förhoppningsvis hjälper till att uppskatta true odds på ett mer "rättvist" sätt.
"Motorerna" för Livebetting är oftast byggda för generella förlopp över 90 minuter. De tar inga statistiska hänsyn till vad om ex. händer mellan 72 - 90 min. vid enskilda ställningar (som ex. 0-1)! Basparametrarna för motorn som regel startoddsen och ö/u oddsen. Det finns en norrman som byggt en enorm databas där man också kan se enskilda lags målprestanda (vilket tidsintervall de gör mål oftast i osv). Fantastiskt kul att leka med men statistiskt spelar slumpen och andra faktorer över tid mycket större roll. Det är också skillnad på topplag och bottenlag (givetvis).
Cc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-06-18, 08:28   #14
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Sedan kan man även märka en större justering vid vissa matchminuter i vissa ligor där en del av detta justeras av motorn. Motorn är alltså inte byggd att gå som en rät kurva när det kommer till odds vid ö/u utan den hoppar lite på vägen. Mest märkbar är den mellan 68-73min. Där den hoppar med 0.08 i odds jämfört med 63-68m där hoppet är mycket mindre (över stiger med så pass mycket på en gång) vid sista minuten i intervallet ungefär.
Ingen stjärnfysik vi pysslar med och det är logiskt att de inplementerar sådant i sina motorer då bl.a. tex championship brukar det göras mål mellan (tagen ur höften nu då jag ej ids kontrollera) 75-90 oftare än mellan 60-75 och det är detta som de har i sina motorer. Men sådant ser man mycket i graferna vid vilka intervaller mål kommer.

Däremot tror jag att det går som jag försökt mig på och som du också tänkt ta detta ett steg längre att vid vilken ställning som ökar risken för mål. 7,5% större risk är en stor justering som kan avgöra skillnaden mellan EV+ och EV-.


boored pysslar med en livemotor i excel som har försöker trimma vidare på, tror de la upp en på ylikerroin.com som stämmer någorlunda. Du matar in startodds för 1x2 samt ö/u. Men som sagt finjusteringar går alltid att göra, problemet är väl att det tar så pass lång tid från det att du gjort en justering till de att du kan dra slutsatser. Sedan krävs det även mycket tid om man ska följa live.
Du kan följa hans sheet här: https://www.sharps.se/spreadsheet/parvers-live-001 ca 550 spel so far med ROI på 108%

Tror att asien är bättre att lägga spel mot än betfair iaf om du ska söka lönsamhet i detta. Konto hos 5-6 bolag tex 188b/sbo/ibc/singbet/cmd/sv/pinny och du kan lägga hos bolaget med högst odds där då det brukar diffa ganska bra.
En annan grej du får räkna in är tiden det tar som du placerar spelet. Vissa bolag har längre perioder för danger än andra, något du får räkna på också i din motor så att oddset speglas rätt. Ett tillägg på 1minut brukar räcka gott och väl.

Hojta till om du undrar något mer då jag följt live en längre tid men har det mesta i "huvudet".
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-06-18, 08:41   #15
Cc
 
Ccs avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Karon, Phuket - Thailand
Inlägg: 846
Sharp$: 11053
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KP Visa inlägg
Sedan kan man även märka en större justering vid vissa matchminuter i vissa ligor där en del av detta justeras av motorn. Motorn är alltså inte byggd att gå som en rät kurva när det kommer till odds vid ö/u utan den hoppar lite på vägen. Mest märkbar är den mellan 68-73min. Där den hoppar med 0.08 i odds jämfört med 63-68m där hoppet är mycket mindre (över stiger med så pass mycket på en gång) vid sista minuten i intervallet ungefär.
Ingen stjärnfysik vi pysslar med och det är logiskt att de inplementerar sådant i sina motorer då bl.a. tex championship brukar det göras mål mellan (tagen ur höften nu då jag ej ids kontrollera) 75-90 oftare än mellan 60-75 och det är detta som de har i sina motorer. Men sådant ser man mycket i graferna vid vilka intervaller mål kommer.
Helt sant, kurvan för ö/u är mer logaritmisk än linjär på slutet. Har ju tradat massor ö/u på Betfair genom åren och har man is i magen och en bra matchbild så finns det schyssta pengar att göra där!
Cc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg


td