Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2013-06-19, 12:04   #16
i hate bunnies
 
booreds avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Akihabara
Inlägg: 1 452
Sharp$: 1188

mackapär ver.0.8.1
Stats: 2879 - 3456 - 618
ROI: 100.19%
Vinstprocent: 45.45%

Standard

en artikel i ämnet kan ju passa här
Poisson, Predictions and a Tense Last Ten Minutes.
__________________
active:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
old:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.


"…a soccer match is equivalent to two teams throwing a dice. The number 6 means goal and the number of attempts of both teams is fixed already at the beginning of the match, reflecting their respective fitness in that season."
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Cc (+10)
boored är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-06-19, 12:30   #17
Cc
 
Ccs avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Karon, Phuket - Thailand
Inlägg: 846
Sharp$: 11053
Standard

Tack för den Boored! Som jag letat efter den...
Cc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-08-13, 05:53   #18
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Tänkte bara säga att jag hittade min databas och målminutimporterare i ett moln jag hade
Om det är något du behöver kolla upp så hojta till
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-08-13, 08:25   #19
 
droids avatar
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 82
Sharp$: 1625
Standard

KP,

Tack för erbjudandet! Har dock hunnit samla in matchdata och tidpunkter för mål från ca 7000 matcher i den datastruktur jag behöver. Har däremot inte hunnit göra den analysen jag önskar göra ännu p.g.a. andra projekt som tagit tid, men avser faktiskt att hugga tag i detta igen inom ett par veckor. Skall bli spännande att se vad man kan komma fram till!

Tack återigen så länge!
droid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-08-13, 22:03   #20
 
Reg.datum: aug 2013
Inlägg: 6
Sharp$: 1246
Standard

Gällande målintensitet när ett lag har gjort mål så är det olika beroende på lag.

När jag jobbade med att liverapportera samt skriva matchrapporter var en viktig del i det hela någonting som kallas Current Score (CS).

Detta beskriver hur ett lag beter sig vid nuvarande ställning. Låt säga att Lag A & B möts.
Lag A gör 1-0 i minut 33. Det gäller då att skapa sig en uppfattning om dels hur lag A beter sig vid en ett måls ledning. Lika viktigt är det att se hur lag B beter sig vid ett måls underläge.

Olika lag beter sig olika vid ledning/underläge. Vissa ledande lag får ökat självförtroende i det offensiva spelet och ångar på framåt, kanske t.o.m fyller på med mer folk i kommande anfall. Andra lag vidtar försiktighetsåtgärder vid samma scenario och backar tillbaka. Ofta omedvetet.

Ett lag som ligger under med 1-0 kan antingen reagera positivt och förbättra sin offensiv och våga kliva på mer, medan andra lag blir nervösa och uppträder oroligt, vilket ofta resulterar i ytterligare baklängesmål.

Det finns säkert övergripande statistik i ligor för målintensitet vid vissa skeenden i matchen, men man får inte glömma bort att det är oerhört individuellt beroende på vilket lag som leder eller ligger under.

//td
__________________
"Luck sometimes visits a fool, but it never sits down with him"
truedavis är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-08-14, 09:43   #21
 
droids avatar
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 82
Sharp$: 1625
Standard

truedavis,

Tack för din feedback!

Jag köper argumenten att det kan ha en viss påverkan individuellt mellan lagen, men har svårt att tro att det är en oerhörd påverkan. Jag har förståelse för att ett lag i sin helhet kan präglas av en viss "kultur" eller "mindset", men då laguppställningen inte alltid är identisk (kanske oftare före match, men inte allt eftersom matchen fortlöper pga. byten). Lägg därtill till påverkan på den individuella spelaren inom laget som kan påverkas av flera faktorer och/eller att spelaren faktiskt utvecklas både psykiskt och fysiskt.

Med allt detta i åtanke känns det orimligt att få ett tillräckligt bra statistiskt underlag för att få en sann bild över hur ett individuellt lag påverkas vid exempelvis underläge. Jag tror det ligger mer sanning i att sämre lag som hamnar i underläge tenderar att förlora, medans bättre lag som hamnar i underläge tenderar oftare att vända.

Avslutningsvis tror jag man har större chans att komma längre genom att göra en generell analys då man får tillgång till ett större statistiskt underlag.

Väl mött!

// Droid
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
RobinD (+5)
droid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-08-14, 10:20   #22
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Jag håller med Droid. Det är även därför hemmalag tenderar att gå hårdare framåt vid underläge då de har en annan press på sig vilket även databasen bekräftar.
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-08-19, 15:52   #23
 
droids avatar
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 82
Sharp$: 1625
Standard

Har hunnit titta på detta i ett förste skede nu och efter att ha analyserat målfrekvensen för återstoden av ca 7000 matcher vid olika ställningar fick jag fram följande (urval av resultat som är intressanta i detta fall).



Resultat = Aktuell ställning i matchen
Fh (avg) = Faktor hemmalag
Fa (avg) = Faktor bortalag

En faktor över 1 innebär att målintensiteten är högre jämfört med snittet.

I alla fall där lag A leder mot 0 mot lag B så ökar A's målfrekvens mer än B's. Detta oavsett om A spelar hemma eller borta. Slutsatsen jag drar av detta är att urvalet bli skevt eftersom favoritlaget oftare kommer hamna i läget att leda mot 0. Övriga resultat jag har analyserat ser mer "realistiska" ut.

Det som ökar målfrekvensen är troligen alltså att favoritlaget har en högre grundmålfrekvens snarare än ställningen i matchen.

Det jag är ute efter är alltså att hitta en faktor att förändra förväntat målsnitt för ett lag i en match vid en given ställning. En fundering är att dela upp lagen i olika kategorier, t.ex. ”Favorit” (startodds < 2) och ”Underdog” (startodds >= 2), i enklaste fallet. Går att utöka kategoriseringen, men samtidigt vill man ha ett "sunt" filter som ger tillräckligt mycket statistiskt underlag.

Sedan gör man motsvarande analys fast i kombinationen ”Favorit” vs ”Underdog” respektive ”Underdog” vs ”Favorit” istället för att blint inte ta hänsyn till lagens styrkeförhållanden som görs nu. Just nu tas däremot hänsyn till totalt målsnitt för hemma respektive bortalag ur aktuell datamängd.

Har ni någon annan idé om hur man kan komma runt detta problem?

Tack på förhand!

// Droid
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
RobinD (+10), kisumu (+50)

Senast redigerad av droid den 2013-08-19 klockan 16:03.
droid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td