Visa ett inlägg
Gammal 2013-08-07, 13:14   #142
Viroid

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av laxdasen Visa inlägg
jag fattar bara inte att ni orkar bry er om hur det spelas.... låt folk spela....är ju helt sjukt att man inte får spela exakt som man vill......
Då skall jag förklara lite varför jag bryr mig. ATG plockar regelbundet en stor del av spelpotten och för över den till andra omgångar, så kallad jackpott. Det finns en del regler för när det sker, och tyvärr sker det ofta. Inte sällan blir det dessutom dubbel jackpott med massor av pengar i potten. Jag tycker inte det där är helt okontroversiellt, men OK då, av rent administrativa skäl är det kanske inte så smart att betala ut 204712 rader med 4 rätt som vardera skall ha 3kr.

Denna jackpott är sedan vikt för dem som i nästa omgång har alla rätt. Om man på V75 en lätt omgång hade 14 rader med fem rätt och blev utan utdelning så får man sedan inte vara med och dela på de pengarna om man även nästa vecka en svår omgång hade två femmor. Det är inte heller helt okontroversiellt att göra så. Det skapar ofta situationer då återbetalningen för dem som har alla rätt är väldigt stor, ibland större än eller lika med insatsen.

ATG tillåter sedan några år spel från utlandet. Inte för att man får bra betalt för det spelet, tvärtom är ersättningen oftast några enstaka procent. Den svenska staten får heller inga skatteintäkter, de stannar i det spelande landet. Svensk travsport får inga pengar för att underhålla banor eller betala ut prispengar. Däremot har utländska spelbolag bättre verktyg för att spela än vad ATG tillhandahåller. I vissa länder är det mycket troligt att spelarna får rabatt (rakeback) från bolagets provision för att spela.

Det här upplägget med jackpottar, rabatter och bra verktyg är något som stora spelare ser möjligheter med. ATG:s försök att stoppa robotspelen är ganska taffliga. De har själva satt sig i en situation där jackpott inte längre innebär något positivt för kassakistan, utan något negativt. Stora summor spelpengar försvinner ut över gränserna utan att ATG får sin andel. Man tappar omsättning när spelarkollektivet dräneras, och man tappar omsättning när mindre spelare inte längre tycker det är något spännande med jackpot.

Mitt tips till ATG är att man börjar säga upp internationella avtal och förändrar jackpotten så att den fördelas över alla vinstgrupper istället för bara den med alla rätt. Det skulle öka småspelarnas intresse, och de stora spelhajarna får väl försöka hitta överförfriskade pokerspelare eller något annat tacksamt spelobjekt.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Lillis (+10), Migge (+10), clarund (+11)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat