Citat:
Ursprungligen postat av KP
Jag körde ett liknande projekt inom svensk bandy ett tag sedan. Men sedan tog pinny bort bandyn samt att mitt sista levande konto hos ladbrokes kapades och jag la ned projektet. Det gick ut på att ranka lagen likt boored nämnde A-E. Sedan börjar du bryta ned och försöker hitta mellan vilka ranker som matcherna slutade oftast X. Det höga snittoddset på bandy gjorde att variansen var skyhög och det är inte många spel på säsongen så variansen existerar. Inga jättepengar gick att tjäna på det inom den sporten men ROI låg iaf på 170-190% om jag ej minns fel. Men som sagt, du har ett snittodds på 6-8x därav den höga ROIn och det krävs nog många års bandyspelande för att veta om det var ett vinnande system eller ej. Men jag tror mer på det, dvs klassa lagen A-E i olika rank och börja beta av historiskt hur det skulle ha gått. Exempel på rank kan vara odds att vinna ligan precis före ligans start, den brukar stämma någorlunda bra faktiskt. Sedan är det bara fintrimma den A+, A++, A- etc.
|
Bandykryss är nåt som inträffar så sällan jämfört med fotboll så de behövs helt annan mängd data vilket inte precis ens existerar iom seriesystemet var annat bara nåt år sedan. Och andra sidan finns det ju verktyg i kalkylarks programmen som fixar bort variansfel rätt bra när man har för liten mängd data. Dock inte testat då pinnen tog bort bandyn.
Ska väl tilläggas jag inte använder datan ovan till det som talas om i tråden utan till att bygga ligors egenskaper. Tex i en liga kan det vara stor skillnad mellan A och B, medan det i en annan kan vara väldigt tätt mellan samma klasser.
active: To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. old: To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. | To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. | To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. | To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
"…a soccer match is equivalent to two teams throwing a dice. The number 6 means goal and the number of attempts of both teams is fixed already at the beginning of the match, reflecting their respective fitness in that season."
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Senast redigerad av boored den 2013-06-25 klockan 13:16.
|