Citat:
Ursprungligen postat av KP
Detta kan jag bekräfta. Gick igenom många års data i flera ligor där jag kollade upp antal mål/resultat i andra halvlek vid en viss ställning i första halvlek. Jag kom fram till att vid 0-0 i HT så var det större chans att matchen slutade med max 1 mål i andra halvlek än om det blev mål i HT. Flest mål i andra halvlek kom just vid om bortalaget ledde i HT. Jag har inga exakta siffror kvar i nuläget då hela min databas försvann och utan backup tyvärr men det var en märkbar diff iaf. Samma gäller vid mål efter minut 70. Vid ställning 0-0 så var det låg risk för mål. Vid ställning 0-1/1-2 / 1-1 så var risken vid mål efter 70 märkbar större än vid 0-0. Vid 2-1 var det inte lika stor risk. Så vi kan även säga att det skiljer sig när vilket lag det är som i regel leder. Hemmalag brukar i regel anfalla mer än bortalag av diverseskäl (inte svika hemmafans/hemmaplan/etc). Skillnaden var ganska jämnt spridd oavsett liga faktiskt och då gick jag igenom alla de större inkl turkiska, singaporesiska, holländska även.
Skriver via mobiltelefonen så ursäkta min icke existerande styckeindelning.
|
Jag har databasen kvar och kan bekräfta det KP talar om, så ill den grad att vi på några hundratals spel och backtracking hade positiv ROI på spel på över 1,5 mål vid ställningen 0-1 i ~75e minuten oavsett lag och andra faktorer. Kalla det slump, men tendensen var tydlig.