truedavis,
Tack för din feedback!
Jag köper argumenten att det kan ha en viss påverkan individuellt mellan lagen, men har svårt att tro att det är en oerhörd påverkan. Jag har förståelse för att ett lag i sin helhet kan präglas av en viss "kultur" eller "mindset", men då laguppställningen inte alltid är identisk (kanske oftare före match, men inte allt eftersom matchen fortlöper pga. byten). Lägg därtill till påverkan på den individuella spelaren inom laget som kan påverkas av flera faktorer och/eller att spelaren faktiskt utvecklas både psykiskt och fysiskt.
Med allt detta i åtanke känns det orimligt att få ett tillräckligt bra statistiskt underlag för att få en sann bild över hur ett individuellt lag påverkas vid exempelvis underläge. Jag tror det ligger mer sanning i att sämre lag som hamnar i underläge tenderar att förlora, medans bättre lag som hamnar i underläge tenderar oftare att vända.
Avslutningsvis tror jag man har större chans att komma längre genom att göra en generell analys då man får tillgång till ett större statistiskt underlag.
Väl mött!
// Droid
Följande användare gav Sharp$ för den här posten: RobinD (+5)
|