Citat:
Ursprungligen postat av Wagner
Fast herrfotbollen vill nog inte in i henne.
Sen var det detta med pensionärer och kortbetalning. Varje gång samma sak. Kortet vänds fram och tillbaka och upp och ner ett antal gånger innan det bara finns ett alternativ kvar. Det rätta och som av en händelse exakt på samma sätt som hundratals gånger tidigare.
Nu tror jag faktiskt inte det är så illa ställt att hårddisken är rensad varje morgon, dom har ju trots allt tagit sig till affären och fyllt en kundkorg. Jag tror helt enkelt att dom tar chansen att få småprata lite med kassörskan och gör sig dummare än dom är. Alternativet är ju att slänga fram en påse enkronor på disken fast det skulle gå mycket snabbare. Därför är kort att föredra då det finns miljontals sätt att göra fel på och "glömma" koder.
Innan korten kom fanns det andra sätt att få tiden att gå. Ni som är gamla nog minns kanske hur det såg ut hos tobakisterna på eftermiddagarna. En klunga av äldre gentlemän som vankade fram och tillbaka i butiken i "väntan" på kvällstidningen, som det hette på den tiden. Redan vid två dök dom första traskarna upp och kommenterade väder, vind, sena tidningar och allt där emellan. Trots att dom mycket väl visste att tidningen aldrig kom före halv fyra.
Sen när tidningen väl kom blev det som ett antiklimax. Man fick ställa tillbaka den vältummade fibban i stället, ta den sen länge förbetalda aftonblaskan under armen och traska hem till ett betydligt skrynkligare substitut.
|
Denna tid är icke förbi Wagner. Jag förundras dagligen av mestadels äldre herrar som lägger upp hela sitt liv efter kvällstidningen, jag har ett par stycken kunder som kommer in redan tidigt på morgonen för att betala tidningen, som oftast brukar dyka upp vid lunch & när väl tidningsbilen kommer svärmar dom som bin runt drottningen, fort ska det gå man hinner knappt sprätta bunten innan dom är där & rycker. Finns till och med extremfall som har med sig en förskärare & följer tidningsbilen från affär till affär
Hur kan folk som inte har vettigare saker att oroa sig för än kvällstidningen ha så förbannat bråttom? Då detta absurda & nästintill sjuka beteende gäckar både mig & mina anställda är jag villig att dela med mig 50 Sharps för den som knäcker denna gåta.